• ekke

Hur ska jag berätta om graviditet?

det blir bara fel om du väntar längre nu. Jag hade blivit besviken om jag inte fått veta, och det med att vänta till nästa ivf är dumt. det kan ta två-fyra månader innan de har nästa försök. 

I detta fall hade jag hellre hört det via telefon än vid ett möte. Hon måste få möjlighet att reagera som hon vill i lugn och ro.

• ekke
    ekke skrev 2011-07-30 21:26:16 följande:
    det blir bara fel om du väntar längre nu. Jag hade blivit besviken om jag inte fått veta, och det med att vänta till nästa ivf är dumt. det kan ta två-fyra månader innan de har nästa försök. 

I detta fall hade jag hellre hört det via telefon än vid ett möte. Hon måste få möjlighet att reagera som hon vill i lugn och ro.
    och om du åker dit så gör du en stor grej av det. det behövs inte.
  • ekke
    Vickan I skrev 2011-07-30 21:32:03 följande:
    Jag skulle faktiskt hellre fått höra det på telefon än "face to face". Särskilt som ni inte brukar träffas så ofta om jag förstår rätt? Detta är för att jag då kan hålla samtalet lite kortare om jag känner att det blir för tungt, slipper SE jätteglad ut just då, jag "slipper också se" magen samtidigt som jag får nyheten och framförallt kan jag direkt efter jag lagt på lägga mig ner och grina på golvet eller skrika några fula ord om det behövs ...

Kan ju tillägga att jag blev otroligt glad för alla som blev gravid runt omkring när vi fortfarande kämpade på och faktiskt kunde se det som att "vi inte blev lättare gravida för att jag missunnade andra att bli det". Men visst var det tungt många gånger också och man sörjde det man aldrig trodde man skulle få uppleva. 
    jag blir också glad för alla som blir gravida runt omkring mig, jag har ju själv ingen aning om hur deras resa varit.
    (även om man blir mer påmind om sin egen situation)  
  • ekke
    Vickan I skrev 2011-07-30 21:39:35 följande:
    Ja precis. Minns när vi höll på och försökte och ingen på mitt arbete visste om det. Hade då 16 stycken!!!!!! gravida runt mig på arbetet (alla gravida omplaceras dit där jag arbetar) VARJE DAG och det var tungt kan jag säga, 'ven om jag var glad för dem. Vet inte hur många gånger jag mumlade att vi inte var redo för barn när de frågade om och om igen varför vi inte hakade på och alla dessa jäkla barnvagnskataloger de bläddrade i och ville jag skulle vara med och diskutera färg och modell....blää...Visst de visste ju inte att vi hade det svårt, men många tänker inte alls...
    jag känner igen det. förra månaden hade vi 4 födslar på jobbet på två veckor. Det kryllar av gravida kvinnor och blivande pappor och de flesta frågar och jag säger att vi vill ha barn någon dag (tja varje dag är ju sanningen...) 
Svar på tråden Hur ska jag berätta om graviditet?