• Runawaybride

Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?

Hej!

Jag börjar bli allt räddare inför förlossningen, delvis pga att jag är ett kontrollfreak, men nog mest pga smärtan. Förr tänkte jag att ett kejsarsnitt vore lättare för mig som är så rädd, men sedan fick jag chansen att se ett i verkligheten på jobbet och insåg att det var en enorm operation. Det känns inte längre som ett "mindre otäckt" alternativ för mig.

Nu har jag kommit på en bättre lösning: Att bli igångsatt vid ett visst datum. Jag menar, då kan man välja en dag då det brukar vara någorlunda lugnt på avdelningen kanske, och tidigt på morgonen istället för att komma in mitt i natten då åtminstone jag ofta är lite oroligare om nätterna. Bara detta att slippa vänta på att det ska börja göra ont, närsomhelst... Då kanske de sätter igång det med hjälp av ett piller typ som vid medicinsk abort, och smärtan trappas förhoppningsvis upp sakta så man kan trappa upp smärtlindringen under någorlunda kontrollerade former.

Ni som har erfarenhet av att bli igångsatta så här, vad tyckte ni?

Mycket tacksam för svar : )

• Svar på tråden Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?
  • AJN

Har själv aldrig blivit igångsatt, men var nära. BF+18!

Har dock hört att igångsättning är mkt jobbigare än en "naturlig" förlossning eftersom kroppen inte är redo...
    Jag fick epidural och det funkade kanon Glad

• mikroE

Jag har inte fött barn själv men även om du får ett datum för igångsättning så kan förlossningen komma igång före det. Två av mina kollegor har blivit helt överraskade av att förlossningen satte igång och båda före utsatt datum, den ena två veckor och den andra fem veckor innan. Jag tror de brukar vilja sätta ett datum rätt nära beräknat datum för igångsättning så det kan hända ändå att det startar själv. Sedan vet jag att min mamma sa att min förlossning som var en igångsättning var den värsta av hennes fem förlossningar. Som jag förstår kan de ge väldigt smärtsamma värkar ibland men andra gånger funka hur smidigt som helst.

• Hal79

Hej,

En förlossning är inget att vara rädd för.  Det är det häftigaste jag gjort i hela mitt liv!! Det finns bra smärt lindring. Fokusera och tänk på att ta en värk i taget. De är inte så jobbiga i början mer som lite mensvärk, så de blir liksom ingen chock ibörjan. Försök att ha bra stöd runt omkring dig och tala om för bm att du är rädd så kan de coacha dig.

Kanske är bra att bli igångsatt då kan du iaf förbereda dig. Jag lästa jätte mycket inna eftersom jag också måste ha kontroll på vad som ska ske. Sen är det bara att följa med. 

Tänk också att det är positiv smärta. Ha en målblid. När det är som jobbigast tänk på den ex att du sitter och ammar med ditt älskade barn. Det hjälpte mig.

Det kommer gå sååå bra. Sen får du ju träffa din bebis :)

• Anna1972

Jag blev igångsatt med mitt 3:dje barn.Kan lugnt säga från egen erfarenhet att det var den värsta förlossningen av mina 3.Värkarna kom hela tiden och det blev aldrig någon paus emellan.2:an var det bästa förlossningen för då visste jag hur det var och jag blev inte lika rädd för smärtan heller.Så ta och fundera lite extra om du verkligen vill bli igångsatt.

• Runawaybride

Tack för era fina och peppande svar. Ja, har också hört att förlossningen kan bli värre med igångsättning. Men de kontrollerar väl liksom så livmodertappen och det har s.a.s mognat innan de gör det, då borde ju kroppen vara redo? Jag vet inte, jag ska ta upp alla de här grejerna med barnmorskan vid nästa besök.

• Sugen på sladdis

Att bli igångsatt för mig betydde mycket längre förlossning, mer chockartad smärta då den blir starkare fortare. Varken din kropp eller bebis är redo för förlossning och allt blir alltså onaturligt då allt sker på medicinsk väg. Kanske en konstig liknelse nu men jag som är rädd för magsjuka skulle inte vilja veta att jag ska få det på måndag kl 19, usch vilken ångest jag skulle ha innan då . Värkarna kommer dessutom sällan som en chock då de första mer är som sammandragningar av mensvärkskaraktär.

• Runawaybride

Sant, det har du rätt i, att veta klockslaget är nog otäckt det också. Och här har du en till med magsjukeskräck... : (  Ska nog tänka om vad gäller igångsättning tror jag.

• Luullis

Min igångsättning gjorde väldigt mycket ondare än min naturliga förlossning och det var en planerad igångsättning där man väntade tills tappen var mogen. Jag var omföderska och var öppen 3 cm 9 dagar innan BF. Risken finns ju att du inte blir så pass mogen innan, det är ju väldigt många som går över tiden och får sättas igång helt omogna som förstföderskor. 

Du kanske kan göra upp en bra förlossningsplan i samband med BM och/eller förlossningsläkaren istället? Fundera över dina rädslor och dina förhoppningar inför en förlossning och skriv ner dessa. Finns det något man kan göra för att du ska känna dig tryggare? 

• Mariah 285

Jag har tre barn, som alla kom till världen på olika sätt... Ett kejsarsnitt på grund av sätesbjudning, en "normal" förlossning och en igångsättning.
    Jämför jag de tre förlossningarna var kejsarsnittet det absolut värsta! Det är ju jättebra att den möjligheten finns om det krånglar till sig på ett eller annat sätt, men jag skulle inte gå igenom det en gång till annars. Själva ingreppet var inte jobbigt, tyckte jag, men eftervärkarna var hemska!
    Att bli igångsatt kändes jobbigt just för att jag fått havandeskapsförgiftning och oroade mej för bebisen, men i övrigt var det varken bättre eller sämre än min "naturliga" förlossning. Det gjorde inte mer ont än gången före.

Hoppas du blivit något klokare... Lycka till!

• Lumo

Du har betydligt sämre kontroll vid en igångsättning. Då tar ju medicinerna över o styr din kropp. Man känner sig helt utan kontroll o får knappt något att säga till om, bm ökar o ökat värkstimulerande vare sig du vill eller inte.

Min igångsättning startade 1h efter första medicinen, fick direkt avskyvärda plågsamma pinvärkar (googla det ordet) som var täta i ett dygn varför jag aldrig hann förbereda mig inför värken eller återhämta mig. Ingen kontroll alls. Slutade med akutsnitt efter 26 h plågor. Jag trodde jag skulle dö innan de gav mig snittet. Absolut inget jag rekommenderar. Kan du föda normalt så gör det! Det är inget att stressa om om barnet inye kommer den dag du vill eller om det är lugnt eller inte på förlossningen, du kommer ändå inte märka det.

Besök aurora o prata om dina rädslor. Prata igenom en förlossning med dem, gärna i ett förlissningsrum, testa lustgas mm. Ta med maken. Gå en profylaxkurs om ni hinner, den handlar om just rädslor o hur ni hanterar dem!

Riskerna är betydligt högre vid igångsättning, framförallt för ks. Lycka till!

Svar på tråden Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?