Inlägg från: MammaMia88 |Visa alla inlägg
  • MammaMia88

Syjunta för gravida!

lillgarden skrev 2011-08-23 09:27:14 följande:
    Så duktiga ni är alla!
    Jag hade massa drömmar och ideer som gravid men fick inte gjort mer än målat en byrå.

Måste bara fråga er som kan är det svårt att lära sig sticka?
    Kan man lära sig det själv eller?
    Tror man ska börja med det ganska tidigt. Jag har försökt en sådär 6 miljoner gånger, men får ALDRIG till det eftersom jag fattar NOLL av beskrivningen. Betydligt lättare att börja virka, om man skulle göra fel så är det också lättare att rätta till...
  • MammaMia88
    icekizz skrev 2011-08-24 17:03:21 följande:
    Finns det någon som har ett bra och lätt mönster för bebismössa? Jag har köpt ett tyg som är jättefint och skulle vilja börja sy igen men jag har inte suttit vid symaskinen på säkert 10 år så jag vill börja med något litet och lätt.
    Har ni något annat tips på något jättelätt att börja med så kom med förslag =)
    En enkel hjälmmössa borde ju inte vara så svårt? 
  • MammaMia88
    icekizz skrev 2011-08-24 17:13:59 följande:
    Nej därför jag tänkte börja med något sånt.. MEN jag hittar inget bra/enkelt mönster... Det jag ville ha hjälp med.
    Hmmm, jadu, det blir lite knivigare Du har ingen hjälmmössa hemma du kan rita av ifrån?
  • MammaMia88
    amorosa skrev 2011-08-25 17:29:30 följande:
    Den här tråden har jag lagt bland favoriterna nu! Har inte sytt så mycket i mina dagar, bara några dukar och gardiner. Men nu tänkte jag försöka mig på en gravid-/amningskudde. Var och köpte ett fint tyg idag. Frågade i affären om hon hade nåt fyllningsmaterial, men hon rekommenderade inte vadd. Hon trodde att det skulle bli för mjukt och jag skulle behöva mer stadga. Vad säger ni? Vad har ni fyllt med? Vad skulle ni rekommendera? Såg att det var någon som hade sytt amningskudde här.

Alla alster jag sett här är så fina! Ni är jätteduktiga!  
    Beror väl på hur mkt man fyller det med eller...?? Som när man syr en kudde, ju mer stoppning desto hårdare kudde. Fast jag kanske fått det där om bakfoten?

Fast om jag ska vara ärlig, blir nog billigare att köpa kuddar från IKEA och sprätta upp än att köpa stoppning i tygaffären  
  • MammaMia88
    82nyfiken skrev 2011-08-25 17:49:36 följande:
    Jag har gjort en amningskudde och köpt styrolitkulor att ha i (såna där som finns i saccosäckar). Finns på Panduro Hobby eller här. Har inte fyllt min än, men tror det blir jättebra. När man fyller med styrolitkulor kan man ju forma kudde lite. Jag köpte en 100 literssäck, men enligt mönstret på amningskudde.com så ska det räcka med 30 liter. Tänkte att jag kanske ska sy något annat som jag vill fylla någon gång. Men kanske inte kommer förbruka allt, så om du bor i Sthlm kan du få köpa av mig.
    Men då blir det nästan billigare att köpa en ny amningskudde i butik. Fast det kanske inte är mindre kostnader du är ute efter
  • MammaMia88

Jag antar att "knit" betyder trikåtyg eller liknande???? Vet att det egentligen betyder sticka

• MammaMia88

Men den verkar ju superlätt att göra :-O :-O T.o.m jag som inte har symaskin skulle kunna göra en sån i ett nafs

• MammaMia88
    kattm skrev 2011-08-26 14:43:23 följande:
    Ja, knit är samma som trikå.

Det finns massor av andra tutorials på hennes sida också, såg jag när jag bläddrade runt lite grann.
    Ok, tack! Då vet jag :-P

Filten verkade också jättefin!
  • MammaMia88
    elingr skrev 2011-08-28 23:46:38 följande:
    Skriver en rad här då jag inte kan spara i mobilen!:) har bf 22 februari. har precis stickat klart en pippitröja fast i större storlek, började på en ny i storlek 56 idag, hittade äntligen ett mönster!:)
    Låter fint! Jag vågar mig inte på att göra sånt för då kommer mina stora ungar tjata till sig såna också....haha
Svar på tråden Syjunta för gravida!