såffan skrev 2011-07-27 19:45:16 följande:
Det hade jag granterat inte gjort, men som 18 åring hade jag nog fixade det lika bra och haft samma förutsättningar (vi tog studenten redan i april och jag är född sent på året, så jag hade ändå kunnat få jobba mig till en bättre fp)
vittra skrev 2011-07-27 19:32:52 följande:
Du väljer väl iofs själv vilka du vill identifiera dig med... men jag tycker det är konstigt att du ens räknar dig själv till diskussionen och försvarar det, då gruppen som TS nämner är 16-17-18 åringar...
Jag tycker faktiskt inte att det är försvarbart att skaffa barn när man är 16 och i mitt första inlägg skrev jag också att jag till stor del håller med ts. Men övriga inlägg i tråden nämner inte bara 16-17-18 åringar utan går ändå upp till 25 års åldern. Visst är jag helt med på att hjärnan fortfarande utvecklas och att vissa förmågor inte är färdigutvecklade förrens i 25 års ålder köper jag också, men bara för att hjärnan inte är färdigutvecklad så betyder ju inte det nödvändigs vis att man är okapabel att ta hand om ett barn på ett bra sätt eller att man inte klarar av att ge sitt bar bra förutsättningar i livet...
Nej där håller jag helt med. Jag tycker inte heller att man nödvändigtvis ska vänta tills man är över 25 år bara för att senaste rönen må visa att konsekvenstänket inte blir färdigutvecklat förrän då. Det finns många olika teorier om hjärnans funktioner och utveckling, och det är faktiskt väldigt mycket som vi fortfarande inte ens förstår när det gäller just hjärnan. Ska man gå efter när hjärnan är färdigutvecklad vill jag därför bara poängtera att man även i vissa fall sett att delar av hjärnan inte ens vid 25 år är färdigutvecklade, hjärnan fortsätter på många sätt att utvecklas
långt in i vuxen ålder! Vad vet jag, om 10 år kanske man kommit fram till att hjärnan faktiskt
aldrig blir färdigutvecklad? Så osannolikt är det ju faktiskt inte....
Jag tycker att man får se till en slags balans mellan biologisk, social och inre mognad. Att vänta till 30-40 års ålder bara för att samhällets normer idag bygger mycket på utbildning och karriär innan barn, tycker jag är lika fel som att en (ung) tonåring som inte ens har
börjat utveckla viktiga kognitiva förmågor väljer att skaffa barn.