• Sephrenia89

Varför är det inte lämpligt med surrogatmammor i Sverige?

Läst lite sidor hit och dit om surrogatmödraskap och förstår fortfarande inte varför der alternativet inte tillbjuds i Sverige.

Surrogaten vet vad hon ger sig in på, föräldrarna med.. vad är problemet mer än byråkrati?  

• Svar på tråden Varför är det inte lämpligt med surrogatmammor i Sverige?
  • Sephrenia89
    Veronica 223 skrev 2011-07-17 01:52:12 följande:
    Nej, men om man vore ute efter pengarna och inte har några känslor som kan binda en till et liv man burit i nio månader kan jag väl förstå att man gör det, men bara av sin goda viljas skull utsätta sig för riskerna, det köper jag inte. Och ja, jag är anti i frågan om surrogatmödraskap, ifall det inte gått fram.

Utsrålar jag en sådan ointelligens så det behövdes förtydligas? ^^

NVM till huvudämnet, "du köper inte" - är det för att du själv inte kan tänka dig att göra något för någon annan utan ersättning för sveda eller är det för att du tycker att människor som inte vill ha barnen dem bär på i 9 månader är riktigt friska? Frågan lämpar sig såväl till frivilligt barnlösa i allmänhet på ett hörn. 
  • Veronica 223
    Sephrenia89 skrev 2011-07-17 01:56:26 följande:
    Utsrålar jag en sådan ointelligens så det behövdes förtydligas? ^^

NVM till huvudämnet, "du köper inte" - är det för att du själv inte kan tänka dig att göra något för någon annan utan ersättning för sveda eller är det för att du tycker att människor som inte vill ha barnen dem bär på i 9 månader är riktigt friska? Frågan lämpar sig såväl till frivilligt barnlösa i allmänhet på ett hörn. 
    Jag förstår inte hur en människa  frivilligt kan lämna ifrån sig ett barn de burit i nio månader, nej.
  • Sephrenia89
    Veronica 223 skrev 2011-07-17 01:58:45 följande:
    Jag förstår inte hur en människa  frivilligt kan lämna ifrån sig ett barn de burit i nio månader, nej.

Jag som inte kan tänka mig att någonsin ha ansvaret för en annan människas liv igen är altså störd ifall jag skulle frivilligt ha ett barn i magen och ge det till dess rättmäktiga föräldrar?
  • Veronica 223
    Sephrenia89 skrev 2011-07-17 02:01:53 följande:
    Jag som inte kan tänka mig att någonsin ha ansvaret för en annan människas liv igen är altså störd ifall jag skulle frivilligt ha ett barn i magen och ge det till dess rättmäktiga föräldrar?
    Jag vill inte uttala mig om just dig, men jag kan verkligen inte begripa hur man skulle kunna göra så.
  • Sephrenia89
    Veronica 223 skrev 2011-07-17 02:05:41 följande:
    Jag vill inte uttala mig om just dig, men jag kan verkligen inte begripa hur man skulle kunna göra så.

Antagligen för att du vill ha barn och inte är rädd för att hamna i en situation där någon är beroende av dig minst i 18 år.
  • Veronica 223
    Sephrenia89 skrev 2011-07-17 12:24:49 följande:
    Antagligen för att du vill ha barn och inte är rädd för att hamna i en situation där någon är beroende av dig minst i 18 år.
    Nej, det är nog avsaknaden av modersinstinkt jag finner ofattbar.
  • Sephrenia89
    Veronica 223 skrev 2011-07-17 13:02:49 följande:
    Nej, det är nog avsaknaden av modersinstinkt jag finner ofattbar.

Samma som med frivilligt barnlösa?
  • Veronica 223
    Sephrenia89 skrev 2011-07-17 13:37:08 följande:
    Samma som med frivilligt barnlösa?
    Vad menar du? Alltså modersinstinkten infinner sig ju efter man fött barn. Vill man inte ha barn så skaffa inga, men det är om man fött barn och sen kan tänka sig ge bort det man har en avsaknad av modersinstinkt, och det skall ju vara den starkaste efter överlevnadsinstinkt. Tycker det är konstigt att man tror att man skulle kunna bortse från den helt frivilligt bara sådär.
  • diamantina

Jag skulle kunna vara surrugatmamma. Om det inte är mitt ägg som används så klart.
    Men konstigt av mig att tänka så när jag faktiskt har donerat ägg som resulterat i barn som någon annan burit och fött. Hmm... lite sience fiction är det allt. Glad

• linda6

jag skulle aldrig själv klara av det , dels för att jag hatar att vara gravid (är det nu för andra gången) och ska jag vara det så är det för att JAG ska få ett barn=)
    Men jag tycker det är otroligt starkt av dom som klarar av det, såg en dokumentär om det en gång och dom surrogatmammorna var helt normala "friska" kvinnor som levde i olika förhållanden och många av dem träffade faktiskt "sina" barn lite då och då.
    Jag tycker det vore en jätte bra sak att införa som lagligt i sverige, de skulle göra många barnlösa familjer glada, och tänk att kunna ge en sådan fin sak till någon.

• Sephrenia89
    linda6 skrev 2011-07-26 21:40:35 följande:

jag skulle aldrig själv klara av det , dels för att jag hatar att vara gravid (är det nu för andra gången) och ska jag vara det så är det för att JAG ska få ett barn=)
    Men jag tycker det är otroligt starkt av dom som klarar av det, såg en dokumentär om det en gång och dom surrogatmammorna var helt normala "friska" kvinnor som levde i olika förhållanden och många av dem träffade faktiskt "sina" barn lite då och då.
    Jag tycker det vore en jätte bra sak att införa som lagligt i sverige, de skulle göra många barnlösa familjer glada, och tänk att kunna ge en sådan fin sak till någon.

Håller med!
Svar på tråden Varför är det inte lämpligt med surrogatmammor i Sverige?