• mini75

Är duoflex godkänd utan nackstödet?

Som sagt, min stora tjej på 3,5 år har en acta graco duoflex men sitter som en ostbåge när man har nackstödet på. Tog bort det för en tid sedan men det råder delade meningar om hur säkert det är...

Tänker att tex britax hi-way oxå saknar nackstöd och att de ser lite lika ut när man tar bort stödet på duoflexen....

Hmm, viktigt att det är rätt ju!

• Svar på tråden Är duoflex godkänd utan nackstödet?
  • Lena

På vår acta graco ska huvudstödet tas bort när det har flyttats högst upp men sen behöver höjas mer.

• cosinus

På de äldre modellerna saknade acta gracos stolar det där nackstödet. Vi köpte en cosmic när dottern (7 år) var liten och den har inget.

Vi har också en duoflex och jag har lutat den så mycket man får men ändå trillar huvudet fram när han somnar. Det har vi dock löst med en axelrem från en bag som sitter runt själva nackskyddet och så drar vi ner det framför när han somnar så då fallet inte huvudet ner utan vilar mot remmen. Funkar utmärkt :)

• cicci85

De gamla stolarna som saknar nackskydd är inte godkänd enligt den senaste revisionen. de stoalrna med nackskydd är inte godkända att användas utan. De vanliga sidoskydden ser helt olika ut på duoflex och hiway. Jag har för mig att jag inte trädde bältet igenom huvudstödet utan bara hade det fastsatt med kardborrbanden, då kunde man flytta det högre upp.

• Eddam
    cosinus skrev 2011-07-17 21:54:02 följande:
    Det har vi dock löst med en axelrem från en bag som sitter runt själva nackskyddet och så drar vi ner det framför när han somnar så då fallet inte huvudet ner utan vilar mot remmen. Funkar utmärkt :)

Vad händer med huvudet om ni krockar om ni har spänt fast det i stolen? Det finns "kuddar" man kan sätta runt halsen som är gjorda för att huvudet ska hållas på plats..

Vi har en Two-way som är en väldigt upprätt stol och huvudet åker fram rätt fort när sonen somnat men med kudden sitter han fint på plats.. 

Mini75: Kan du kanske ringa eller maila Akta och fråga vad dom tycker om stödet..?! 
  • mini75

cicci85 skrev 2011-07-18 07:12:28 följande:
    De gamla stolarna som saknar nackskydd är inte godkänd enligt den senaste revisionen. de stoalrna med nackskydd är inte godkända att användas utan. De vanliga sidoskydden ser helt olika ut på duoflex och hiway. Jag har för mig att jag inte trädde bältet igenom huvudstödet utan bara hade det fastsatt med kardborrbanden, då kunde man flytta det högre upp.

Men, vid krock så klarar väl inte kardborrar det? Hur vet man vilken årsmodell. Jag köpte min -08...

Mini75: Kan du kanske ringa eller maila Akta och fråga vad dom tycker om stödet..?!

JAg får nog göra det + kolla instruktionsboken  
  • cosinus
    Eddam skrev 2011-07-18 07:26:06 följande:
    Vad händer med huvudet om ni krockar om ni har spänt fast det i stolen? Det finns "kuddar" man kan sätta runt halsen som är gjorda för att huvudet ska hållas på plats..
    Huvudet sitter inte fast på något sätt. Bandet går ju runt själva nackskyddet och barnets huvud rymms med god marginal där inne utan att på något sätt klämmas fast. Det är flera cm marginal. Det som händer är att huvudet inte faller fram så mycket utan då stannar inom nackskyddet s a s. Krockar vi slängs huvudet så klart bakåt (vid krock framifrån) och jag kan inte tänka mig att det är sämre för huvudet att kastas 5 cm bakåt och bromsa mot stolen än att kastas hela vägen från det läget där det hade hamnat om barnet somnat och tappat huvudet. Det hade blivit ett ganska brutalt kast.

Likaså vid krock från sidan så måste det ju vara bättre att huvudet är inom nackskyddet än fallet ner under, sitter barnet och sover och har huvudet nedanför sidoskyddet och det smället från sidan kan det inte vara någon höjdare.

Vid krock bakifrån, d v s barnet som åker bakåtvänt slungas frammåt så sitter ju kroppen stenhårt fast av internbältena i stolen medans huvudet bara vilar mot en förhållandevis mjuk rem så jag tror inte det påverkar nämnvärt faktiskt. Skulle internbältena gå sönder skulle inte huvudet hållas på plats av den lilla remmen utan då skulle hela ungen flyga iväg.
  • Joico

Det råder, som sagt, delade meningar om det där. Om jag inte missminner mig så har olika personer ringt till Akta och fått olika svar, dessutom!

Om det är fruktansvärt obekvämt för barnet så hade jag tagit bort det. Men självklart är det att föredra att ha det på!

Duoflexen är ju ingen stor stol direkt. Ni har inte funderat på att skaffa en större? T.ex Britax Two-way, och låta ev. småsyskon ta över Duoflexen. 

• mini75
    Joico skrev 2011-07-18 12:55:53 följande:
    Det råder, som sagt, delade meningar om det där. Om jag inte missminner mig så har olika personer ringt till Akta och fått olika svar, dessutom!

Om det är fruktansvärt obekvämt för barnet så hade jag tagit bort det. Men självklart är det att föredra att ha det på!

Duoflexen är ju ingen stor stol direkt. Ni har inte funderat på att skaffa en större? T.ex Britax Two-way, och låta ev. småsyskon ta över Duoflexen. 

Jo, har precis köpt en multi-tech som storasyster kan ta, hon är 3,5år men liten för sin ålder, 92 cm å 11 kg så hon åker bakåtvänd ett bra tag till!
Svar på tråden Är duoflex godkänd utan nackstödet?