• Anonym

mångmiljonär och äktenskapsförord

Hade han inte vett på att be att få äktenskapsförord när ni gifte er så låt honom stå sitt kast, det är senare ingen som tvingar dig att ta det du har rätt till.
    Skriv inte på något papper alls!
    Står han för lägenhet och du är arbetslös och utan pengar så kommer han troligtvis att skaffa en bra advokat och begära boendet för barnet och ställa dig på gatan.

• Anonym

Ts, det är inte praktisk möjligt att skriva äktenskapsförord i efterhand. Se till att du får din del... Pengarna går ändå till barnet i slutänden.

• Anonym
    GrodanHopp skrev 2011-08-01 17:10:44 följande:
    Anonym: det är det visst. Ett äktenskapsförord kan skrivas när som.

TS: skilj dig o kräv hälften!
    Håller med. Skilj dig nu, han verkar ju inte riktigt funtad. Hälften har du rätt till, och de anspråk du gör är minst sagt ödmjuka.
  • Anonym
    Anonym (NEEEJ) skrev 2011-08-02 06:43:51 följande:
    Din snåle man vill att du ska sitta arbetslös i en etta med er son om ni skiljer er. Har han kompenserat dig något när du var mammaledig? Vill han ha barnet halva tiden om ni skiljer er?

SKRIV INTE UNDER! För din och ditt barns skull så ska du se till att få den bästa ekonomin du kan! Han verkar var en jobbig make, se det som lön för att du har stått ut med hans jävla sätt under all denna tid.
    HA INTE DÅLIGT SAMVETE! Du förtjänar detta! 
    Barnet är sju månader. Hon borde väl få pengar från Försäkringskassan som de flesta andra. 

Vad är det för särskild kompensation man ska få av sin make/maka när man är föräldraledig?
  • Anonym

Gör upp med jurister. Du har rätt till hälften, säg att du vill ha din bostadsrätt istället annars kommer du kräva allting. Hans jurist kommer rekommendera att han ger dig en bostadsrätt.

Skit i relationen med honom han verkar ju helt puckad ändå :)

• Anonym
    Anonym (fia) skrev 2011-08-02 14:49:27 följande:
    Tack för alla svar. Behöver reflektioner från människor som ej känner mig. Har precis kommit hem från en jurist. Nu ska jag samla mod till mig att skicka in skiljsmässopappren. Riktig ångest. Jag vill så innerligt att jag och maken ska ha en någorlunda god kommunikation. Men det är svårt då han bara är enormt arg.

Det är sådan ångest att skilja sig när man har barn. Det är kaos i huvudet på mig. Så jobbigt om han kommer att totalvägra samarbete. Familjerätt, tingsrätt..... En sak i taget.

Det är aldrig kul att separera. Var stark för ert barn, och vet att vi är många som klarat oss finfint känslomässigt efter en destruktiv relation. Det kommer att vara jobbigt, men det blir bättre och bättre, och jag tror att du kommer att känna dig väldigt lättad när allt är över.

Lycka till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-02 15:14:39 följande:
    Gör upp med jurister. Du har rätt till hälften, säg att du vill ha din bostadsrätt istället annars kommer du kräva allting. Hans jurist kommer rekommendera att han ger dig en bostadsrätt.

Skit i relationen med honom han verkar ju helt puckad ändå :)

Ligger något i detta....
    Eftersom ni har barn så kommer ni ju ändå inte bli skilda än på minst 6 mån. Kräv att få bo kvar under betänketiden. Och Yrka på att du vill ha bostaden vid en ev skilsmässa. Visst man kan "go for it all". Men ja antar att han hade en del redan när ni träffades? (antar att man inte spar ihopp 15 mille på 4 år). Hade han det så har du ingen rätt till dom. Att starta ett krig som kanske varar i 18 år. Är det verkligen värt pengar på banken?? Att du skulle försöka få lägenheten som nu är ert hem tycker jag är helt ok. Men att försöka få mer skulle du förmodligen få sota för resten av livet. Satsa på att få till ett regält underhåll i stället. Många tror att man bara kan få 1273 som försäkrings kassan betalar men man kan få mycket mer. Det beror på vad man kan få till i rätten. De ser på inkomst och ekonomi. med dom pengarna som du nänmner och din ekonomi så kan du säkert få upp till 3000/mån. Jag har 2560 per barn. Mitt ex tjänar ca 450´per år så det beloppet var rimligt tyckte rätten. MEN det ska med i skilsmässopappren. Din advokat hjälper dig. Skaffa en som hjälper dig att fylla i pappren och är med från början. Få med så mycke som möjligt där. Tex hur sonen ska bo och umjänget.
  • Anonym
    Insatt skrev 2011-08-02 17:19:55 följande:
    Vad menar du med "Men ja antar att han hade en del redan när ni träffades? (antar att man inte spar ihopp 15 mille på 4 år). Hade han det så har du ingen rätt till dom"? Har man inget äktenskapsförord är detta påstående HELT FEL om man ser till svensk rätt! Det spelar ingen roll när han fått pengarna, utan äktenskapsförord eller testamente som gett honom egendomen som enskild har hon rätt till hälften.
    Man har bara rätt till hälften av det som man skaffat/ fått under bestående äktenskap. Förutsatt att det inte är enskild egendom som du nämner. Det man hade inannan man ingick äktenskap förutsatt att man kan bevisa det ingår INTE i en bodelning. Så är det enligt svensk lag. Och är det sparade pengar så är det ju inte så svårt att se när det kom in på kontot..
  • Anonym

