• Runawaybride

Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?

Hej!

Jag börjar bli allt räddare inför förlossningen, delvis pga att jag är ett kontrollfreak, men nog mest pga smärtan. Förr tänkte jag att ett kejsarsnitt vore lättare för mig som är så rädd, men sedan fick jag chansen att se ett i verkligheten på jobbet och insåg att det var en enorm operation. Det känns inte längre som ett "mindre otäckt" alternativ för mig.

Nu har jag kommit på en bättre lösning: Att bli igångsatt vid ett visst datum. Jag menar, då kan man välja en dag då det brukar vara någorlunda lugnt på avdelningen kanske, och tidigt på morgonen istället för att komma in mitt i natten då åtminstone jag ofta är lite oroligare om nätterna. Bara detta att slippa vänta på att det ska börja göra ont, närsomhelst... Då kanske de sätter igång det med hjälp av ett piller typ som vid medicinsk abort, och smärtan trappas förhoppningsvis upp sakta så man kan trappa upp smärtlindringen under någorlunda kontrollerade former.

Ni som har erfarenhet av att bli igångsatta så här, vad tyckte ni?

Mycket tacksam för svar : )

• Svar på tråden Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?
  • mammamu och kråkan

Har inte blivit igångsatt så jag har inga bra tips på den fronten. men ang din rädsla tycker jag du ska be att få gå på aurorasamtal, det är speciellt utbildade barnmorskor som jobbar med att hjälpa förlossningsrädda. Jag har gått på aurorasamtal denna graviditet redan från v 20 och det har hjälpt mig mycket, så fråga efter den möjligheten.

Där kan du ta upp alla dina funderingar kring igångsättning eller inte och fördelar/nackdelar osv...

• Emmalinnéa

vill aldrig bli igångsatt igen, värkarna gör ondare, det finns risk att det tar mycket längre tid, sen är riskan för akutkejsarsnitt extremt förstorad och med kejsarsnitt får man en smärtsam och långsam återhämtning. 

jag var jätte rädd för förlossningen men jag bestämde mig för att gå igenom den den natrliga vägen å vänta på värkarna skulle komma igång. när det väl gjorde det så åkte vi in på natten då var jag öppen 3 cm då stoppde dom värkarna av någon anledning och sen körde på igångsättning dagen efter.
    Det gjorde extremt ont och var väldigt intensivt, jag tog ryggbedövning men det är inte 100 % cahns att dom sätter den rätt så jag fick ha kvar smärtan i halva kroppen så hade fortfarande extremt ont sen sätter dom inte in smärtlindring förens man är på piken av all smärta så man får vänta ett bra tag.
    sen blev det så bråttom med bebisen för han blev så stressad så det var nära att vi var tvugna med ett snitt tillslut tog dom fram sugklockan men jag lyckades i sista sek krysta ut honom själv utan hjälp, då var det verkligen bråttom.

jag skulle inte utsätta mig för igångsättning igen, visserligen var det inte mitt val. men ne jag skulle rekomendera att bara ta tjuren vid hornen å stå ut med smärtan som fatiskt är lindrigare om man kör utan igpångsättning.

• iffis

Jag har iofs inget annat att jämnföra med då jag bara har blivit igångsatt, nu sist var det just för förlossningsrädslan.

För min del så skulle jag inte kunna tänka mig ha det på något annat sätt, visst gör det ont och jag har bägge gångerna fått pinvärkar. När mina fölossningar sen har satt igång så har dom gått väldigt fort och det har varken behövds sugklocka eller stimulerande dropp. När jag tog beslutet om att begära igångsättning inför andra barnet hade jag en ganska jobbig första igångsättning men det var andra omständigheter som skapade problemen den gången, jag resonerade iafl att trots att det kanske gör ondare så är jag ändå på plats men personal som kan hjälpa mig igen det hela.

Jag har gått på aurora samtal under bägga av mina tidigare graviditeter, nu denna gång så känner jag mig säker och nöjd utan vilket beror på att jag har fått en beviljad igångsättning att se fram emot.

Sen tror jag att igångsättningmetoderna kan upplevas olika, jag har blivit gelad bägge gångerna.

Emmalinnea: Jag fick min igångsättning stoppad efter 2 igångsättningsförsök första gången vilket var fruktansvärt, sen drog dom igång droppet för att få igång det hela igen. Andra gången vägrade jag bricanylen och då behövdes det inget dropp utan det flöt på av sig själv.              

• watership down

jag har blivit igångsatt och håller med om att det blir onaturligt för kroppen är inte redo och betydligt större risk för akut snitt.

jag tycker du ska be att få samtal om rädslan och stå på sig så att du får prata igenom och planera din smärtlindring, där kan man ju i alla fall ha en plan = lite mer kontroll

• Pauly

Jag blev igångsatt,det var ett rent helvete. Gick från 0-1000 på sekunder kändes det som. När det är som vanligt så trappar ju kroppen upp i ett tempo som känns naturligt. Det gjorde det INTE när jag blev igångsatt. Och värkarna blev mycket sämre så det tog mycket längre tid än vad det skulle. Med hjälp av värkstimulerande dropp sen så fick vi till det men jag var heeelt slut.
    Du har mer kontroll under en vanlig förlossning än med en massa "extra" grejer

• Broadway

Jag blev igångsatt pga förlossningsrädsla. Det var en snabb och bra förlossning! Mycket bättre och mindre smärtsam än de två innan....

• Broadway

Eftersom vi väntade till v 39 hade jag öppnat mig lite. De tog hål på hinnorna och gav värkstimulerande dropp. Dessutom fick jag Eda innan de började, vilket gjorde förlossningen i princip smärtfri!

Allt som allt tog det 4 timmar...

• Runawaybride

Jag diskuterade saken med min barnmorska nu när jag var där, men hon sa att de inte skulle ge igångsättning pga förlossningsrädsla utan bara vid medicinska skäl. : ( Men det känns ändå som att det blir ett lugnare förlopp utan igångsättning, nu när jag lyssnat på era erfarenheter.

• Lumo

Vad bra att du känner så! Läs en profylaxkurs/bok så lovar jag dig att du blir lugnare inför fl. Det handlar om trygghet!

• Pauly

Min förlossning var traumatisk,tog år för mig att bli bra men nu när jag är gravid igen så ser jag faktiskt fram emot att föda vaginalt igen. Jag hade en enorm förlossningsrädsla förra gången och anyliserade för mycket.
    Jag har världens kontrollbehov och var rädd att förlora greppet.
    Och det gör man väl delvis men din kropp vet precis vad den ska göra och det finns sjuk personal där hela tiden som övervakar.
    Nu inför nr 2 så är jag sjukt taggad,känns som att jag vet vad som kommer att ske och hur det känns,jag har någon typ av kontroll.

Informera dig men överdriv inte,gå profylax kurs och överväg smärtstillande är mina råd. Prata med pappan också,bra att ha god kontakt under förlossningen.

Det kommer att gå jättebra och jag tror att du kommer att vara så stolt över dig själv när du väl har fått det gjort och håller din fina bebis i famnen

Svar på tråden Förlossn.rädd: bra med igångsatt, vanlig förlossning?