Medusan skrev 2011-08-10 19:31:43 följande:
Har en liten fundering (sorry för OT men jag vill verkligen veta och ni har nog svaret)
Hur funkar det när barnet går i nollan? Är det i en skola eller på förskolan? Kan barnet fortsätta gå på förskola eller är det fritids som gäller då?
Förväntas barnet kunna läsa, räkna och skriva när man börjar nollan eller ettan? Är detta något förskolan ska lära dem då eller? (min son har knappt någon sådan aktivitet alls på sin förskola och kan således inte detta speciellt bra alls).
Min fundering handlar om hur länge barn går på förskolan? (har en son som är 4,5 som jag funderar på att byta förskola till men vet inte om det är värt att göra det om det bara handlar om något år till innan han börjar nollan).
På dom flesta ställen finns förskoleklassen(nollan) på en skola. Så dom börjar liksom skolan fast då i nollan och det är fritidsverksamhet som gäller.
Nej, barnet förväntas inte kunna läsa, räkna eller skriva när dom börjar nollan. Inte ens i nollan förväntas dom göra det heller utan där är det mycket språklek och få dom intresserade utav boktsäver siffror som gäller. Precis som på förskolan.
Man börjar förskoleklassen på hösten det året man fyller 6 år.