Inlägg från: Lyckobebisen |Visa alla inlägg
  • Lyckobebisen

Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD

k girl skrev 2011-11-28 13:43:27 följande:
    ThereseX skrev 2011-11-27 17:09:42 följande:
    Det är inte ärftligt, det hör snarare ihop med snabb viktökning och att huden tänjs ut. Googla det står överallt. Och det finns inga krämer som hjälper, mer än att det kan tänkas vara skönt när det kliar..
    Det finns en ärftlighetsfaktor både i benägenheten att få bristningar och åderbråck på benen. Det finns kvinnor som blir stora som hus som inte får en enda bristning, och det finns kvinnor som har magar som knappt syns mot slutet av graviditeten som får massor. Och Wielkip, bara för att man väger över 100 kilo får man inte per automatik bristningar.

Bristningar har med bland annat hormonernas påverkan på huden att göra, men också hudens tjocklek bland annat. Vid väldigt snabb viktökning hinner huden dock inte tänjas och då uppstår bristningar precis som ThereseX skriver.
    Precis. Jag har alltså vägt över 100kg och nu väger jag runt 60kg. Jag har nästan inga bristningar alls, de jag fick, fick jag i tonåren med mina hormoner inte för min vikt.. De sitter dessutom på såna ställen där inte huden strechats på det sättet, tex ljumsken.

Jag vet att C upptäckte att hon fått nån liten bristning under brösten idag, hon var inte glad när hon berättade det, men försöker ställa sig in på att hon kommer få en del. Hon tycker det är jobbigast, och det förstår jag, vikten kan man ju gå ner, men även om bristningarna bleknar så är de där, och hon kan gärna ha shorts och en magtröja eller så på sommaren och det är ju inte så roligt då. Men å andra sidan så är det ju ingen mening att lägga någon tankeverksamhet vid det eller bli ledsen för det är ju som det är ändå.
    www.lyckobebis.blogg.se ♥ Längtar efter lillgrabben bf 120308
  • Lyckobebisen
    faceprimer skrev 2011-12-01 21:18:24 följande:
    så häftigt vi är sugna på att göra ett 3d ultraljud men jag kommer ju få göra ett extra vanligt ultraljud i v32 så vet inte om de känns så nödvändigt, även om de skulle vara riktigt häftigt att se
    Åh, vi ska också göra i v 32.. men det här är ju inte i närheten av vanligt 2D tycker jag, däremot är det ju rätt mycket pengar. Men fett värt. Vi får ju som sagt göra om det här om två veckor, så vi kommer ha ultraljud  3D i v 2+ (nu) , 3D i v 28+ och sen 2D i v 32+
  • Lyckobebisen

@bitter sweet: det normala här är eg bara rul, sen mer vid behov men vi har gjort ivf. Runt v 8 fastställer man graviditeten, sen valde vi bort kub och hade en snäll bm så vi fick kika på skatten 2min ändå i v 13, sen rul v 19 och tul vilket man i sthlm fortfarande gör runt v 32. Sen valde vi att betala 1700kr för vårt 3D nu i v26 men eftersom apparaten gick sönder efter några min så får vi komma tillbaka om 2v kostnadsfritt givetvis

• Lyckobebisen

Hallå tjejer, det är väl ändå så att det som är ett problem för den ena inte behöver vara det för den andra?
    Ska jag då komma in och säga att jag har skitsvårt att bli gravid och eftersom jag har genetiska problem som jag inte vill föra vidare till mina barn så får jag välja bort graviditeten, så därför borde ingen annan få klaga när de är gravida?

Det är ju olika Alla har sina egna issues med olika saker. Personligen skulle jag tycka bristningarna var jobbigare än viktuppgång, andra tvärt om, vissa bryr sig inte alls och en del har bakomliggande problem som gör att det är mycket jobbigt att gå upp i vikt. Nu är det här en bildtråd, så diskussionen ska väl tas i vanliga tråden, men alla får väl vräka ur sig det man mår dåligt av? Man borde ju vara beredd på foglossning också, och då ska man inte få klaga på det heller?

Var lite empatiska istället och stötta varandra, det är ju mycket trevligare!

• Lyckobebisen
    IEmelieI skrev 2011-12-04 20:23:38 följande:
    men när de är en sund viktuppgång så tycker jag bara de är löjligt. man har själv satt sig i den här situationen och det borde verkligen inte vara en chock att man går upp i vikt.

tycker de är så fuktansvärt tråkigt att bara sitta och läsa när folk klagar. är de verkligen ingen som har nått bra att säga?!
    Fast, är det då löjligt att klaga på foglossning, smärta under förlossningen, sprickor, bristningar? Det är ju så att andra kanske inte bryr sig om vissa saker som andra bryr sig om.

Jag tycker det mesta är bra, men sen är jag inte sån som tycker det är tråkigt när andra skriver hur de mår.
    En idé kan ju vara att inte läsa utan isf bara kika på bilderna, så slipper du riskera att läsa när folk berättar hur de mår, även om det är att de mår dåligt.
  • Lyckobebisen
    IEmelieI skrev 2011-12-04 20:36:22 följande:
    det är bild tråd( ja jag vet att jag också skriver i den) men det är så tråkigt att läsa om hur dåligt folk mår för att dom har gått upp lite. tyvärr jag tycker faktiskt folk borde inse att dom kommer gå upp i vikt när dom är gravida, dom har gjort valet själv. en " normal vikts" tjej går upp i vikt när hon är gravid. det går inte att undgå.

och sen att du har valt själv att inte bli gravid är inget du kan klaga på. som sagt de är ett val du har gjort. sen är de väl skit att man har genetiska sjukdomar. men vilken människa har inte de mer eller mindre? jag har själv diabetes och de är 1000 gånger mer att hålla koll på när man är gravid, men som sagt jag har valt att bli gravid och därför sitter jag inte och ältar de som om det skulle va ett problem. för jag har valt själv att bli gravid. och då är de som de är. hade jag inte velat ha dom här "problemen" då hade jg kanske tänkt en och två gånger innan jag blev gravid.
    Jag är fullt medveten om mina val, tackar. Att du sen viftar bort min problematik med att alla har något, är kanske lite dumt gjort, eftersom du inte känner mig. Men nåväl. Jag tycker absolut du kan "klaga" på din diabetes om du har en dag som det känns riktigt jobbigt och tungt, varför inte? Att man "satt sig i situationen själv" är ju liksom inte = att man inte får uttrycka hur man mår, både bra och dåligt?

Att du sedan väljer att inte skriva om sådant du tycker är jobbigt för att du tacklar det själv, är väl helt okej? Andra vill kanske skriva om saker som är jobbiga för dem. Och jag vidhåller att du kanske inte borde röra dig på ett forum eller i en tråd där det är massa olika människor med olika åsikter och sätt att uttrycka sig och även behov av att göra det om du är så pass enkelspårig att andra bara ska köpa vissa saker för att man är gravid?
  • Lyckobebisen
    IEmelieI skrev 2011-12-04 20:38:15 följande:
    förlåt om de lät otrevlig, det är då verkligen inte menat så
    Det är okej. Om du riktade det till mig. haha. Annars tog jag åt mig iaf
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD