mångmiljonär och äktenskapsförord
Min man och jag har varit gifta i 2,5 år och tillsammans i 4 år. Efter flera års kamp så blev vi äntligen välsignade med en son som idag är 7 månader. Vårt förhållande har varit mycket turbulent då min man har obearbetade kränkningar att ta tag i. Han har gått i terapi i flera år men är fortfarande deprimerad och har mycket vrede i sig och svårt för anknytning. Jag har genom åren älskat och stöttat honom så gott jag kunnat men fått oerhört lite bekräftelse och kärlek tillbaka.
Jag var obeskrivligt lycklig när vi äntligen fick vår son men min man blev däremot ännu argare och säger att han inte vill komma hem. Han orkar inte med krav på jobbet och hemma. Han vill bara bli lämnad ifred. Nu visar han mig ALDRIG kärlek, uppskattning. Jag gråter inombords och har sagt till honom att jag ej kommer att orka leva med honom om han inte förändrar sig. Han gör stötvisa förbättringar men faller alltid tillbaka till iskyla och ilska. Däremot har han börjat närma sig vår son och jag verkligen ser hur mycket han älskar honom. Detta gör mig överlycklig. Jag vill så gärna att han ska ha en bra relation till sin son och inte avvisa vår son så som min man blev avvisa av sina föräldrar.
Vi bor i min mans bostadsrätt, en 4:a i stan. Jag har en hyresrätt (1:a) som jag nu hyr ut. Jag är mammaledig och är arbetslös efter mammaledigheten. Min man har ett välbetalt arbete. Vi har alltid haft helt separata ekonomier. Min man vill inte alls att vi ska ha gemensam ekonomi. Han är väldigt petig med 'mitt' och 'ditt'. Han har listor med vad och hur mycket vem av oss har lagt ut på saker och ting. Jag är mycket noga med att 'göra rätt för mig' då jag vet att han mäter allt. Men han anklagar mig ändå för att utnyttja honom vilket sårar mig djupt då jag ALDRIG gör anspråk på något utan är helt självgående.
Nu vill min man skriva äktenskapsförord, vilket är helt ok för mig. Utav olika anledningar blev det ej gjort när vi gifte oss.
Min man har ca 15 miljoner på sparkontot och en bostadsrätt som är värd omkring 9 miljoner.
Jag har inga anspråk på att ta hälften av min mans tillgångar. Däremot har jag lagt fram som förslag till min man att jag önskar en bostadsrätt på 50-55 kvm i stan. Jag har ej körkort och vill att vår son ska bo nära oss båda om vi skulle gå isär. Min man har de senaste 8 månaderna med jämna mellanrum sagt att han ej vill fortsätta. Jag har sagt att vi ej ska förhasta oss som nyblivna föräldrar.
Mitt förslag på 50-55 kvm bostadsrätt i stan gjorde min man sjövild. Han sa att han kunde gå med på att köpa en bostadsrätt på 50 kvm i stan MEN att han skulle äga den. Dvs att jag skulle få bo där med sonen så länge som jag ville men att den dagen jag säljer så ska pengarna tillfalla honom. Han sa att hans uppgift var att se till att jag och vår son har ett bra boende men inte att göra mig till mångmiljonär. Jag sa att jag ej kan tänka gå med på att bli inneboende och vara i hans godtycke. Han är helt oresonabel och så otroligt arg på mig. Han menar att jag lurat honom, svikit honom, att jag är girig osv.
Jag skulle behöva utomståendes reflektioner. Jag gör inte anspråk på hälften av min mans tillgångar vilket jag har juridiskt rätt till. Min man kommer fortfarande ha en stor 4:a och sparpengar kvar även om han avsätter låt säg 4 miljoner. Begär jag för mycket?