• mini75

Är duoflex godkänd utan nackstödet?

Som sagt, min stora tjej på 3,5 år har en acta graco duoflex men sitter som en ostbåge när man har nackstödet på. Tog bort det för en tid sedan men det råder delade meningar om hur säkert det är...

Tänker att tex britax hi-way oxå saknar nackstöd och att de ser lite lika ut när man tar bort stödet på duoflexen....

Hmm, viktigt att det är rätt ju!

• Svar på tråden Är duoflex godkänd utan nackstödet?
  • mini75

cicci85 skrev 2011-07-18 07:12:28 följande:
    De gamla stolarna som saknar nackskydd är inte godkänd enligt den senaste revisionen. de stoalrna med nackskydd är inte godkända att användas utan. De vanliga sidoskydden ser helt olika ut på duoflex och hiway. Jag har för mig att jag inte trädde bältet igenom huvudstödet utan bara hade det fastsatt med kardborrbanden, då kunde man flytta det högre upp.

Men, vid krock så klarar väl inte kardborrar det? Hur vet man vilken årsmodell. Jag köpte min -08...

Mini75: Kan du kanske ringa eller maila Akta och fråga vad dom tycker om stödet..?!

JAg får nog göra det + kolla instruktionsboken  
  • mini75
    Joico skrev 2011-07-18 12:55:53 följande:
    Det råder, som sagt, delade meningar om det där. Om jag inte missminner mig så har olika personer ringt till Akta och fått olika svar, dessutom!

Om det är fruktansvärt obekvämt för barnet så hade jag tagit bort det. Men självklart är det att föredra att ha det på!

Duoflexen är ju ingen stor stol direkt. Ni har inte funderat på att skaffa en större? T.ex Britax Two-way, och låta ev. småsyskon ta över Duoflexen. 

Jo, har precis köpt en multi-tech som storasyster kan ta, hon är 3,5år men liten för sin ålder, 92 cm å 11 kg så hon åker bakåtvänd ett bra tag till!
Svar på tråden Är duoflex godkänd utan nackstödet?