• zplocket

Ont i ryggen kan inte sova!!

Hej alla där ute!
    Ja har fått så ont i ryggen nu på senaste =/ kan knappt sova på nätterna för ja måste vrida på mig o vaknar då självklart för de känns ju när man gör det.. Varge dag efter jobbet så e ja precis slut o hela ryggen värker!

Har nog oxo en släng av foglossning skulle ja tro.. Kan ryggvärken även bero på det??

Jag jobbar fortfarande , är i V .26 nu. Va tycker ni ja ska göra borde jag verkligen jobba mera el ska ja be om att bli sjukskriven sista tiden? Ska gå på havandeskapspenning runt den 15 sept så de e ju ändpå ett tag kvar lixom :S

Har en tid hos BM idag o hoppas få goda svar där ifrån hur ja ska gå tillväga oxo..

Nån som känner igen sig eller e de bara ja som e "klen" ?  

• Svar på tråden Ont i ryggen kan inte sova!!
  • Sarasvensson87

Att ha ont i ryggen är inte roligt! Det är fruktansvärt jobbigt och gör ju så förbannat ont.. Jag har en otrolig hemsk foglossning och får gå med ett stöd bälte på mig hela min vakna tid! Blir jätte varmt nu under sommaren! 

Min bm tipsade mig om att lägga en kudde under ryggen, en lite större variant, som sticker ut på båda sidorna om din kropp =) Säg att du ligger på sidan, så ska kudden sticka ut en bit vid ryggen och en bit vid magen, sedan ha en kudde mellan knäna:) Det där med att ligga på en kudde, är inte skönt, så jag kan råda dig, utifrån vad jag gör, så har jag en kudde under magen, en i ryggen (instoppad) typ, och en mellan knäna.. Då kan jag sova i omgångar åtminstone.. Jag har svårt att sova med, eftersom ryggvärken förstör sömnen totalt..

Jag kan inte svara på om du ska bli sjukskriven eller ej, vad jobbar du med? Det där är nog bättre att du känner efter själv och resonerar med din bm 

Efter 3 års försök, är vi äntligen gravida och har bf 20/9 :)
  • zplocket

Va hos BM idag och fick en tid hos en annan läkare som ska bedöma detta.. Jajobbar på ett lager liknande jobb. En hel del lyft o packning. Tack för kudd tippset de ska ja genast prova :) ja som sagt om de fortsätter så här så kan ja ju inte jobba längre o får bli ss i värsta fall :/

• Sarasvensson87
    zplocket skrev 2011-08-03 21:51:47 följande:
    Va hos BM idag och fick en tid hos en annan läkare som ska bedöma detta.. Jajobbar på ett lager liknande jobb. En hel del lyft o packning. Tack för kudd tippset de ska ja genast prova :) ja som sagt om de fortsätter så här så kan ja ju inte jobba längre o får bli ss i värsta fall :/
    Okej! Men din bm måste väl ha haft några tips och råd? Sjukgymnast annars? Provade du kuddtipset? Rätt knöligt att ha så mkt kuddar i fall man vänder på sig, men det funkar så länge man ligger i någorlunda samma ställning iaf ;) 
  • zplocket

jao hon sa la inte så jä'tte myekcet tror inte dom e så hajj på foglossning verkar de som eftersom dom hänvisar te annan läkare :S  Men hon sa bah ja skulle beställa ett sånt bälte man har runt midjan typ..
    Jo de funka tills ja va tvungen att v'nda på mig hehe =) men ska fortsätta me kuddarna o se om de hj'lper =) 

• Sarasvensson87
    zplocket skrev 2011-08-04 12:09:03 följande:
    jao hon sa la inte så jä'tte myekcet tror inte dom e så hajj på foglossning verkar de som eftersom dom hänvisar te annan läkare :S  Men hon sa bah ja skulle beställa ett sånt bälte man har runt midjan typ..
    Jo de funka tills ja va tvungen att v'nda på mig hehe =) men ska fortsätta me kuddarna o se om de hj'lper =) 
    Hmm, dom borde vara duktiga på det tkr jag! Eftersom det är så pass vanligt att gravida får problem med ryggen förr eller senare i grav.. Min bm var jätte bra på det där och hade super koll på vad man kunde göra! Jo det är skönt med ett bälte runt midjan faktiskt, om man sätter det långt ner, sätt det på slidbenet :) Det kanske inte heter så, men du vet ju vad jag menar :p 
    Bra det =) Jag har samma problem så fort man ska vända sig, vaknar man och måste göra om allt :p då sambon åker till jobbet på morgonen, brukar jag ta hans täcke och lägga under hela min kropp då jag ligger på sidan, det funkar också bra :) 
  • zplocket

jo man tycker ju de :O  ja de heter nog så tror jag :P hehe aa eller hur typiskt att man MÅSTE vända sig när man ska sova haha..       ok hela täcket de va ju smart =)

• Sarasvensson87
    zplocket skrev 2011-08-04 14:01:19 följande:
    jo man tycker ju de :O  ja de heter nog så tror jag :P hehe aa eller hur typiskt att man MÅSTE vända sig när man ska sova haha..       ok hela täcket de va ju smart =)
    Ja det tkr jag verkligen! Jag blev tipsad om ett sjukgymnast, som vänder sig speciellt till gravida.. Där pratar dom om hur man själv kan göra för att lindra besvären, tänka på vilka ställningar man står i och ligger i osv osv..

ett till tips till dig, om ingen sagt det åt dig redan, när vi tjejer står, så står vi ju ofta och "väger/hänger" på ena höften, gör inte det! Stå stadigt med båda benen i marken :) Det underlättar med faktiskt, då du promenerar, så ta små små steg, så du inte töjer fogarna för mycket!

Ja täcket tkr jag om :) det funkar bra det oxå .) 
  • Jeppe911

Har haft ryggskott nu i snart 2 månader, har varit hos läkaren massvis av gånger, men det verkar som att ingen av den behandling som dem ger och föreslår fungerar, helt lönlöst känns det verkligen som. Nu har jag dock hittat detta skydd vulkanskydd.com/produkt-kategori/ryggstod-online/ som jag tycker fungerar helt okej. Köpte det i förrgår och har redan märkt klar effekt. Skulle dock vara bra med ett skydd som även hjälper lite högre upp, detta skydd är mest för ländryggen, så om någon har tips på ett sådant får ni gärna säga till.

• Jeppe911
    Har haft ryggskott nu i snart 2 månader, har varit hos läkaren massvis av gånger, men det verkar som att ingen av den behandling som dem ger och föreslår fungerar, helt lönlöst känns det verkligen som. Nu har jag dock hittat detta skydd http://vulkanskydd.com/produkt-kategori/rygg stod-online/ som jag tycker fungerar helt okej. Köpte det i förrgår och har redan märkt klar effekt. Skulle dock vara bra med ett skydd som även hjälper lite högre upp, detta skydd är mest för ländryggen, så om någon har tips på ett sådant får ni gärna säga till.
Svar på tråden Ont i ryggen kan inte sova!!