• Anonym (fia)

mångmiljonär och äktenskapsförord

Min man och jag har varit gifta i 2,5 år och tillsammans i 4 år. Efter flera års kamp så blev vi äntligen välsignade med en son som idag är 7 månader. Vårt förhållande har varit mycket turbulent då min man har obearbetade kränkningar att ta tag i. Han har gått i terapi i flera år men är fortfarande deprimerad och har mycket vrede i sig och svårt för anknytning. Jag har genom åren älskat och stöttat honom så gott jag kunnat men fått oerhört lite bekräftelse och kärlek tillbaka. 

Jag var obeskrivligt lycklig när vi äntligen fick vår son men min man blev däremot ännu argare och säger att han inte vill komma hem. Han orkar inte med krav på jobbet och hemma. Han vill bara bli lämnad ifred. Nu visar han mig ALDRIG kärlek, uppskattning. Jag gråter inombords  och har sagt till honom att jag ej kommer att orka leva med honom om han inte förändrar sig. Han gör stötvisa förbättringar men faller alltid tillbaka till iskyla och ilska. Däremot har han börjat närma sig vår son och jag verkligen ser hur mycket han älskar honom. Detta gör mig överlycklig. Jag vill så gärna att han ska ha en bra relation till sin son och inte avvisa vår son så som min man blev avvisa av sina föräldrar.

Vi bor i min mans bostadsrätt, en 4:a i stan. Jag har en hyresrätt (1:a) som jag nu hyr ut. Jag är mammaledig och är arbetslös efter mammaledigheten. Min man har ett välbetalt arbete. Vi har alltid haft helt separata ekonomier. Min man vill inte alls att vi ska ha gemensam ekonomi. Han är väldigt petig med 'mitt' och 'ditt'. Han har listor med vad och hur mycket vem av oss har lagt ut på saker och ting. Jag är mycket noga med att 'göra rätt för mig' då jag vet att han mäter allt. Men han anklagar mig ändå för att utnyttja honom vilket sårar mig djupt då jag ALDRIG gör anspråk på något utan är helt självgående.

Nu vill min man skriva äktenskapsförord, vilket är helt ok för mig. Utav olika anledningar blev det ej gjort när vi gifte oss.

Min man har ca 15 miljoner på sparkontot och en bostadsrätt som är värd omkring 9 miljoner.

Jag har inga anspråk på att ta hälften av min mans tillgångar. Däremot har jag lagt fram som förslag till min man att jag önskar en bostadsrätt på 50-55 kvm i stan. Jag har ej körkort och vill att vår son ska bo nära oss båda om vi skulle gå isär. Min man har de senaste 8 månaderna med jämna mellanrum sagt att han ej vill fortsätta. Jag har sagt att vi ej ska förhasta oss som nyblivna föräldrar. 

Mitt förslag på 50-55 kvm bostadsrätt i stan gjorde min man sjövild. Han sa att han kunde gå med på att köpa en bostadsrätt på 50 kvm i stan MEN att han skulle äga den. Dvs att jag skulle få bo där med sonen så länge som jag ville men att den dagen jag säljer så ska pengarna tillfalla honom. Han sa att hans uppgift var att se till att jag och vår son har ett bra boende men inte att göra mig till mångmiljonär. Jag sa att jag ej kan tänka gå med på att bli inneboende och vara i hans godtycke. Han är helt oresonabel och så otroligt arg på mig. Han menar att jag lurat honom, svikit honom, att jag är girig osv.

Jag skulle behöva utomståendes reflektioner. Jag gör inte anspråk på hälften av min mans tillgångar vilket jag har juridiskt rätt till. Min man kommer fortfarande ha en stor 4:a och sparpengar kvar även om han avsätter låt säg 4 miljoner.  Begär jag för mycket?          

• Svar på tråden mångmiljonär och äktenskapsförord
  • GrodanHopp
    Anonym skrev 2011-08-02 18:57:51 följande:
    Man har bara rätt till hälften av det som man skaffat/ fått under bestående äktenskap. Förutsatt att det inte är enskild egendom som du nämner. Det man hade inannan man ingick äktenskap förutsatt att man kan bevisa det ingår INTE i en bodelning. Så är det enligt svensk lag. Och är det sparade pengar så är det ju inte så svårt att se när det kom in på kontot..

