• KRSn

Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?

Det är dom  tre vi väljer mellan. Vad tror ni?
    Vår son är nu 5½ månad, 67 cm och väger 9 kg.
    Sitter stadigt med lätt stöd.

Inte för att det spelar nån större roll för det kommer ju att
    ändra sig. Vi kommer i första hand köra en Volvo V70 men
    vi kommer nog att byta mellan en annan bil också. Vet inte vilken
    modell för den är inte köpt än.

Det ska vara en stol som är skön att sitta i under längre resor.
    När man läser på säljarnas sidor så står ju bara allt bra om
    alla stolar.

Vad vet ni om dessa stolar? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?
  • helenvaupptaget

britax hi-way 2, den nya är jätte bra.
    Jag beställde hem tester som gjorts när jag skulle köpa en. Denna kom högt upp!
    Allra högst kommer en med isofix, men den är till lite mindre barn än min son.

britax hi-way 2 har en hög rygg, så barnet kan ha den längre!

• helenvaupptaget

tänk bara på att just britax hi-way 2 är en stol man ska fästa nertill och då kräver det att det går i bilen!

• norgesessan

Vaddå fästa nertill?

Hiway är bra, den har vi testat (min brors stol), Multitech har vi, den är också bra!

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Ang. tester...Är den vändbar (som multitech är, bör dock inte användas framåtvänd) testas den just som framåtvänd.
    Hiway är bara bakåtvänd och det är därför enda sättet att testa den, så testerna är ofta vilseledande.

Hiway är +godkänt, ett nytt test som är svenskt.

• helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 20:51:50 följande:
    Vaddå fästa nertill?

Hiway är bra, den har vi testat (min brors stol), Multitech har vi, den är också bra!
    asså man ska ha bälte liknande rep och fästa det nertill. Mot sätets fäste. svårt att förklara. men man får inte ta bälterepen och fästa vid huvudstödet osv.
  • momster

Multi-tech tycker jag är helt oki och bra att man kan ha så läge så vill man kunna ha samma stol längsta möjliga skulle jag välja den, men annars skulle jag valt Britax Hi-Way då jag tycker den verkar bekvämare längre resor, men då är ju den enbart bakåtvänd.

• helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 20:54:01 följande:
    Ang. tester...Är den vändbar (som multitech är, bör dock inte användas framåtvänd) testas den just som framåtvänd.
    Hiway är bara bakåtvänd och det är därför enda sättet att testa den, så testerna är ofta vilseledande.

Hiway är +godkänt, ett nytt test som är svenskt.
    det är la bara hiway 2 som är plus godkänd?
  • norgesessan

Syftar på hiway 2, vem köper hiway ett med kortare stödben? (ovanligt kort)

• helenvaupptaget
    norgesessan skrev 2011-07-12 21:00:22 följande:
    Syftar på hiway 2, vem köper hiway ett med kortare stödben? (ovanligt kort)
    ja den är hemskt kort! jag hade ettan först. innan tvåan kom ut. men så var jag med i en bilolycka, orsakad av en okänd man som körde i ca 70 i en kruva med is och massa snö. vi låg i ca 45 km i timman. Han körde rakt in i oss... min son klarade sig utan en enda skada, medan jag och den andra i bilen fick skador och han som kröde blev ganska illa skadad..

Men jag hade en peugout eller hur det stavas, en 2008. Den minsta, så hiway ettans ben funkade i den.. men nu har jag en annan bil så då fick det bli tvåan:P

På sjukhuset sa dom att min son hade dött om han satt i en framåt, för det var en frontalkrock (nästan) och den andra körde fort och ingen av oss kunde sakta ner bilarna pga av isen. Vi hade inte behövt bromsa om det inte vore för att han kom i vårt fällt, så vi hade en behaglig hastighet på ca 40/45..! ändå gjorde det jättttte ont att krocka..

Hiway ettan blev skrot och även min peghout..!:(
  • norgesessan

Multitech är inte att rekomendera framåtvänd (om man köper den för att inte behöva köpa bältesstol sen) men den och twoway är dom längsta på marknaden (hiway och multitech är rätt så nära varann) råkar vara vändbara.

Helena, fattar fortfarande inte. Den fästs med bilbältet i fotändan (för barnet) och med förankringsband bak bilbarnstolen. Alla bilbarnstolar förutom en Akta Graco (den man har babyskydd och stol i ett) fästs så.

Det går att fästa i alla bilar (är det inget att fästa i under kan man fästa det där säteryggen möter sitsen i sätet framför).

Väldigt få bilar som inte har sånt säte.

Svar på tråden Britax Hi-Way, Multi-tech eller Maxi Cosi?