Inlägg från: helenvaupptaget |Visa alla inlägg
  • helenvaupptaget

Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?

britax hi-way 2, den nya är jätte bra.
    Jag beställde hem tester som gjorts när jag skulle köpa en. Denna kom högt upp!
    Allra högst kommer en med isofix, men den är till lite mindre barn än min son.

britax hi-way 2 har en hög rygg, så barnet kan ha den längre!

• helenvaupptaget

tänk bara på att just britax hi-way 2 är en stol man ska fästa nertill och då kräver det att det går i bilen!

• helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 20:51:50 följande:
    Vaddå fästa nertill?

Hiway är bra, den har vi testat (min brors stol), Multitech har vi, den är också bra!
    asså man ska ha bälte liknande rep och fästa det nertill. Mot sätets fäste. svårt att förklara. men man får inte ta bälterepen och fästa vid huvudstödet osv.
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 20:54:01 följande:
    Ang. tester...Är den vändbar (som multitech är, bör dock inte användas framåtvänd) testas den just som framåtvänd.
    Hiway är bara bakåtvänd och det är därför enda sättet att testa den, så testerna är ofta vilseledande.

Hiway är +godkänt, ett nytt test som är svenskt.
    det är la bara hiway 2 som är plus godkänd?
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:00:22 följande:
    Syftar på hiway 2, vem köper hiway ett med kortare stödben? (ovanligt kort)
    ja den är hemskt kort! jag hade ettan först. innan tvåan kom ut. men så var jag med i en bilolycka, orsakad av en okänd man som körde i ca 70 i en kruva med is och massa snö. vi låg i ca 45 km i timman. Han körde rakt in i oss... min son klarade sig utan en enda skada, medan jag och den andra i bilen fick skador och han som kröde blev ganska illa skadad..

Men jag hade en peugout eller hur det stavas, en 2008. Den minsta, så hiway ettans ben funkade i den.. men nu har jag en annan bil så då fick det bli tvåan:P

På sjukhuset sa dom att min son hade dött om han satt i en framåt, för det var en frontalkrock (nästan) och den andra körde fort och ingen av oss kunde sakta ner bilarna pga av isen. Vi hade inte behövt bromsa om det inte vore för att han kom i vårt fällt, så vi hade en behaglig hastighet på ca 40/45..! ändå gjorde det jättttte ont att krocka..

Hiway ettan blev skrot och även min peghout..!:(
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:05:05 följande:
    Multitech är inte att rekomendera framåtvänd (om man köper den för att inte behöva köpa bältesstol sen) men den och twoway är dom längsta på marknaden (hiway och multitech är rätt så nära varann) råkar vara vändbara.

Helena, fattar fortfarande inte. Den fästs med bilbältet i fotändan (för barnet) och med förankringsband bak bilbarnstolen. Alla bilbarnstolar förutom en Akta Graco (den man har babyskydd och stol i ett) fästs så.

Det går att fästa i alla bilar (är det inget att fästa i under kan man fästa det där säteryggen möter sitsen i sätet framför).

Väldigt få bilar som inte har sånt säte.
    Hiway fästs med två stycken separata bältefästen PLUS den där fram. Dom där bak ska fästas i det sätet som bilstolen "vilar mot" där nere.

En del bilar som pajero modell 2010 har inte sådana fästen på sätet så man måste isåfall fästa de två stycken bälterepen i huvudstödet för sätet eller likannde. vilket är oacceptabelt för den sitter inte säkert då!

Jag skulle köpa ny bil efter olyckan jag var med i och testade hiway 2 i en del bilar. De flesta gick det att fästa den på ett bra sätt i.

Men i pajeron gick det inte.

