• mamman0301

Betalar jag för mycket?

Hej jag har blivit tillfrågad att bli medryttare till en isis, jag får rida hur ofta jag vill, hon räknas som min häst, men jag slipper all mockning o ut o insläpp, ägaren vill ha 650 kr i månaden. Jag tycker att det är ok summa men många av mina vänner tycker det är för mycket. Jag får även rida dom andra hästarna i stallet.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Betalar jag för mycket?
  • talia

Superbilligt! Det har ingen som helst betydelse hur mkt hjälp ägaren får, frågan är hur mkt DU får ut av det hela. Hästen kostar ju bra mkt mer i drift så att säga, så det är ju bara för att täcka en liten del av kostnaden, inte för att ägaren ska tjäna nåt på det, antar jag.

• Indiansommar

Har aldrig förstått varför man ska betala för att hjälpa någon med hästen?? Det är ju ägaren som behöver hjälp... Tycker däremot att det är kutym att man mockar, fixar iordning maten, putsar läder mellan varven, och kanske köper ett nytt schabrak, en grimma eller så någon gång. Men aldrig att jag skulle betala för att hjälpa någon annan. Då skulle man ju ha betalt för att ha ungarna på dagis med...

• talia

Men jag fattar inte, rider du för att hjälpa personen i fråga?? För mig känns det självklart att betala om jag nyttjar något för mitt nöjes skull (om man inte kan bidra med någon typ av jobb runt omkring istället). Allt kostar ju pengar.

• Sunshine808

Jag tycker det låter som ett bra pris.

Jag skulle aldrig ta betalt om det handlade om en hobbyhäst men om det skulle vara min tävlingshäst skulle jag kanske kunna fundera på det. Om en bättre ryttare skulle rida hästen skulle dennes kunskap vara betalning men om det är någon som lär sig på hästen kanske det skulle varit en "symbolisk" summa.

• Mallis92
    Indiansommar skrev 2012-09-10 00:17:04 följande:
    Har aldrig förstått varför man ska betala för att hjälpa någon med hästen?? Det är ju ägaren som behöver hjälp... Tycker däremot att det är kutym att man mockar, fixar iordning maten, putsar läder mellan varven, och kanske köper ett nytt schabrak, en grimma eller så någon gång. Men aldrig att jag skulle betala för att hjälpa någon annan. Då skulle man ju ha betalt för att ha ungarna på dagis med...
    För att du får möjligheten att rida? Det hade ju kostat på ridskola också?
    Min medryttare betalar 500kr för två dagar i veckan, hon mockar de dagar hon har hästen också. Vad skulle vara konstigt med det? Hon får rida, jag får en igen liiiiiiten del för alla pengar han kostar. Att köpa häst kostar, rida på ridskola osv kostar ju också och är betydligt mindre fritt. Jag har alltid betalat när jag var yngre och medryttare, och även tagit betalt sedan jag köpte häst och har medryttare själv:) 
  • talia

Min medryttare betalar 1000 kr av de ca (minst) 3000 kr han kostar/månad. Rider 3-4 dgr/v, väljer själv vilka dagar, helt fritt, inget stalljobb. Någon gång/mån håller jag lektion för henne. Vi är båda nöjda :)

• isolande

Instämmer i kören att det inte är klokt att man skall betala någon för att hjälpa personen med hästen! Mina medryttare har aldrig nånsin betalat och får uppskattande presenter som tack för hjälpen.

I mitt tycke är det som att ta betalt för att någon ska rasta ens hund- befängt.... 

• izgo

Nej, jag hade inte heller tagit en enda krona för att ha en medryttare, däremot gett bort lite prylar ex skor, ridtröja osv som slits..
    Dock beror de ju på vad de är för medryttare och varför :)

• Humörmamman

Ett bra pris. Förstår inte åsikten att man inte ska betala. Du som medryttare vill ju rida för att du tycker det är kul. Det kostar att ha häst, att vara medryttare är ett billigt och praktiskt sätt att få rida på. Du slipper alla risker och får rida för en billig peng. Win win för alla parter.

• Emsami

Jösses, blir mörkrädd när jag läser att man inte vill göra rätt för sig och betala en slant när man utnyttjar någons häst. Att vara medryttare är ett mycket billigt alternativ till att ha egen häst. Det priset du skulle betala är bara symboliskt. Kör på och lycka till! :)

• Ella S

Fattar inte heller hur man kan tycka att medryttare inte ska betala?! Jag är själv på jakt efter medryttarhäst, anser knappast att jag gör hästägaren en tjänst? Jag vill ju rida!! Själv har jag en smärtgräns på 1500, men då skulle det handla om ca 3 dagar. Japp, detta är stockholm :) Som svar på ts: det är jättebilligt :)

Svar på tråden Betalar jag för mycket?