Inlägg från: smultronrosa |Visa alla inlägg
  • smultronrosa

somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!

Hej! Jag har en underbar liten tjej som bli 8 månader nästa vecka,
    men detta med läggningen håller på att knäcka mig totalt och det är ngt jag funderar på flera gånger om dagen..
    Känns som att jag även skuldbelägger mig själv för att det är jag som etablerat denna vana,
    sedan dag ett har hon sovit i vår säng och har väl automatiskt blivit så att jag ammat henne tills hon somnat och inte tänkt så mycket på det, det gör man ju inte som förstagångsmamma,
    på BVC började jag prata lite smått om detta när hon närmade sig 4 månader och hon har alltis sagt att "det kommer lösa sig själv med tiden" när hon börjar äta osv osv..
    Och det gick jag väl på..
    T äter ju "vanlig" mat och jag ammar henne inte alls under dagtid, hon kan med lätthet och utan protester (för det mesta) somna i vagnen eller i bilen under dagen om vi är ute,
    men är vi hemma en hel dag (händer inte så ofta) är det tutten som åker fram när hon ska somna.
    Under en liten period, ca en vecka när hon var ca 4 månader somnade hon själv i sin säng och sög lite på tummen, en när hon vaknade ett par timmar senare fick hon ndå komma till oss igen (antar att detta var lite lathet eftersom hon oftast vaknade den tiden vi själva skulle gå och lägga oss) Men i samband med att den första tanden kom stördes det på ngt sätt och hon sov hos oss på heltid igen,
    och nu börjar jag bli en aning frustrerad, dels för att det alltid är JAG som måste lägga henne på kvällen. Ovsett om man vill vara hemma eller ute så kan det ju vara skönt att hjälpas åt.
    I alla fall så har  vi försökt att lägga henne i sin säng för att sova när hon varit trött, lite innan läggdags, och ja typ vid alla tillfällen för att pröva, men det slutar alltid med gallskrik,
    hon skriker så hon blir helt svettig och tårarna sprutar, och jag klarar inte det..
    Har försökt att klappa henne på magen, buffa i rumpan, ge flaska, sjunga, prata med henne,
    ja ungefär ALLT, men INGET funkar.
    Tar man upp henne lugnar hon ner sig, men ska man försöka lägga henne igen gallskriker hon innan man ens hunnit lägga henne i sängen..
    Känner bara att jag inte ver vartiffrån jag ska få orken och tålamodet att ta mig igenom detta.
    Hittade en bra tråd här förut om detta men tappade bort den tyvärr,
    Vet ju att jag inte är ensam om detta heller.
    Hon vägrar napp, alltid gjort, suger inte på tummen längre, suger på flaskan på eget initiativ och det är sällan den är till ngn tröst, finnt inte heller ngn snutte eller gosedjur hon gillar extra mycket vad jag har märkt..
    Vet inte hur vi ska lösa detta på bästa sätt..
    Att låta henne skrika för att hon är missnöjd kan jag ta, men detta gallskrik skär i mitt hjärta och känns inte bra, så det känns som jag står utan alternativ på ngt sätt.
    Lägger jag mig i vår säng med henne ska hon böka runt, klättra och busa, hur trött hon än är, kommer inte alls till ro på det sättet heller om inte tutten finns där..

• Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!
  • smultronrosa

Tack för ditt svar, har ocks hört att runt 8 mån kan vara svårt, men att tillägga är väl att vi har hållt på med detta från och till i ett par månader nu..
    Jag ammar ju inte längre i bemärkelsen att hon ska bli mätt eftersom hon äter frukost, lunch mellis och middag bestående av annan mat, utan det är egentligen bara snuttandet det handlar om och nr hon är trött vill hon inte ha ngt annat än bröset och gallskriker annars hur man än gör. därför känns det som att det aldrig kommer lösa sig..