Så om man har en bil som det inte går att fästa nertill, så är det inte bra med hiwayen
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:06:14 följande:
    Ja, det är ofattligt att folk vänder sin 1 åring, har dom läsa och liknande när det handlar om så stora krafter..
    Jag skulle aldrig har mitt barn framåt! Min son var tre vid krocken, men dom sa att hans nacke skulle inte klarat en framåtvänd krock ändå. Men jag har aldrig tvekat på att ha han bakåt.
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:12:16 följande:
    i huvudstödet??? Hur får man till det?? Vi kan inte fästa under framsätet, men fäster där framsäteryggen möter framsätesitsen.
    Jag har aldrig gjort så, men dom som sålde sa att jag skulle lösa problemet så.
    på den pajeron jag kollade på så gick det inte fästa på något vis.
    Mav var tvungen att ta det i huvudstödet sa försäljaren.
    Vilket avgjorde saken, en pajero ska jag inte ha.

Men NTF sa att hiwayen är säkrast när man fäster i stommen, nertill på sätet som haywayen vilar mot.
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:12:54 följande:
    Men vad skiljer hiwayen från andra bakåtvända om man måste fästa i nackstödet?
    Alla bakåtvända stolar har man väl inte bältefästen till, som extra tillbehör eller hur man säger?
    Isofix
    Sen finns det kombistolar, som inte kräver att man har de två bältefästena va ?
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:12:54 följande:
    Men vad skiljer hiwayen från andra bakåtvända om man måste fästa i nackstödet?
    Inget, men jag har hiwayen och ville ha en pajero. Testade den kombinationen och det gick inte. Det föll på hur man fäster hiwayen.

Jag vet inte hur man fäster alla stolar.

Men jag rekomenderade hiwayen MEN ville tillägga att:
    Om man ska ha hiwayen, som fäster med två extar bälten, så ska man kolla så bilen har sådana stommar.

Sen om alla har extra bälten eller ej, det vet inte jag.
    Jag har bara kollat och jämfört en handfull med stolar!
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:24:31 följande:
    Men hur såg framsätet ut på den? Var stolen helgjuten? Kan fixa en bild sen, har på mobilen. (så som jag menar som alternativ)
    Skinsäten, gick inte att få igenom fästena där ryggen och själva sätet är. Det var sådana där automatiska liftar på sätena och ett stprt jävla plaststycke som gjorde det omöjligt att fästa..

När jag lånade bilen till affären som säljer barnstolar, så sa dom att man får fästa via huvudstödet:S vilket är helt oacceptabelt enligt mig och alla med vett i skallen!
  • helenvaupptaget
    Lovisa09 skrev 2011-07-12 21:33:45 följande:

Vi läste massa om olika stolar när vi skulle byta till vår lilla tjej, vi hade väl mer eller mindre bestämt oss för britax hi-way men så kom vi till affären och vår dotter fick prova att sitta i olika och den hon absolut satt bäst i var maxi-cosin. Den har också 4 ställbara lägen och kan bli lite halvliggande som är bra om man reser lite längre och hon vill sova och att man varierar hur hon sitter.
    Vi har en V70 och det finns fästen i golvet till bilbarnstolen, vi har den bak med spegel så man ser henne i backspegeln. nackdelen är väl bara att för att få det halvliggande läget helt bra så är passagerarstolen vääääldigt längt framskjuten vilket gör att man tappar en plats där men å andra sidan så sitter en vuxen alltid brevid henne när vi åker tillsammans i bilen hela familjen. .
    smidig att koppla i och ur bilen, men vi gör det inte allt för ofta eftersom vi bara har en bil men ibland måste vi byta bil och då är det inte jobbigt att flytta den.

jag ville ha maxi cosin med, den var säkrare än hiwayen 2. Men kortare i ryggen. Min son hade typ växt ut den när jag köpte ny (han var då tre år och ca 104 cm i längd, lång rygg lagom ben)
  • helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:37:07 följande:
    Helena, då förstår jag. Men alla bilstolar är så (förutom den jag nämnde). Så vet du det

Kommer inte över det med nackstödet....Han måste ta priset av alla idiotiska bilstolförsäljare (som det tyvärr finns gott om)
    Ja! En annan tyckte vi skulle ta maxi cosin, fast min son nästan växt ur den.
    Min son är lång för att vara tre :P

Dom visste inte att den fanns en tvåa på hiwayen.
     Jag var på tre olika ställen och kollade kring där jag bor.
    URUSELT!
Svar på tråden Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?