Unga mammor och mognad.
Jag undrar vad som fick dig att starta den här tråden? Oro för barnen till unga mödrar? Soc-pengar du tyckte kunde användas bättre? Allmän irritation över att alla inte är som du? Undrar av ren nyfikenhet.
De barn till unga föräldrar som jag träffat, ett tiotal kanske, har det inte gått någon nöd på. Glada, trygga, hela och rena.
Soc-pengar? Under ett par år kanske. Men betänk då att mamman har fött ett barn som förmodligen har ett 50-årigt yrkesliv framför sig med skattebetalning och allt vad det innebär.
Vi har inte försakat oss själva och vi vill inte enbart leva genom våra barn. Vi vill inte leva som hemmafruar och vi dissar inte hundratals år av utveckling och kvinnlig klasskamp. Vi åttio och nittiotalister är helt enkelt effektivare.
Gränsen mellan hammaliv - studenttid - arbetsliv - jobb - fritid - intresse är utsuddad. Jag har under min sons 1,5 halvtåriga liv hunnit med att plugga 60 högskolepoäng, starta företag och samtidigt varit mammaledig på heltid. Att min son får vara med på mina strävanden och resa in i arbetslivet var viktigt för mig - att inte bara födas in i en färdig tillvaro där allt fokus är på honom.
Jaja jag bladdrar på men min poäng är att din tolkning är väldigt fel och väldigt cynisk. Du verkar tro att unga mammor skaffar barn för att de tror att de ska få en barbiedocka. Att de pga sin ungdom inte kan greppa det livslånga commitmentet. I själva verket var de unga mammor jag träffat väldigt införstådda med vad ett föräldraskap innebär.
Och varför är det så jävla fel att vara spontan?