Det som Anonym (inte jag- den andra) säger stämmer när det gäller Sambolagen, inte vid äktenskap. 
    Man har rätt till hälften, om äktenskapsförord saknas. Det är ju liksom därfor som de finns ... 

• Anonym
    Ramborg skrev 2011-08-02 19:57:16 följande:
    Sambolagen säger att bostad och bohag som har anskaffats för gemensamt bruk skall delas. Alltså delas inga sparpengar.

Äktenskapsbalken säger att allt delas, oavsett när det skaffats, vilken typ av egendom eller i vilket syfte det skaffats. Undantaget om egensom är enskild. Egendom kan bli enskild egendom genom äktenskapsförord eller genom villkor i testamente eller gåvobrev.
    mmm, precis vad jag sade :P
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-02 18:57:51 följande:
    Man har bara rätt till hälften av det som man skaffat/ fått under bestående äktenskap. Förutsatt att det inte är enskild egendom som du nämner. Det man hade inannan man ingick äktenskap förutsatt att man kan bevisa det ingår INTE i en bodelning. Så är det enligt svensk lag. Och är det sparade pengar så är det ju inte så svårt att se när det kom in på kontot..
    FEL!
    Utan äktenskapsförord eller andra papper på att saker och ting är enskild egendom så går ALLT in och blir giftorättsgods vid äktenskap.
    Vid skiljsmässa ska värdet på allt som var och en äger/har (minus skulder) läggas samman och delas i två lika stora potter.
    Ex:
    Maken                                                  Frun
    1 000 000 på banken                       50 000 på banken
    150 000 bil                                         50 000 bil
    2 000 000 bostadsrätt 

Totalt: 3 150 000 kr                           Totalt: 100 000 kr                    

Gemensamt
    150 000 möbler mm

Sammanlagt finns tillgångar i boet för 3 400 000 kr.

Var och en har rätt till 1 700 000 kr, i första hand frän det man själv äger.
  • Anonym
    Smilla75 skrev 2011-08-03 18:31:30 följande:

Ni som tror att TS skulle ha rätt till hälften av makens tillgångar har fel, de har inte varit gifta i fem år. 

Regler om jämkning finns i ÄktB, där det sägs att en make kan få behålla mer av sitt giftorättsgods om en normal bodelning skulle bli oskälig med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt (lagen.nu/1987:230#K12). Den av makarna med störst tillgångar får alltså ibland behålla mer av sitt giftorättsgods, men det händer normalt bara om äktenskapet varat kortare tid än fem år.

Tack. Det är mycke som händer efter 5 år. Tex om den ene dör innan man varit gift
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-03 19:52:23 följande:
    Tack. Det är mycke som händer efter 5 år. Tex om den ene dör innan man varit gift
    I mer än 5 år. Då får man ingt från försäkringskassan heller (änkepension heller vad det heter)
  • Anonym

Lever den här tråden än? Trodde alla förstod att man inte kan skriva äktenskapsförord efter man har ingått äktenskap... Mannen kan alltså inte få igenom sin plan att göra ts lottlös.

• Anonym

Ts man kan inte tvinga ts att skriva på eftersom det måste upprättas av fri vilja och det ska inte heller skrivas för att skydda tillgångar inför en planerad, närstående, skilsmässa.

• Anonym
    Anonym (8) skrev 2011-08-04 12:20:51 följande:
    Det är inte 5 års äktenskap som räknas, utan även den tid man varit sambo före vigseln räknas in.
    Dom har ju bara varit tilsammans i 4 så även om dom flytta ihopp direkt så är ju saken biff då.
Svar på tråden mångmiljonär och äktenskapsförord