• carinakatt75

Coccygodyni efter graviditet någon???????

Har redan efterlyst info kring denna sjukdom (kronisk smärta i svanskota/ryggslut) på familjeliv men jag gör ett försök till. Jag kan väl ändå inte vara ensam i hela Sverige med detta sjukdomstillstånd....???

• Svar på tråden Coccygodyni efter graviditet någon???????
  • Magnoliah

Jag har det. Det kom under min första graviditet. Hade djävulska problem med smärtor och fick gå hos sjukgymnast.
    Har fött mitt andra barn (förra året) och ska inte ha fler.

Har väl alltid haft viss ländryggsproblematik, men den förrvärrades under mina graviditeter. Svanskotan har jag aldrig haft problem med innan jag blev gravid.
    Står jag upp känner jag inget, men sitter jag ner börjar den göra ont ganska snart och jag måste hela tiden skifta positioner. När jag reser mig från sittande känns det ordentligt.

Jag har dragit mig för att söka vård och gått och hoppats på att det ska ge med sig, men det verkar inte så. Vad jag hört så kan man få kortisonsprutor i svanskotan, men dessa hjälper inte alla.

Jag ska prova MBT-skor och se om dessa kan avhjälpa, har hört mycket gott om dem från personer som har ryggvärk.

• Fru U

Jag har ont i svanskotan efter en op.

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • carinakatt75

Magnoliah, hur var din andra graviditet? Är jätteorolig att vi inet kan skaffa fler barn pga coccygodyni!!!! Får man ondare??? Blir det värre? Hur blev din förlossning?  Om dina MBT-skor hjälper så säg gärna till! Allt som kan hjälpa mot denna grymma, hemska smärta är av godo.  Tack oxå ni som svarat i tråden. Uppskattas oerhört mycket!!!!

• Magnoliah

Ärligt talat var min andra graviditet ett helvete. Jag spydde konstant och foglossningen kom redan i vecka 8. Ont hade jag för jämnan men tyckte inte smärtan var värre än första graviditeten.
    Förlossningen var snabb precis som den första, men jag förlorade mycket blod under den andra förlossningen.
    Jag skulle gärna vilja börja rida igen, men vet inte om jag kan pga svanskotan.

Väntar ivrigt på mina skor, hör av mig när jag gått i dem och sett om de gör någon skillnad.

• HeleNeno

Hej!

Jag har samma problem som ni. Det började under graviditeten och sen tycker jag sakta att det har blivit värre och värre. Hur har det gått för er? Har det gått över? 

mvh
    Helena 

• HeleNeno

Hej igen! Det verkar inte direkt vara någon aktivitet här, men jag tänkte ändå berätta att det har blivit mycket bättre med min svanskota. Ca 1,5 år efter förlossningen vände det. Ungefär samtidigt slutade jag att äta p-piller så eventuellt kan det ha spelat in. Jag är inte helt bra men det påverkar mig inte längre i vardagen. Jag får ont om jag sitter flera timmar på hårda stolar eller cyklar längre sträckor.

Mina råd till den som drabbats av detta:

*Testa olika sjukgymnaster. De som har OMT-utbildning ska kunna trycka ut svanskotan inifrån (detta hjälpte dock inte mig)

*Gå till vårdcentralen och be att få remiss till smärtenheten (eller liknande) vid ditt sjukhus. På smärtenheten fick jag för första gången prata med en läkare som hade god kunskap om coccygodyni och som la upp en behandlingsplan med nervblockad som första steg (jag behövde aldrig testa detta för det hann bli bättre av sig själv).

*Ge inte upp. Det kan bli bättre trots att det gjort ont länge!

• takida
    HeleNeno skrev 2014-12-23 21:58:27 följande:

Hej igen! Det verkar inte direkt vara någon aktivitet här, men jag tänkte ändå berätta att det har blivit mycket bättre med min svanskota. Ca 1,5 år efter förlossningen vände det. Ungefär samtidigt slutade jag att äta p-piller så eventuellt kan det ha spelat in. Jag är inte helt bra men det påverkar mig inte längre i vardagen. Jag får ont om jag sitter flera timmar på hårda stolar eller cyklar längre sträckor.

*Testa olika sjukgymnaster. De som har OMT-utbildning ska kunna trycka ut svanskotan inifrån (detta hjälpte dock inte mig)

*Gå till vårdcentralen och be att få remiss till smärtenheten (eller liknande) vid ditt sjukhus. På smärtenheten fick jag för första gången prata med en läkare som hade god kunskap om coccygodyni och som la upp en behandlingsplan med nervblockad som första steg (jag behövde aldrig testa detta för det hann bli bättre av sig själv).

Jag har haft ont till och från i min svanskota i tio år nu. Hade ont redan innan jag fick barn med det blev tusen gånger värre efter förlossningen. Har tagit kortisonspruta vid tre de första två gångerna försvann smärtan i några år, sista gången hjälpte sprutan inte alls. 

Läkarna jag träffat har inte nämnt att man kan göra något annat så intressant att du skriver att en sjukgymnast ev kan hjälpa. Vad gör man om man gör en nervblockad? 

Måste säga att jag är rätt trött på att ojja mig så fort jag reser mig upp eller när jag sitter ner. 
  • HeleNeno
    takida skrev 2014-12-23 23:48:50 följande:
    Jag har haft ont till och från i min svanskota i tio år nu. Hade ont redan innan jag fick barn med det blev tusen gånger värre efter förlossningen. Har tagit kortisonspruta vid tre de första två gångerna försvann smärtan i några år, sista gången hjälpte sprutan inte alls. 

Läkarna jag träffat har inte nämnt att man kan göra något annat så intressant att du skriver att en sjukgymnast ev kan hjälpa. Vad gör man om man gör en nervblockad? 

Måste säga att jag är rätt trött på att ojja mig så fort jag reser mig upp eller när jag sitter ner. 
    Sent svar men kanske bättre än inget. Jag vet inte vad de gör vid nervblockad men det sker under röntgenövervakning och poängen verkar vara att man på ett direkt sätt blockerar smärtimpulserna, men också att eventuella spänningar runtomkring svanskotan kan släppa när man slipper smärtan, och då kan (med lite tur) hela problematiken hinna lösa sig innan själva nervblockaden "går ur". Så tror jag att jag fick det förklarat för mig.

Har du fått någon bra kontakt/hjälp i sjukvården än?
  • Lundagal

Hej! Här kommer en till med väldig besvär. Mina problem började helt plötsligt några veckor efter att jag slutat med en väldigt låg dos anti-Depp som heter Duloxetin. Läkaren menar att det har inte med läkemedlet att göra utan är ett problem som kan komma långt efter en förlossning (för mej, 6 är, vilket för mej låter helt koko..). 

Dom där skorna, hjälpte dom? Eller hur har det gått för er, gick besvären bort av sig själv? 

Någon klinik, eller namn på sjukgymnast/läkare som gjorde det bättre för er? Jag tycker situationen är helt ohållbar. Reser gärna för behandling. 

Jag är gravid med andra barnet nu och smärtan är densamma. Före graviditeten fick jag 3 x kortisonspruta som hjälpte, tog bort besvären. Sen satte jag mej på en träningscykel och besvären var tillbaka full on. 

• Lundagal
    HeleNeno skrev 2014-12-23 21:58:27 följande:

Hej igen, tack för att du delar din berättelse. Jag undrar om du gjorde något dagligen, övning ex tills att det gick över av sig själv eller använde du sittdyna under perioden du hade ont, dagligen ex? 

Svar på tråden Coccygodyni efter graviditet någon???????