Unga mammor och mognad.
Efter att ha sett ett antal inlägg på detta forum och andra, samt rena observationer av verkligheten, tycker jag det verkar som om hela den här "ung mamma"-grejen rent generellt följer ungefär samma mönster, och det är:
- 16-17-18-årig tjej har "längtat efter barn i flera år" och "känner sig redo". Plugga klart kan man ju göra sen och i dag skiljer sig ändå varannat par så vilken kille man skaffar barn med spelar inte så stor roll, det går ju alltid att hitta en riktig pappa till barnet sen om den här avelshannen skulle vara ett pucko.
- Tjejen får, med all rätt, invändningar mot sitt sätt att tänka. Varför så bråttom? Varför inte bygga en grund först? Varför inte vänta på en kille som man faktiskt tror sig kunna bygga upp något varaktigt med, inte minst för barnets skull? Eftersom jag vet precis vad ett av svaren kommer att bli är det väl bäst att redan nu slänga in följande brasklapp: jag menar inte att man måste vara stenrik och överösa sitt barn med lyxprylar utan egentligen bara att man bör ha en någorlunda tryggad inkomst som räcker till och som inte kommer av exempelvis socialbidrag. Går man på soc löser man den biten först och skaffar sen barn, allt annat är, för att parafrasera en känd elektronikkedja, puckat.
- Svaren blir då, nästan helt undantagslöst av typen "jag är faktiskt väldigt mogen för min ålder, folk brukar tro att jag är närmare 30 än 20!", "jag vet folk som pluggat i åratal och tjänar över en halv miljon om året och som är jättedåliga föräldrar!".
Det är framför allt det här med mognaden jag funderat över. Om man nu är så mogen, varför har man då inte skaffat sig minsta gnutta konsekvenstänk?
Och ja, jag vet också att det aldrig finns garantier. Man kan gå isär även efter tiotals år tillsammans, man kan bli sjuk eller arbetslös och plötsligt inte tjäna så mycket pengar som man gjort tidigare. Och visst, självklart finns det människor som funnit sin väg i livet och har ordnad ekonomi och ändå är jättedåliga föräldrar. Inte heller räcker det med bara pengar men det är heller inte helt oviktigt i sammanhanget, vad än alla "allt ett barn behöver är kärlek"-människor säger.