Syjunta för gravida!
Är det någon som har ett bra mönster på dreggelscarf?
Om det är bra vet jag inte, för jag har inte provat, men hät finns ett mönster i alla fall - och det är gratis

Filten har inte börjat användas än, ungen sitter envist på insidan, trots att BF är passerat med 8 dagar (suck). Så det återstår att se hur länge den används. Men jag tänker mig att när barnet börjar krypa ordentligt kommer den lämna filten i alla fall Jag har kallat min filt för en lekfilt, men jag tänker mig kanske egentligen en lägga-ifrån-sig-barnet-på-golvet-filt
Har du ett bra ställe att ha filten finns det ju ingen orsak att begränsa sig, men hos oss hade det varit helt meningslöst!
Jag hade sådär en gång i min gamla husqvarna en gång, då var det en STOR dammtuss innanför undertråds"kapseln". Kan ju vara värt en koll!
Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)
Här är några bilder i alla fall!
NinnaBus - barbafamiljen var ju störtskön! Kul idé med spjälskyddet!
Okej, här kommer en liten beskrivning av hur jag gjorde åkpåsen. Jag ska säga först bara att jag inte har provat att tvätta påsen (har inte haft några olyckor i den hittills!), så jag vet inte riktigt hur det blir med dunet, men jag tänker mig att om man gör som med sina täcken (bollar i tumlaren) blir det nog bra. Lite tvättkrångel alltså, men dun är ju oslagbart skönt!
Innan jag började gjorde jag en prototyp i ett gammalt skräptyg, och omarbetade mönstret ett par gånger. Hur mönsterdelarna ser ut syns bäst på bilderna av det utklippta tyget längre ned. Måtten är anpassade efter liggdelens mått.
Jag började med dundelen. Jag ritade ut mönstret direkt på täcket och sydde en söm just innanför och en söm just utanför strecket och klippte mellan sömmarna. Detta för att inte få dun i hela lägenheten. Därefter kantade jag dundelarna med ett kantband som jag hade sprättat lös från täcket (jag tänkte att det borde vara duntätt, till skillnad från vanlig bomullssnedslå). Sedan sydde jag ihop dundelarna.