Inlägg från: gröna L |Visa alla inlägg
  • gröna L

Syjunta för gravida!

Jag har sytt bästa och enklaste grejen! Ett blöjfodral!

Ryms ca 4 blöjor och ett fullt paket våtservetter, eller 8 blöjor och inga våtservetter
  • gröna L

Blöjfodralet består av två tygstycken som är ungefär 35x27 som jag vändsydde ihop. Sydde fast kardborre och tygremsa med kardborrens andra del. Sen vek jag in 11 cm på varje sida och sydde fast! Done!

• gröna L

Wow vilka fina grejer Eliv! Smarta idéer med mobilen och släktträdet, och ormen var ju hur grym som helst!

• gröna L
    Tirem skrev 2012-08-30 21:08:43 följande:

Försökte mig på ditt fodral och det gick sådär... Jag gjorde säkert fel men om tyget är 35 cm långt och jag ska vika in 2 st flikar (för att göra facken) ca 11 cm långa så blir det helfel. Varje ficka behöver 11 x 2 cm samt ca 10 cm mellan sig för att man ska kunna fälla ihop blöjfodralet. Med andra ord hade jag behövt minst 54 cm långt tyg för att få det att fungera, vad gör jag för fel??? HJÄLP!
    Nej, förlåt! Jag gjorde en tankevurpa när jag mätte fodralet! Mätte i efterhand, hade bara måttat med blöjor och våtservetter när jag sydde. Givetvis är det ju det färdiga fodralet som är 35 cm utvikt. Precis som du skriver ska det alltså vara 11x2+12+11x2. Alltså 56 cm (ungefär). Sorry!
  • gröna L
    katja1 skrev 2012-09-06 20:13:25 följande:
    Det här är det första jag gör åt mina egna kommande barn. Är inte gravid men försöker för fullt :)
    Mönstret finns på Drops hemsida men har inte följt det till punkt och pricka. 

Åh, de blir ju jättesöta! Skulle du kunna länka till mönstret? 
  • gröna L

Tack Katja! De åker på att-sticka-listan!

Jag tycker för övrigt drops ofta har lite (mycket) knepiga beskrivningar, och jag har stickat en del (om än inte jättemycket) efter beskrivningar.

• gröna L
    Tallbarr12 skrev 2012-09-08 21:05:42 följande:
    Hjälp! Jag har äntligen köpt vaxduk (eller sånt där vaxat tyg som både går att torka av och köra i tvättmaskinen är det väl...) så nu tänkte jag börja sy en skötbädd till skötväskan äntligen! Har tänkt "fylla" den med en bit fleecefilt, men kan inte komma på om det är smartast att ha vaxduken på båda sidor (antingen med kantband runt, eller sy som ett örngott och stoppa in filten i och sy en stickning runt) eller ha ett annat tyg på baksidan så man ser vilken sida som är "använd" och ska vikas inåt... Vad tror ni? Och behöver man verkligen ha snören/kardborre etc, använder man det? Många grubblerier här...
    Jag tror det är dumt att sätta vaxduk på båda sidorna, för när du tvättar skötunderlägget kommer det aldrig torka på insidan tänker jag mig! Jag har haft samma fundering själv Jag har sytt ett skötunderlägg med ett resårband som man drar om när man har vikt ihop. Vi använder det hela tiden, men har å andra sidan ingen ficka avsedd för skötunderlägg i vår skötväska. 
  • gröna L
    Delapitated skrev 2012-09-12 07:32:27 följande:
    Hej hörni! Jag har läst tråden sen den startade men egentligen inte gjort några inlägg, min symaskin är trasig och har inte fått tid att laga den än... Jag tänkte bara fråga: när man ska sy med ett nytt tyg, slänger jag in hela tygstycket i maskinen i tvättar eller hur gör man? Gud så dum man känn sig men jag tänkte sy två sittdynor till mina grabbar så de slipper frysa i vinter:) men jag vill inte att de ska bli för små( då hellre för stor) tacksam för hjälp!:)
    Yep, tvättar alla tyger så fort jag köpt dem. 

Hallonpajen - Vilket schyst blöjfodral! Tyvärr gillar jag mest när det går fort att sy saker, har liksom inte riktigt tålamod för detaljer...

Gimle - Det var ju jättefina saker du har gjort! Och självklart ska bebisen ha den fina koftan! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!