Inlägg från: Lady Namárië |Visa alla inlägg
  • Lady Namárië

heteronormen

Jag instämmer i Hjärnladyns inlägg och lägger till:

För mig känns det som att väldigt många är omedvetna om inte bara begreppet heteronormativ utan också hur heteronormen påverkar oss. Istället hänvisar man till biologiska faktorer och att det skulle finnas något slags allmängiltigt beteende som är "rätt". att avvika från det "rätta" beteendet blir då "fel". Det gör mig ofta frustrerad i diskussioner när människor envist hävdar att "män är..." och "kvinnor är..." utan att reflektera över varför eller vara medvetna om skillnaden mellan kön och genus.

Jag tror att vi alla skulle vinna på om fler blev insatta i frågan. Kanske borde begreppet heteronormativ diskuteras redan på gymnasiet?

• Lady Namárië

Sopheia--> Jag tror det, väldigt förenklat, handlar om att den osynliga könshierarkin som innefattas i heteronormen. En flicka som gör "pojkiga" saker eller bär "pojkiga" attribut siktar uppåt på "könsskalan", medan en pojke som bryter mot normen glider neråt.

Så nkelt är det förstås inte, eftersom en kvinna som bryter mot heteronormen ofta stämplas som "okvinnlig", vilket kan ses som nog så illa som att vara "omanlig", men tendensen finns där. Tjejer som kan mecka med bilar är fortfarande tjejer med ett charmigt särdrag (här förutsätter man att hon _egentligen_ vill ha man och barn, och kommer att rätta in sig i ledet när det händer), men killar som dansar balett kan ju bli - *flämt* - homosexuella! Män som gör "kvinnliga" saker hotar heteronormen på ett helt annat sätt, eftersom den är uppbyggd utifrån "vit medelålders man-perspektivet".

Nu blev det rörigt. Jag är trött, och min son tjora lite väl mycket. Föremodligen beroende på att den en storlek för stora pyjamasen han har på sig är köpt på tjejavdelningen och sitter så hårt i armarna att jag måste klippa upp muddarna. *suck* Hoppas det går att få rätsida på vad jag menar.

Danbala--> "Att utöka begreppen "kvinnligt" och "manligt" tills de båda står för "mänskligt"."

Oerhört välformulerat! Tummen upp!

Svar på tråden heteronormen