Chardonnay skrev 2011-07-16 22:56:38 följande:
Det är jättesvårt men fråga på BVC, de har en broschyr som Bernt Eckerberg skrivit om denna metod. Jag var helt emot alla slags "skrik metoder" tills jag läste om det.
Om man är kvar i rummet så funkar inte metoden, då lär de sig inte att somna själva. Det enda sättet ditt barn just nu vet hur man somnar, det är just det sätt som ni gör nu. Hon blir då ledsen, arg och frustrerad för hon är ju trött och vill sova och vill somna. Men om man lär dom att de faktiskt KAN somna själva så har man heller inte problemet flera gånger på en natt. Lär de sig somna själva, så somnar de även om själva om de vaknar på natten. Om de vaknar på natten och ser att rummet ser likadant ut som när de somnade, så somnar de oftast tryggt om. Men om de somnar bredvid till exempel mamma och sedan vaknar och mamma är borta för stunden, ja då vaknar de självklart. Jag ska inte tjata vidare...jag är bara så fascinerad hur bra den här metoden funkar, förstår inte vad som skulle kunna vara negativt....man får ett tryggt barn som litar på sig själv
lycka till !
Du förstår inte vad som är negativt, eftersom du köpt alla argument som reklamen framför och tror blint på den. Dessutom råkar ditt barn vara ett av de barn som - hittills - faktiskt sover bättre efter att ni använt metoden. Om du träffat på några av de barn som fått tryggheten och sömnen förstörd för åratal framåt, då skulle du inte så naivt rekommendera 5mm ...