Vi som väntar marsbebis 2012 :-) - BILDTRÅD
k girl skrev 2011-11-28 13:43:27 följande:
ThereseX skrev 2011-11-27 17:09:42 följande:
Det är inte ärftligt, det hör snarare ihop med snabb viktökning och att huden tänjs ut. Googla det står överallt. Och det finns inga krämer som hjälper, mer än att det kan tänkas vara skönt när det kliar..
Det finns en ärftlighetsfaktor både i benägenheten att få bristningar och åderbråck på benen. Det finns kvinnor som blir stora som hus som inte får en enda bristning, och det finns kvinnor som har magar som knappt syns mot slutet av graviditeten som får massor. Och Wielkip, bara för att man väger över 100 kilo får man inte per automatik bristningar.
Bristningar har med bland annat hormonernas påverkan på huden att göra, men också hudens tjocklek bland annat. Vid väldigt snabb viktökning hinner huden dock inte tänjas och då uppstår bristningar precis som ThereseX skriver.
Precis. Jag har alltså vägt över 100kg och nu väger jag runt 60kg. Jag har nästan inga bristningar alls, de jag fick, fick jag i tonåren med mina hormoner inte för min vikt.. De sitter dessutom på såna ställen där inte huden strechats på det sättet, tex ljumsken.
Jag vet att C upptäckte att hon fått nån liten bristning under brösten idag, hon var inte glad när hon berättade det, men försöker ställa sig in på att hon kommer få en del. Hon tycker det är jobbigast, och det förstår jag, vikten kan man ju gå ner, men även om bristningarna bleknar så är de där, och hon kan gärna ha shorts och en magtröja eller så på sommaren och det är ju inte så roligt då. Men å andra sidan så är det ju ingen mening att lägga någon tankeverksamhet vid det eller bli ledsen för det är ju som det är ändå.