Inlägg från: Svennis |Visa alla inlägg
  • Svennis

Skolskjuss

Vi bor 9 km ifrån skolan och här får barnen skolskjuts till och från skolan, från och med förskoleklassen. Har en son som börjar F-klass nu i höst och för några veckor sen fick vi hem papper ifrån de som samordnar skjutsar för att höra behovet ute i kommunen.

De får skolskjuts de dagar som de följer skolans tider, ingen skjuts om de behöver fritids (vilket är förståeligt, vi har inget sånt behov, men många har ju det).

• Svennis
    Rockenrola skrev 2011-07-24 17:36:37 följande:
    Här har vi behov av fritidis på eftermiddagarna. och har ju derygt 8,5 km till skolan.
    Har än inte lyckats få tag i nån ansvarig gällande detta.
    Men sen är barnen skrivna hos sin mor men bor varannan vecka hos oss varannan hos henne.
    Spelar det nån roll?
    Här skulle barnen ha fått skjuts på morgonen, inte på eftermiddagen.

Tyvärr vet jag inte hur det funkar vid växelvis boende. Är det inom samma kommun så tycker jag att det borde gå att ordna hos kommunen (att man inför varje termin talar om vilka veckor barnen bor var, och givetvis direkt om något skulle ändras). Kommunen är faktiskt skyldig att ordna skolskjuts, inom kommungränsen
  • Svennis
    LyckeM skrev 2011-08-23 11:24:59 följande:
    Hur funkar det om ett barn bor varannan vecka i olika kommuner? Vi bor inte i samma kommun som skolan och mamman.
    Ingen aning faktiskt. Dottern hade en klasskompis tidigare som bytte skola helt, denna skola ligger i en annan kommun. De får ingen skolskjuts alls. Mer än så vet jag inte.

Det bästa är väl att ringa "skolskjutsansvariga" på kommunen och kolla. Vår kommun har iallafall en sådan
Svar på tråden Skolskjuss