Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Förskoleklass: Upprop HT 2011

Nästa vecka börjar barn nr 2 förskoleklassen och hon är överlycklig och ser fram emot det. Hon är ju väldigt bekant med lokalerna eftersom hon varit med och lämnat och hämtat storebror många gånger under det gångna läsåret. Hon har ju även träffat sina nya pedagoger några gånger och kamraterna är hon också välbekant med eftersom flertalet är från hennes gamla förskola.
    Så hon tycker livet är toppen just nu och hon har dessutom fått en ny ryggsäck!

• Thaleia
    Medusan skrev 2011-08-10 19:31:43 följande:
    Har en liten fundering (sorry för OT men jag vill verkligen veta och ni har nog svaret)

Hur funkar det när barnet går i nollan? Är det i en skola eller på förskolan? Kan barnet fortsätta gå på förskola eller är det fritids som gäller då?

Förväntas barnet kunna läsa, räkna och skriva när man börjar nollan eller ettan? Är detta något förskolan ska lära dem då eller? (min son har knappt någon sådan aktivitet alls på sin förskola och kan således inte detta speciellt bra alls).

Min fundering handlar om hur länge barn går på förskolan? (har en son som är 4,5 som jag funderar på att byta förskola till men vet inte om det är värt att göra det om det bara handlar om något år till innan han börjar nollan).
    På dom flesta ställen finns förskoleklassen(nollan) på en skola. Så dom börjar liksom skolan fast då i nollan och det är fritidsverksamhet som gäller.
    Nej, barnet förväntas inte kunna läsa, räkna eller skriva när dom börjar nollan. Inte ens i nollan förväntas dom göra det heller utan där är det mycket språklek och få dom intresserade utav boktsäver siffror som gäller. Precis som på förskolan.
    Man börjar förskoleklassen på hösten det året man fyller 6 år.
  • Thaleia
    Medusan skrev 2011-08-10 20:14:55 följande:
    Norgesessan och Thaleia

Tack för svar. Det kan alltså vara lite olika vart nollan är (om den är på en skola eller på förskolan). Jag trodde att de som gick nollan tillsammans även gick ettan tillsammans.

Jag förstår fortfarande inte detta med fritids riktigt? Från vilken ålder börjar barnet på fritids och slutar på förskolan? Det verkar ju förekomma att barn som går nollan även går på förskolan efter "skoltid".

Märks att jag har noll koll på detta
    Jag tror att det allra allra vanligaste är att förskoleklassen (nollan) finns på en skola för det var ju det som var meningen när den infördes. Att man ville att barnen skulle få mjuk övergång mellan förskolan och skolan. Och går man då nollan på skolan så är det fritids som gäller efter skolans slut.
    Skulle det däremot vara så att en förskola har förskoleklass så är det ju förskola som gäller efter att "förskoleklasstiden" är slut om dagarna.
    Börjar man förskoleklassen på skolan så är ju det vanligaste att man följs uppåt i klasserna ett tag framåt.
  • Thaleia

Idag var det då dags för dottern att börja skolan. Hon var mycket förväntasfull fast hon blev lite mammig när vi var där. Men sen sa vi hejdå och om en stund ska jag hämta henne så får vi se hur det gått.

• Thaleia

Jag har faktiskt bara köpt en ny ryggsäck. Tycker inte dom behöver så mycket mer, faktiskt.
    Regnkläder och regnstövlar behöver dom förvisso men det har hon sen innan precis som en skaljacka och fleece.

• Thaleia
    Yosa skrev 2011-08-17 19:52:27 följande:
    Hur vet ni att de är gympa första veckan? Har ni fått något schema till era barn? vi har inte fått någon sådan info alls
    Säkert olika. Jag visste tex att dom ska ha gympa någongång i veckan men inte vilken dag och när dom skulle börja med det. Och det fick vi reda på idag. Fast dom 2 första veckorna kommer dom inte att ha det utan kör en lite inskolning där barn och vuxna ska lära känna varann.

Förresten så hade första dagen gått jättebra. Hon var så nöjd så. Dock tog det på krafterna för hon var heeelt slut nu när hon gick och la sig halv åtta.
Svar på tråden Förskoleklass: Upprop HT 2011