Eddam skrev 2011-07-18 07:26:06 följande:
Vad händer med huvudet om ni krockar om ni har spänt fast det i stolen? Det finns "kuddar" man kan sätta runt halsen som är gjorda för att huvudet ska hållas på plats..
Huvudet sitter inte fast på något sätt. Bandet går ju runt själva nackskyddet och barnets huvud rymms med god marginal där inne utan att på något sätt klämmas fast. Det är flera cm marginal. Det som händer är att huvudet inte faller fram så mycket utan då stannar inom nackskyddet s a s. Krockar vi slängs huvudet så klart bakåt (vid krock framifrån) och jag kan inte tänka mig att det är sämre för huvudet att kastas 5 cm bakåt och bromsa mot stolen än att kastas hela vägen från det läget där det hade hamnat om barnet somnat och tappat huvudet. Det hade blivit ett ganska brutalt kast.
Likaså vid krock från sidan så måste det ju vara bättre att huvudet är inom nackskyddet än fallet ner under, sitter barnet och sover och har huvudet nedanför sidoskyddet och det smället från sidan kan det inte vara någon höjdare.
Vid krock bakifrån, d v s barnet som åker bakåtvänt slungas frammåt så sitter ju kroppen stenhårt fast av internbältena i stolen medans huvudet bara vilar mot en förhållandevis mjuk rem så jag tror inte det påverkar nämnvärt faktiskt. Skulle internbältena gå sönder skulle inte huvudet hållas på plats av den lilla remmen utan då skulle hela ungen flyga iväg.