• Kajee

Är detta typiskt för styvfamiljslivet?

Ni har era regler hemma hos er och mamman har sina hemma hos sig. Det är inget ni kan ändra på.

Jag kan tycka att många "regler" som finns hemma hos exet är helt skumma, särskilt eftersom nya frun gör skillnad på ifall reglerna ska gälla för mina och exets barn och hennes barn. Men jag säger inget till dom och lägger mig inte i hur konstigt dom har fått i ihop en familj. Jag har faktiskt inte med det att göra.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    jeni skrev 2011-08-10 16:13:53 följande:
    Prata direkt med mamman går inte. Jag får aldrig ett vettigt ord ur henne. Vet inte om hon tycker jag lägger mig i eller om hon bara inte vill prata med mig, men hon är väldigt svävande och svarar helst inte alls när jag tar upp saker gällande barnen. Kallprata väder kan hon göra med mig, men så fort jag nämner barnen är det stopp.

Hon tycker att barnen är tillräckligt stora att bestämma själva, och överföra information själva, vilket resulterar i missade möten, och ett hattande umgänge. Barnen åker dit det händer roligast saker för stunden, glömmer sina saker osv. Vi bor ca 1 mil ifrån varandra så det blir vi vuxna som får köra och hämta saker som är glömda. Detta verkar inte bekomma mamman, men här är det ofta liv för att det fattas saker och vi har tröttnat på att köra.

Jag skulle aldrig diskutera klädinköp och sånt med exets fru. Det har inte hon med att göra i relation till mig. Du kan tycka allt möjligt om sambons ex och hur fel hon gör, men det kommer inte att hjälpa dig. Du har skaffat banr med en karl som redan hade barn och det som måste redas ut angående barnet är något mellan din sambo och hans ex. Denenda du kan ta strid med är ditt ex. Se till att han håller reglerna som ni gemensamt sätter upp hemma hos er och attni verkligen är överens om dom. Att det alltså inte bara är något han säger och inte håller med om för då är det kört i alla fall. Barn klarar oftast av olika regler i olika hem. Hos mig och exet finns olika regler och det fungerar bra. Det egentliga problemet kanske ligger i att din sambo inte är tillräckligt överens med dig, tillräckligt konsekvent eller nåt sånt. Det behöver inte vara så att det avgörande problemet är att mamman beter sig på ett visst sätt.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Är detta typiskt för styvfamiljslivet?