Nej, man har rätt till hälften av ALLT!! Även det som införskaffas innan äktenskapet.
    Bodelning

Gifta När skilsmässan är klar ska alla tillgångar efter avdrag för skulder läggas ihop och värdet av dem delas lika. Det kallas bodelning. Hur ni delar upp det rent praktiskt bestämmer ni själva. Varje make har rätt att inom sin del välja att få ut sin egendom. Det betyder att allt, bokstavligen allt, även arv och gåvor, ska räknas in i boet. Undantag: enskild egendom enligt äktenskapsförord, testamente eller gåvobrev ingår inte i bodelningen. Inte heller personliga saker som kläder.
    I en bodelning ingår som huvudregel även den privata pensionsförsäkringen och det individuella pensionssparandet, IP. Ni får göra undantag från likadelning om ni båda är överens.
    Källa:  http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/att-flytta-isar/index.htm

• Anonym
    Man har bara rätt till hälften av det som man skaffat/ fått under bestående äktenskap. Förutsatt att det inte är enskild egendom som du nämner. Det man hade inannan man ingick äktenskap förutsatt att man kan bevisa det ingår INTE i en bodelning. Så är det enligt svensk lag. Och är det sparade pengar så är det ju inte så svårt att se när det kom in på kontot..
    FEL!
    Utan äktenskapsförord eller andra papper på att saker och ting är enskild egendom så går ALLT in och blir giftorättsgods vid äktenskap.
    Vid skiljsmässa ska värdet på allt som var och en äger/har (minus skulder) läggas samman och delas i två lika stora potter.
    Ex:
    Maken                                                  Frun
    1 000 000 på banken                       50 000 på banken
    150 000 bil                                         50 000 bil
    2 000 000 bostadsrätt 

Totalt: 3 150 000 kr                           Totalt: 100 000 kr                    

Gemensamt
    150 000 möbler mm

Sammanlagt finns tillgångar i boet för 3 400 000 kr.

Var och en har rätt till 1 700 000 kr, i första hand frän det man själv äger.
  • Insatt
    Men sluta snacka om du inte har nått vettigt att säga! Jag är jurist, jag tror jag vet vad som gäller enligt svensk lag!
  • Trollmamma till 4

Din man beter sig som ett svin så jag skulle inte ha dåligt samvete över att fiska åt mig lite pengar vid en skilsmässa..

Han är fruktansvärt snål!!

Mamma till 4
  • Cinnamoon

Om du nu absolut inte vill "ta" hälften av hans tillgångar så tycker jag att du ska begära så att du har råd med en bostad + en rejäl summa till. Så att du har pengar att sätta av till framtiden, för att starta upp ett nytt liv och så att du har pengar att leva av om du måste gå arbetslös en tid då din föräldrapenning är slut. Så om du vill vara snäll tycker jag du ska begära 4 miljoner till en lägenhet + ett par miljoner till.

Fast ska jag säga min ärliga åsikt så ser jag ingen anledning att du ska vara så snäll mot honom. Han kommer att ha så han klarar sig ändå. Om jag vore du skulle jag se till at få det jag hade rätt till, dvs hälften. För din sons skull, såsom den här mannen verkar vara kan du aldrig lita på att han kommer finnas där för er son i framtiden. och då står du där själv...  Då kan det vara bra att ha ekonomiska resurser.

• Smilla75

Ni som tror att TS skulle ha rätt till hälften av makens tillgångar har fel, de har inte varit gifta i fem år. 

Regler om jämkning finns i ÄktB, där det sägs att en make kan få behålla mer av sitt giftorättsgods om en normal bodelning skulle bli oskälig med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt (https://lagen.nu/1987:230#K12). Den av makarna med störst tillgångar får alltså ibland behålla mer av sitt giftorättsgods, men det händer normalt bara om äktenskapet varat kortare tid än fem år.

• Anonym
    Smilla75 skrev 2011-08-03 18:31:30 följande:

Ni som tror att TS skulle ha rätt till hälften av makens tillgångar har fel, de har inte varit gifta i fem år. 

Regler om jämkning finns i ÄktB, där det sägs att en make kan få behålla mer av sitt giftorättsgods om en normal bodelning skulle bli oskälig med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt (lagen.nu/1987:230#K12). Den av makarna med störst tillgångar får alltså ibland behålla mer av sitt giftorättsgods, men det händer normalt bara om äktenskapet varat kortare tid än fem år.

Tack. Det är mycke som händer efter 5 år. Tex om den ene dör innan man varit gift
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-03 19:52:23 följande:
    Tack. Det är mycke som händer efter 5 år. Tex om den ene dör innan man varit gift
    I mer än 5 år. Då får man ingt från försäkringskassan heller (änkepension heller vad det heter)
Svar på tråden mångmiljonär och äktenskapsförord