• maza

huvudomfång, pojke 1 år! Jag är rädd..

Jag har en gosse på ett år, om två dagar  skall vi till BVC, då min man jobbar blir det jag som gå dit. vilket i sig inte kan tyckas vara ett problem, men för mig innebär detta besök STARK ågest. redan vid en månad halkade pojkens huvodomfång efer och låg på - 1 SD. Vid 8 månder hade måttet halkat efter ännu mer och visade - 2 SD.  Efter 8 månderskontrollen fick jag igenom att vi skulle få träffa en barnläkare. BVC-sjusköterskan har mest sagt, "det är fullt normalt, ignet att oroa sig för" och fått mig att känna mig som en idiot och jag får panik vid att vistas på BVC och få se kurvan som bara pekar nedåt! Jag har inte kunnat gå på kotrollerna sedan 6 månderskollen,  det har min man gjort. just, det barnläkaren sa att det var normalt.. men jag är inte orolig över att det skall vara en utveckligsstörning eller likande jag är orolig över att det ska se avvikande ut.

Min son är normal/tidig i utveckligen så någon utveckligstörning har han inte. men det tog ett par månder innan jag vågade tro på detta... Men som sagt han började tidigt med att säga mamma, pappa etc.. 

Dessvärre har min ångest/oro inte minskat. Jga är livrädd för att han skall se avvikande ut och att han som vuxen man skall få ett litet huvud, det hör till att han är lång och att jag är lång..Jag vet egentligen inte varför jag är så OTROLIGT orolig men jag tänker på detta städigt. när jag är ute tittar jag på andra barn i hans ålder och tycker att alla har så stora huvuden. Jag har läst allt som finns i ämnet, men vet egentligen inte om det gett någon tröst de flesta barn i hans ålder ligger runt 47 och över. Jag vill bara höra att jag inte är ensam!! jag vill höra från fler att det är normalt. Jag har till och med undvikit situationer med barn i hans ålder för att jag mår dåligt över att han huvud ser så litet ut. jag vet att det låter hemskt :(

Nu vid 12 månder ligger måttet på 45,2.  Finns det nån som har haft pojkar med detta mått och hur har slutresultatet blivit? eller är det nån som känner igen sig i min känsla? Att haka upp sig på något och vara genutint rädd att det skall vara något fel/avvikande på sitt barn?

• Svar på tråden huvudomfång, pojke 1 år! Jag är rädd..
  • maza
    glassen skrev 2011-08-08 00:04:29 följande:
    Kollade min sons BVC-bok. Vid ca 13 månader var hans huvudomfång 45,4 cm. Han ser absolut inte konstig ut på något sätt och har inget litet huvud. Nu är min son kort också, men han var normallång vid 1 år. Jag tror du oroar dig  helt i onödan. Har aldrig hört att huvudomfånget ska vara så stort som du skriver. Var nöjd och stolt över din son istället!
    47, 4 är medel för pojkar ett år enligt kurvan.. men känner  mig lite bättre när det finns fler med lite mindre varianter :) för surfar man runt här på familjeliv så är det bara bebisar med större mått..
  • maza
    Happymom skrev 2011-08-08 08:36:02 följande:
    Verkar ju som att ditt barn har ett normalt huvudomfång. Han hade väl helt enkelt ganska stort huvud när han föddes, så det är därför kurvan går ner.

Har nån i er familj avvikande litet huvud? Har du och din man väldigt små huvuden? Är det er biologiska son så lär han nog likna er. Tycker du att ni ser ut som fullt normala människor så har du ingenting att oroa dig för.  
    min man har litet huvud men är kort jag är lång lika så min familj, det som jag undra över är om han kan ha ärft min lägnd och min mans huvud?
  • maza
    Sommarnatt2010 skrev 2011-08-08 17:54:31 följande:
    Nu är inte min son så gammal ännu, men har litet huvud (ligger under "normal" kurvan) men jag har aldrig tänkt på att det skulle se konstigt ut. Min man har tydligen litet huvud något jag aldrig tänkt på...Han är dessutom lång.

Tror inte du behöver oroadig..Det är väl bättre med ett litet huvud än ett stort???

Vi har snarare fått komplimanger...just för att han har ett litet huvud. Inget som ser konstigt ut..

Vad hade din son för mått när han var två månader??? Förstår inte det där med SD??? 
    Vid två månder och 4 dagar var måttet, 38,4 och han var 60,4 lång.

SD står för standardavikelser. som jag skrev förut så skall en pojke på ett år ha ett mått på 47,4 för att ligga mitt på kurvan, den feta linjen i mitten som du säkert sett på BVC (det finns sju kurvaor). Om en pojke på ett år skall ligga på kurvan under mittenkurvan  (det vill säga  - 1 SD) blir måttet 46, 2. mellan varje kurva skiljer det 1,2 cm.

Hoppas du förstår :) är lite svårt att förklara! 
  • maza

Pluvado: jag kunde inte ha skrivt det där bättre själv:) Känner igen mig i allt du skriver!  jag har också googlat i timmar och förskt sluta för det bidrar inte med något bra. Bemötandet av sjukvården har varit likande för mig. det jag säger viftas bort, och precis som du skriver säger de i stil med: "var glad i stället för att han är frisk och pigg" att ta upp estetiska saker på BVC är tabu och det känns som min BVC -sjuksköterska skuldbelägger för att jag bryr mig  om en sådan ytlig sak. men det handlar inte om det, det handlar om en mors oro för att hennes son inte skall ha de bästa förutsättnigarna i livet. och en rädsla inför det man inte kan styra över. 

din son är ursöt :) hur är det med din och pappans längd? - 2SD borde ändå innebära att han som vuxen ändå kommer bli över 170 lång? (svårt att räkna ut för vet inte hur kurvan expanderar) tillväxthormoner etc? 
    de flesta barn har korta ben och är hjulbenta, det växer bort... 

• maza
    EmmAhh skrev 2011-08-10 19:04:29 följande:
    Min son på 14mån har också litet huvud (ca -1,5SD om jag minns rätt). Men jag tycker snarare att de flesta i hans ålder istället har gräsligt stort huvud/ansikte och det ser inte klokt ut, hihi. Sedan på längd är han nästan +2SD och vikt + 0,5SD. Och han är också jättehjulbent trots att han är lång så just hjulbentheten är nog bara normal hos de små. :)
    Vad har han för mått nu?  ska förska tänka mer som du! :)
Svar på tråden huvudomfång, pojke 1 år! Jag är rädd..