• liv10

somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!

hade EXAKT samma problem med mitt andra barn, hon somnade inte själv förrän runt 1år. Det var faktiskt otroligt jobbigt, speciellt eftersom jag jobbar kvällar och därför var tvungen förlänga min föräldraledighet. Sambon provade i några dagar- men hon skrek i TIMMAR. ingen av oss stod ut.

Vi gjorde såhär; en redig portion gröt och mycket vatten innan sovdags. vi upptäckte att vi kunde gunga henne i bilbarnstolen i vardagsrummet- det somnade hon utav. sen kunde vi försiktigt flytta över henne när hon sovit en stund. men som sagt, vi hade provat detta flera månader- men hon blev nog inte redo förrän hon var 10månader ungefär.

Jag vet precis hur kvävd man känner sig, instängd och misslyckad (så kände iaf jag mig). Kunde aldrig gå på bio på kvällen eller ta ett glas vin med mina vänner. Knappt ta en kvällspromenad då hon skulle snutta flera timmar på kvällen..... MEN såhär i efterhand så vet jag ju att det bara är en tidsfråga, och de extra 1-2 månaderna du får bita ihop nu kommer du (tro det eller ej!) sakna när det är över.    de blir stora så fort och vad är väl ett år egentligen? kram till dig  

• liv10

nu är hon 1,5 och somnar i egen säng (vi fick ta bort spjälsängen då hon klättrade ur den när hon var 1,2!). vi läser en bok, killar lite på ryggen och sen sitter vi där en stund. om hon är orolig eller har svårt att somna så ligger vi tillsammans i våran säng, läser en bok och sen bara ligger bredvid tills hon somnat.

Bilstolen använde vi bara ca 1v- just för att bli av med hennes "tvång" att suga för att komma till ro.   

• liv10
    smultronrosa skrev 2011-07-16 23:22:28 följande:
    liv10
    aha vilken bra grej :) Härligt att det löste sg på så sätt och utan skrik hehe
    Jag försökte ngt liknande, nämnligen att lägga henne i vagnen och köra över en tröskel här hemma, hon kan ibland somna i den på förmiddagen (fast då lyfter jag inte över henne i egna sängen utan låter henne sova där) men det brukar bli samma sak i den på kvällen också, att hon blir sä hemskt ledsen..

hur går det om din sambo ligger med henne i sängen? kanske läser bok, hon får snutta på en vattenflaska? (det funkade aldrig för oss, men om ni har tur....)

annars kan ju promenader med vagnen vara en ide, vet en kompis som gjorde så. på med pyjamasen och bädda ned i vagnen efter kvällsgröten och så en låååång promenad. sen fick hon sova i vagnen nån vecka hela natten. (bredvid sängen). efter det slutade kvälls-snuttandet.

Svar på tråden somnar inte utan bröstet, håller på att bli tokig, hjälp mig!