Wielkip skrev 2011-08-02 13:20:49 följande:
vul kan faktiskt orsaka missfall har jag fått reda på, just för att man är där inne och rör omkring.
Inte vanligt men för dom med svag tapp och liknande kan det faktiskt vara "farligt".
UL vet jag inget om.
Det är
extremt sällsynt att man får missfall efter VUL eller annan vaginalundersökning. Som min läkare sa igår: får man missfall, så får man det oavsett vad man gör. Missfall i tidig graviditet handlar om kromosomfel och liknande. Är man alldeles för försiktig under de första 10 veckorna, menade min läkare, att det inte förhindrar ett missfall från att hända. Han sa att om man tackvare försiktighet undgår missfall de första veckorna, blir det bara värre sen när fostret är större.
Vid VUL trycker man inte apparaten mot livmodertappen, utan på sidan. Om tappen skulle vara så känslig, att man får missfall av VUL, skulle nog inte graviditeten gå fullt ut ändå. Det blir ju inte precis mindre tryck på tappen ju längre fram graviditeten går.
Men det som jag trodde, att man vissa bm menar med att UL skulle vara farligt är att själv ultraljud skulle vara farligt för foster och dess utveckling. Något som INTE stämmer enligt studier.