Inlägg från: Millans hustru |Visa alla inlägg
  • Millans hustru

heteronormen

Vad tänker ni när kring begreppet heteronorm? Jag har funderat mycket kring den rådande heteronormen senaste tiden... Nyfiken på hur ni andra tänker?
    Millans hustru

• Svar på tråden heteronormen
  • Millans hustru

Jo.... om jag får skriva helt osorterat o bara massa trådar då... för jag vill inte styra eventuella svar utan mer höra andras tankar. Är det okej?
    jag lever själv i ett enkönat äktenskap. VI pratar då o då om att vi är B-laget *ler snett* Att hela samhället styrs av någon slags heteronorm. Visst är det så att flertalet är hetero, men varför är det för vissa så hotfullt med avvikare? Avvikare i sexuell läggning eller att man uppfostrar sin flicka att man får vara tuff eller låter sin pojke gå till dagis i ballerina dräkt. Flickors kön får inget namn men pojkars pratar man vitt o brett om när de är små.
    En fråga jag funderar på är hur ser ni andra det, vilka heteronorma regler lever i tysthet kring oss?

• Millans hustru

vad tänker ni om hur vi uppfostrar våra barn att fortsätta bära de här värderingarna, upprätthålla de här heteronormerna? Åh vad roligt att flera tänkt så mycket på det här!

• Millans hustru

Nej det är ju inte svart eller vitt....så kanjag inte se det. jag är inte intresserad av rätt o fel så mycket som av hur det är, hur det förändras, påverkar oss o omedvetet formar o får oss att göra våra val osv.

• Millans hustru

oj vad kul att så många engagerar sig! jag funderar då vidare...
    om jag väljer att göra allt jag bara kan för att uppfostra min dotter utanför dessa normer, försöka behandla henne så som jag tycker är riktigt istället för att placera henne i hennes flickblida roll.... var går gränsen? jag menar, jag ser att det kan göra henne gott till viss del att få bekväma kläder att leka ute i (flickkläder tål mindre o värmer mindre än pojkkläder. strumpbyxor för små pojkar värmer hela magen, flickors är lägre i midjan...) men om jag går för långt så komemr hon betraktas som udda av omgivningen o hon kommer komma oförberedd ut i samhället. ha svårt att förstå vem hon är i sammanhanget?

Svar på tråden heteronormen