Inlägg från: Mälaröbo |Visa alla inlägg
  • Mälaröbo

jag vill inte föda vaginalt

Jag har fött både vaginalt och med kejsarsnitt och föredrar smärtan och "problemen" vid/efter vaginal förlossning jämfört med smärtan efter kejsarsnitt och alla problem med amning mm.
    Detta är oerhört individuellt och alla som gjort båda delarna har säkert sin egen "favorit".

Sen är min personliga åsikt att kejsarsnitt ska ske av medicinska skäl och inte av psykiska. Klarar man inte ens i tanken de timmarna en förlossning kan ta så tror jag inte att man helt ärligt är redo för föräldraskapet som är SJUKT mycket jobbigare.

• Mälaröbo
    filifjonka skrev 2011-07-21 00:07:01 följande:
    Men med all respekt, du kan väl inte jämföra föräldrarskapet med att föda barn??? Det är som att jämföra äpplen med päron enligt min mening.
    För mig hör de två sakerna ihop i allra högsta grad. Klarar man inte av att TÄNKA sig en vaginal förlossning tror jag inte man har kapaciteten att TÄNKA sig hur ett liv med barn ser ut.
    Alla är vi olika.
  • Mälaröbo
    Danitra skrev 2011-07-21 00:17:03 följande:
    Psyket är en del av kroppen.
    Glömde ordet fysiska medicinska skäl.
  • Mälaröbo
    Furstinna skrev 2011-07-21 12:22:08 följande:
    Och jag tror att är man så trångsynt och har så lite förståelse för sina medmänniskor är man absolut inte redo att bli förälder.
    Du läste bara de två sista raderna va?? Det brukar bli så när man trampar på en öm tå...
    Vart nånstans står det att jag inte har nån förståelse för de som inte vill föda vaginalt? Jag skrev endast vad min personliga åsikt är, och jag står fast vid att ingrepp som är medicinskt onödiga (fysiskt) visst kan genomföras men då på egen bekostnad.
    TS uttrycker en väldig okunskap i sin trådstart och är man inte ens villig att diskutera saken alt skaffa sig kunskap så tycker jag inte man är redo för föräldraskapet.
    Varför är det ingen som frågar sig varför planerade kejsarsnitt bland förstagångsföräldrar ökar? De vet ju inte ens vad det handlar om utan har förmodligen lyssnat för mycket på en "vän".... Tragiskt och naivt!
  • Mälaröbo
    Jojile skrev 2011-07-21 12:33:58 följande:
    Är du på riktigt? Vet du om att det kan vara risk att barnet skadas och hela förlossninge går helt åt helvete om man tivngar en riktigt förlossningsrädd kvinna att genomgå en vaginal förlossning?

Sen kan jag ju säga att inte enda gång under mina fem år med sonen har jag upplevt föräldraskapet jobbigare och lika smärtsamt som förlossningen.
    Eftersom jag inte är barnmorska eller sjukvårdutbildad så vet jag inte mer än att jag fött på båda sätten och föredrar det ena.
    Sen undrar jag rent praktiskt varför man inte vill bli av med en rädsla för nåt som man aldrig upplevt? Går inte de flesta i terapi för obefogad ångest/fobi??

När det gäller din andra mening så säger jag grattis!
Svar på tråden jag vill inte föda vaginalt