Hur ska jag berätta om graviditet?
Hej,
Min allra närmaste vän har försökt få barn i flera år och fått flera missfall. Extremt jobbigt för henne, orättvist och smärtsamt. Vi har pratat väldigt mycket om det här.
Nu till min fråga; (skulle vara så tacksam för all hjälp jag kan få). Hur ska jag berätta att jag väntar barn nr två utan att det blir onödigt smärtsamt för henne?
Det jag är rädd för är just hur hon blir påmind om hur orättvist allt är, hur enkelt det kan vara för vissa och hur svårt det är för henne. Det känns inte direkt som att det är det hon behöver bli påmind om just nu, hon mår helt obeskrivligt dåligt av sin barnlöshet. Samtidigt kan jag ju inte undanhålla henne nyheten alltför länge. Vi bor i och för sig i olika städer och pratar därför nästan bara i telefon. Skulle hon se mig nu skulle hon förstå direkt (är i vecka 17) men har inte träffat henne sen det började synas. Samtidigt känns det ju falskt att sitta och prata i timmar om hennes barnlängtan och hur orättvist allt är och inte ge henne informationen att jag är själv är gravid igen.
Hur skulle ni vilja få nyheten framförd?
Största anledningen hittills har varit att jag väntat på resultatet från hennes andra IVF. Nu har hon tyvärr fått beskedet att det inte ledde till någon graviditet denna gång heller. Ska jag kanske vänta tills tredje IVF är gjord? Skulle ju självklart vara en helt annan sak att berätta för henne om hon själv var gravid...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 20:02
Glömde att nämna att jag ställer min fråga till de som själva kämpar med ofrivillig barnlöshet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-30 21:18
Ja det är nog absolut klokast att berätta direkt. Men det jag verkligen undrar är hur jag ska säga det? Ska jag till exempel ringa upp henne på telefon och berätta det omgående eller är det kanske bättre att ringa henne och hitta en tid så fort som möjligt då jag åker till den stad där hon bor och berättar?