• smultronrosa
    maria222
    V
    et  inte hur jag ska uttrycka det på bästa sätt, "probemet" är väl tilll en viss del egoistiskt, skulle tycka att det kunde vara skönt att få lite avlastning på kvällen och inte ALLTID vara den som ska ta hand om läggningen,
    sedan skulle jag kunna ha möjligheten att vara iväg en kväll och att hon kunde somna med sin pappa..
    Sen är det ju snart dags för det"vanliga" livet med jobb osv, och jag kommer att behöva jobba kväll då och då från och med slutet av året..
    Sedan är det lite att jag känner att hon blivit väldigt medveten om bröstet och kan ibland vara hårdhänt och dra och sluta i bröstet och i tröjan, när hon ligger lugnt kan jag fortfarande tycka att det är en mysig stund, samtidigt som att själva syftet med amningen, att hon ska bli mätt, inte finns där lngre utan att jag bara blivit som hennes napp
    (som sagt, mysigt med närhetsbiten, men man kan ju vara nära utan amning också..)
    Jag hoppas du förstår vad jag menar, men det knns lite så att om jag inte gör ngt åt detta kommer jag vips ha en 1½ åring som inte somnar utan tutte, har en vn som har det så tex..
    chardonnay
    Tack :) Har ört talas om 5mm, känns ju nästan som det var det jag prövade nu ikväll fast jag gick aldrig ut ur rummet utan stod vi sängen och ssscchhade och höll på och hon grät hysteriskt så hon svettades och drog efter luft kände det som, det gör så ont i mammahjärtat att göra så, men visst skulle jag vilja at hon sov bättre på natten också, hon vaknar ganska ofta när vi sover tillsammans, och har hört att samsovandfe barn gör det för att man "stör" varandra osv..Är ju också det som känns jobbigt i denna procedur att det är ju inte bara första gången hon vaknar man ska lugna och så utan de gånger hon vaknar under natten, så det kan bli tufft, plus att jag hört mkt negativt om 5mm på både det ena och andra sättet.. ja fy vad svårt det är!
  • smultronrosa
    chardonnay
    Det låter ju verkligen bra Glad Det jag har hört är att eftersom skrik är ett barns rop på hjälp, om man då inte besvarar det så kan de känna sig tex övergivna, hör hur det låter hehe men det känns så för mig ibland när vi har försökt och hon blir ledsen att hon tror att jag struntar i henne :P
    Det jag verkligen tycker är jobbigt är att det börjar med att hon gnäller och gråter litegrann, men det övergår alltd till detdär hjärtskärande gälla gråten när tårar sprutar och det låter som hon knappt får luft, det är det jag tycker är så jobbigt för så känner jag min som världens sämsta mamma som låter henne kigga där
  • smultronrosa
    liv10
    Vad skönt att ni hittade ett sätt :) Jo jag är övertygad om att man saknar det, det är väl därför jag gärna skjuter detta på framtiden också trots att jag skulle vilja ha ändring, slits mellan de två sakerna,
    känner ju att ens lilla knyte börjar bli en stor tjej..
    Kan ju alltid prova detta med stolen, men är skeptisk till det, hon har alltid somnat i bilstolen när bilen rör sig, men har man tagt upp henne och fortsatt gunga vaknar hon :P
    Somnar din dotter själv nu eller fortfarande i stolen?
  • smultronrosa
    cosinus
    ja som du säger känns det ju isf bäst att sluta helt eftersom jag inte ammar för att hon ska få mat lngre känns det som, Vissa nätter kan hon vakna väldigt många ggr och vilja snutta och verkligen suger sig fast, nu inatt och natten innan gjorde jag ngt s¨å klokt att sätta på mig ett linne på natten ;) då fick hon bröstet en gång under natten och åt lite, vaknade ngn gång till men somnade då om av sig själv..
    Känns för mig som att det r skillnad på "jag är arg och förbannad"gråt och gallskriket, det är det som är jobbigt för mig och jag känner mig emot att hon ska somna av utmattning för att hon gråtit, när hon ändå inte behöver,
    fast då blir det ju att fortsätta med bröstet, det är ju det eftersom ingenting annat hjälper..
  • smultronrosa

liv10
    aha vilken bra grej :) Härligt att det löste sg på så sätt och utan skrik hehe
    Jag försökte ngt liknande, nämnligen att lägga henne i vagnen och köra över en tröskel här hemma, hon kan ibland somna i den på förmiddagen (fast då lyfter jag inte över henne i egna sängen utan låter henne sova där) men det brukar bli samma sak i den på kvällen också, att hon blir sä hemskt ledsen..

