• rajsiin333

Vilken förmedling valde ni?

Jag och min sambo börjar styra in siktet på adoption och tänker ställa oss i kö hos någon förmedling men vet ännu inte vilken.

Vi skulle väldigt gärna vilja veta vilken förmedling ni valde och hur ni upplevt denna?

• Svar på tråden Vilken förmedling valde ni?
  • Nystart

Hej!

Den här frågan har diskuterats i trådar förut och alla har olika upplevelser. Vi har adopterat två ggr genom AC och det har funkat jättebra även om en del tycker de är opersonliga och svåra att få tag i. (Inte min uppfattning dock). Visst, de kommer inte ihåg mig personligen - men för oss har all kontakt funkat klockrent och proffsigt.  

Mitt tips är att strunta i om någon är trevligare, personligare eller ngt annat och välja den (de) som ger er flest länder att välja mellan. Under processen kommer man behöva ha mkt kontakt och det kan kännas lockande att välja en org. där man träffar på en handläggare där personkemin stämmer. Men på lång sikt kommer de flesta inte ha någon kontakt med organisationen (åtminstone inte med handläggarna/adminstraionen, utan ev med lokalavdelningar) När det strular beror det oftast på att ngt händer i länderna och ibland har även de svenska organisationerna fått knapphändig info.

Som flera påpekat svänger det snabbt i adoptionsvärlden och ju fler länder som ni har dörrarna öppna till desto bätte.

Lycka till!!    

• maggan02

Vi valde Ac. De gav oss flest möjligheter eftersom de samarbetar med så många länder.
    Vi har en adoption bakom oss och håller nu på med nr 2. Vi har alltid blivit vänligt bemötta
    och har alltid fått kontakt med dem. Har bara gott att säga om dem. Proffsigt som föregående
    inlägg sa Glad .
    Men det är klart att om man har möjlighet så ställ er i kö hos minst 2st. 

• rajsiin333
    en glad skrev 2011-08-08 00:22:40 följande:
    Men tiden är så viktig så jag hade valt en snabb borgerlig vigsel NU och sedan den välplanerade bröllopsfesten längre fram i tiden! Ev ihop med en välsignelseakt i kyrkan ....
    Det är det jag funderar över. Jag ska bara ta en diskussion med sambon också. Han har inte riktigt förstått vilkten av att vara gift för att få adoptera.
  • gottelina

Vi valde att bara bli medlemmar i Ac för vi visste redan innan att det var Kinas 72-timmarslista som gällde för oss. Vi hade full koll på att vi passade in på landets krav. Dessutom har min svåger och svägerska adopterat 2 barn därifrån genom Ac och dom var jättenöjda. Jag kan inte säga att vi haft så mycket kontakt med oraganisationen men när vi har haft frågor har vi fått svar. Instruktionerna har känts enkla att förstå och inget vi behövt nån vidare hjälp med. Nu arbetar dom ju i grupper på Ac och detta omdöme gäller Kina-gruppen. Jag vet andra som valt andra länder som inte alls är lika nöjda...

• villsågärna38
    rajsiin333 skrev 2011-08-12 09:32:18 följande:
    Det är det jag funderar över. Jag ska bara ta en diskussion med sambon också. Han har inte riktigt förstått vilkten av att vara gift för att få adoptera.
    Man måste vara gift för att få medgivandet till adoption av sin kommun. Flera länder kräver också att man ska ha varit gift i flera år t ex Indien i fem år och Kina i två år för att få adoptera därifrån. Är ni intresserade av någon av de länder som kräver flera års giftermål så gift er så snart ni kan. Det finns dock flera länder som endast kräver att man är gift för att få adoptera ifrån dem eller där man kan tillgodoräkna sig sambotiden också t ex flera av öststatsländerna. Läs på organisationernas hemsidor så får ni den info ni behöver för att kunna fatta ett överlagt beslut om hur ni ska göra. Lycka till!
  • Chimamanda
    villsågärna38 skrev 2011-08-12 16:10:15 följande:
    Man måste vara gift för att få medgivandet till adoption av sin kommun. Flera länder kräver också att man ska ha varit gift i flera år t ex Indien i fem år och Kina i två år för att få adoptera därifrån. Är ni intresserade av någon av de länder som kräver flera års giftermål så gift er så snart ni kan. Det finns dock flera länder som endast kräver att man är gift för att få adoptera ifrån dem eller där man kan tillgodoräkna sig sambotiden också t ex flera av öststatsländerna. Läs på organisationernas hemsidor så får ni den info ni behöver för att kunna fatta ett överlagt beslut om hur ni ska göra. Lycka till!
    Håller med dig. Visst måste man vara gift, men det är ingen idé att stressa ihjäl sig med giftermål. 5 eller 3 års äktenskap hinner man ändå inte komma upp i om man är sambo när man börjar och det finns flera länder som endast har kravet att man ska vara gift.
  • villsågärna38
    Chimamanda skrev 2011-08-12 18:05:31 följande:
    Håller med dig. Visst måste man vara gift, men det är ingen idé att stressa ihjäl sig med giftermål. 5 eller 3 års äktenskap hinner man ändå inte komma upp i om man är sambo när man börjar och det finns flera länder som endast har kravet att man ska vara gift.
    Men det är ju precis det jag skrivit tidigare i tråden?
  • Emeli
    Chimamanda skrev 2011-08-12 18:05:31 följande:

