huvudomfång, pojke 1 år! Jag är rädd..
Jag har en gosse på ett år, om två dagar skall vi till BVC, då min man jobbar blir det jag som gå dit. vilket i sig inte kan tyckas vara ett problem, men för mig innebär detta besök STARK ågest. redan vid en månad halkade pojkens huvodomfång efer och låg på - 1 SD. Vid 8 månder hade måttet halkat efter ännu mer och visade - 2 SD. Efter 8 månderskontrollen fick jag igenom att vi skulle få träffa en barnläkare. BVC-sjusköterskan har mest sagt, "det är fullt normalt, ignet att oroa sig för" och fått mig att känna mig som en idiot och jag får panik vid att vistas på BVC och få se kurvan som bara pekar nedåt! Jag har inte kunnat gå på kotrollerna sedan 6 månderskollen, det har min man gjort. just, det barnläkaren sa att det var normalt.. men jag är inte orolig över att det skall vara en utveckligsstörning eller likande jag är orolig över att det ska se avvikande ut.
Min son är normal/tidig i utveckligen så någon utveckligstörning har han inte. men det tog ett par månder innan jag vågade tro på detta... Men som sagt han började tidigt med att säga mamma, pappa etc..
Dessvärre har min ångest/oro inte minskat. Jga är livrädd för att han skall se avvikande ut och att han som vuxen man skall få ett litet huvud, det hör till att han är lång och att jag är lång..Jag vet egentligen inte varför jag är så OTROLIGT orolig men jag tänker på detta städigt. när jag är ute tittar jag på andra barn i hans ålder och tycker att alla har så stora huvuden. Jag har läst allt som finns i ämnet, men vet egentligen inte om det gett någon tröst de flesta barn i hans ålder ligger runt 47 och över. Jag vill bara höra att jag inte är ensam!! jag vill höra från fler att det är normalt. Jag har till och med undvikit situationer med barn i hans ålder för att jag mår dåligt över att han huvud ser så litet ut. jag vet att det låter hemskt :(
Nu vid 12 månder ligger måttet på 45,2. Finns det nån som har haft pojkar med detta mått och hur har slutresultatet blivit? eller är det nån som känner igen sig i min känsla? Att haka upp sig på något och vara genutint rädd att det skall vara något fel/avvikande på sitt barn?