• smultronrosa
    liv
    nej det funkar tyvärr inte heller ;) hon är rastlös och flaskan duger inte till att "luras" med Flört

maria222
    Ja du har säkert rätt!
    Har faktiskt inte försökt gå ut förutom att jag suttit i annat rum, men det vertkar inte gå nå vidare, men som du söger så löser det sig väl själv, men jag är mest orolig att jag ska ha en 2 åring som ammar sig till sömns Flört
    så ska det inte bli, men ju tidigare ju bättre kanske..

Nu går jag och lägger mig för idag ;) Tack rara som hjälp mig, kollar in imorn o ser om det skrivits mer här, natti!
  • smultronrosa

Lizzie, ja där är du ju :) och vad härligt och vad glad jag blir att det löst sig för er!! Just nu ligger jag här med en bebis som somnat vid tutten för att jag inte orkade med ngn fight :/ sambon har försökt lägga sig med henne, problemet där är att hon inte kommer till ro alls, honska klättra och böka runt annars blir det gråt som övergår i gallskrik menkänns som vi borde pröva igen och att jag som du säger sover i ett annat rum.

• smultronrosa

Josefina73
    Om jag ska vara ärlig har jag inte kämpat de senaste dagarna, dels pga avsaknad av ork och dels för att jag någonstans tror att detta kommer bli lättare när 8 mån fasen är över, hon på BVC tyckte inte heller det var en bra tid hur mkt man nu ska lyssna.. Måste fundera en stund på vad jag tror blir bäst för oss , ah vi får se snart.. Funderar också på att anv mig av somna utan gråt boken :)

• smultronrosa

Min dotter är snart 14 mån och problemet kvarstår, har väl funnit mig lite i det, hon älskar fortfarande att mysa med bröstet och är jag hemma kvällstid blir det ofta så, har börjat jobba nu och det drar igång på allvar nu i v och det är mkt kvällar, kom just hem fr jobbet och hon sover gott i sin säng efter att hennes pappa nattat, så jag tror det kommer lösa sig men hade nog inte tänkt att det skulle vara såhär ännu ;) Hon vaknar dock fortf flera ggr per natt och är ledsen och vill inte alls somna om i sin egen säng..

• smultronrosa

Tack för era svar! Kul Minifer att du är tillbaka också :) hur gammal är din dotter nu? Som du skrev Master of disaster så är det just det att det känns som att jag har alltid ansv för läggning om jag är hemma, visst har det funnits undantag och nu när jag jobbar vissa kvällar finns ju inget annat alternativ..
    Kickiz, vad skönt att du hittat en lösning! Känner ju ibland att jag prövat allt men inget funkar..
    Känns svårt att tro att hon bara ska sluta men förhoppningsvis blir det typ så och jag kommer undra vad problemet var ;)
    Pratar ändå med ganska många andra mammor med barn i samma ålder och jag är i princip ensam om att amma fortfarande, känns ju inte som att jag gör det för att hon behöver det utan för att jag vant henne vid att göra det och hon tycker det är mysigt!

• smultronrosa

Frösöblomster: borde nog pröva det! Tyvärr kan man inte fälla ner spjälsängskanten så långt på vår men får väl hitta annat sätt.. Låter ju bra iaf :)

Minifer:
    Näe täcke hjälper nog inte :( tycker också allas ungar slutar självmant eller 'min man nattade en natt och sen gick det jättebra' tjena! På BVC tycker hon det är bra att vi har sån nära kontakt (hon är ju extremt mammig dessutom) men det är ju jobbigt när man ska jobba osv och känner sig som en skurk när man lämnar henne trots att hon är hemma m sin pappa som egentligen går lika bra!

• smultronrosa

Hej! Min tös fyller snart 4 nu, men glömmer aldrig perioden vi hade med amningen.

En dag bestämde jag mig bara, tog en röd tuschpenna och målade rött på två plåster (och satte på bröstvårtorna naturligtvis) och försökte förklara att det faktiskt inte går längre! Blev lite motstånd men ingen större fara.. Min lilla är väldigt bestämd med vad hon vill så jag blev ändå förvånad att det gick relativt smärtfritt :) Efter har vi haft andra problem men jag har nog lärt mig att allting löser sig med tiden! Lycka till med era älsklingar och fråga gärna ngt mer om jag kan hjälpa till :)

Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!