Coccygodyni efter graviditet någon???????
Hej igen! Det verkar inte direkt vara någon aktivitet här, men jag tänkte ändå berätta att det har blivit mycket bättre med min svanskota. Ca 1,5 år efter förlossningen vände det. Ungefär samtidigt slutade jag att äta p-piller så eventuellt kan det ha spelat in. Jag är inte helt bra men det påverkar mig inte längre i vardagen. Jag får ont om jag sitter flera timmar på hårda stolar eller cyklar längre sträckor.
Mina råd till den som drabbats av detta:
*Testa olika sjukgymnaster. De som har OMT-utbildning ska kunna trycka ut svanskotan inifrån (detta hjälpte dock inte mig)
*Gå till vårdcentralen och be att få remiss till smärtenheten (eller liknande) vid ditt sjukhus. På smärtenheten fick jag för första gången prata med en läkare som hade god kunskap om coccygodyni och som la upp en behandlingsplan med nervblockad som första steg (jag behövde aldrig testa detta för det hann bli bättre av sig själv).
*Ge inte upp. Det kan bli bättre trots att det gjort ont länge!
Läkarna jag träffat har inte nämnt att man kan göra något annat så intressant att du skriver att en sjukgymnast ev kan hjälpa. Vad gör man om man gör en nervblockad?
Måste säga att jag är rätt trött på att ojja mig så fort jag reser mig upp eller när jag sitter ner.