Jag håller inte med. Det finns ett antal länder som har krav på 1-2 års äktenskap. Det tar ofta en viss tid innan man har blivit klar med föräldrautbildningen och utredningen, fått sitt medgivande.

Det är kö till de flesta länder. Antalet adoptioner minskar. Ju fler länder man passar in på desto större blir möjligheterna att adoptera.  

Även om det inte finns något formellt krav på en viss längd på äktenskapet kan det trots allt ha betydelse när barnets företrädare ska välja ut familj till ett barn. Enskilda beslutsfattare kan ha sina egna preferenser. Det är inte i alla länder som de går i strikt turordning.
  • willow123

Vi valde Ac öch är jättenöjda. Vi valde AC för at de ha fläst länder, och det va tur för vi beslöt oss för att byta land efter att handlingarna va skickade(till Kina). Då va det änklast att behålla organisationen och sedan stå i kö till nytt land(som turligen tog kort tid) och då AC har många länder va det flera vi passade in på. Är ockå nöjd med kontakten med AC, den hjälp de ger när inte alltid går efter mallen, vi var tvungne att skjuta på hämtresan. Och nu i våras hadde jag tur att träffa en av de på Acs kansli som vi pratat med några gånger, men inte va vår primärkontakt. Det är gått 3 år sedan vår adoption, men hon var den som kom i håg mitt namn och påpekade att vi haft kontakt tidigare . AC har även många aktiviteter när man kommit hem med barn som är positivt.

Som månge skrivit kan det dock vara bra med minst två organisationer som har många länder man passar in på. Håller med Indras dotter om att det är bra att passa in på så många länder som möjligt, så varför inte gifta sig snabbt och ta den stora festen sen. Det ändras snabbt i adoptionsvärden. När vi började resan va Kina et snabbt land, sen gick det jättetrögt och nu fungerar 72 timmarslistan och speicial focuslistan väl men ordinarie kön är fortfarande trög(vi hadde inte varit hemma med barn är om vi stått kvar i den kön - och nu har vi varit hemma med vårat barn i 3 år).
    Lycka til

• hosianna
    willow123 skrev 2011-08-14 19:42:53 följande:

När vi började resan va Kina et snabbt land, sen gick det jättetrögt och nu fungerar 72 timmarslistan och speicial focuslistan väl men ordinarie kön är fortfarande trög(vi hadde inte varit hemma med barn är om vi stått kvar i den kön - och nu har vi varit hemma med vårat barn i 3 år).

Lycka til

Vad är 72 timmarslistan och special focuslistan?
  • Emeli
    hosianna skrev 2011-09-30 12:09:06 följande:
    Vad är 72 timmarslistan och special focuslistan?
    Adoption av barn med särskilda behov från Kina.
  • wilma123
    Emeli skrev 2011-09-30 15:50:36 följande:
    Adoption av barn med särskilda behov från Kina.
    finns även andra länder med SN-listor som går snabbare än de "vanliga" listorna. Vi ska adoptera från Litauen och står med på deras SN-lista. (SN-special needs)
  • Emeli
    wilma123 skrev 2011-09-30 16:08:08 följande:
    finns även andra länder med SN-listor som går snabbare än de "vanliga" listorna. Vi ska adoptera från Litauen och står med på deras SN-lista. (SN-special needs)
    Visst finns det det. Men frågan gällde vad begreppen 72-timmars och special focus står för, och då handlar det om Kina.
  • Tellus1977

Har adopterat första barnet från Indien via BFA och håller nu på att försöka få ett syskon från Kina via BV. Är helnöjd med bägge organisationerna! Glad

Svar på tråden Vilken förmedling valde ni?