• Rockenrola

Skolskjuss

hur är de när de gäller skolskjuss?
    vad e de för regler?
    vi bor på landet cirka 8-8,5km från skolan. kan vi blir beviljade skoltaxi?
    barnen bor varannan vecka hos oss och vi vill gärna att dom ska slippa åka in till fritids 06.15 varje dag .Jag har inte körkort o kan därför inte köra in dom senare.

så nu åker dom med sin far o går 06.15-16.45.

• Svar på tråden Skolskjuss
  • La Lola

Sånt brukar stå på kommunens hemsida (här gör det iaf det).

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kodia

Troligen kommer det inte att bli några problem att få skoltaxi/skolbuss till och/eller från skolan.

Reglerna är lite olika i olika kommuner, och beroende på ålder på barnen och om någon väg räknas som trafikfarlig. Men gränsen är alltid lägre än det avstånd ni har till skolan!

• mammatill6

Bor ni i samma kommun som den andra föräldern? Borde isåfall inte vara några problem.

• Rockenrola

vi bor i samma kommun som barnens mamma.
    och vi bor ju cirka 8,5 km från skolan och åldern är 8 år o 6,5 år.
    det är ingen väg dom kan gå eller cykla. o ingen buss går här heller

• Kodia

Jag kom på en sak: Kontakta skolan/kommunen redan nu (eller så snart det går att få tag på någon) så att skolan kan planera in barnen i skolskjutssystemet inför hösten!

• Rockenrola
    Kodia skrev 2011-07-14 23:06:55 följande:
    Jag kom på en sak: Kontakta skolan/kommunen redan nu (eller så snart det går att få tag på någon) så att skolan kan planera in barnen i skolskjutssystemet inför hösten!
    ska försöka få kontakt med nån snarast.
  • nine05

Ursäkta frågan! Varför väljer man att bo långt ifrån skola och inte ha körkort? Kollar man inte innan man flyttar hur det står till med kommunikationer/skolskjuts etc.

• Rockenrola

Vi flyttade för att få större.
    Vi har alltid längtat efter hus.
    Maken har körkort o kör barnen nu men vi skulle vilja ha en annan lösning så barnen kan få sova längre på morgonen och få kortare dagar i o me det.

Hela familjen trivs toppen ute på landet o de har gjort så mkt gott för oss.

• Svennis

Vi bor 9 km ifrån skolan och här får barnen skolskjuts till och från skolan, från och med förskoleklassen. Har en son som börjar F-klass nu i höst och för några veckor sen fick vi hem papper ifrån de som samordnar skjutsar för att höra behovet ute i kommunen.

De får skolskjuts de dagar som de följer skolans tider, ingen skjuts om de behöver fritids (vilket är förståeligt, vi har inget sånt behov, men många har ju det).

• Rockenrola
    Svennis skrev 2011-07-24 12:46:14 följande:
    Vi bor 9 km ifrån skolan och här får barnen skolskjuts till och från skolan, från och med förskoleklassen. Har en son som börjar F-klass nu i höst och för några veckor sen fick vi hem papper ifrån de som samordnar skjutsar för att höra behovet ute i kommunen.

De får skolskjuts de dagar som de följer skolans tider, ingen skjuts om de behöver fritids (vilket är förståeligt, vi har inget sånt behov, men många har ju det).
    Här har vi behov av fritidis på eftermiddagarna. och har ju derygt 8,5 km till skolan.
    Har än inte lyckats få tag i nån ansvarig gällande detta.
    Men sen är barnen skrivna hos sin mor men bor varannan vecka hos oss varannan hos henne.
    Spelar det nån roll?
  • Svennis
    Rockenrola skrev 2011-07-24 17:36:37 följande:
    Här har vi behov av fritidis på eftermiddagarna. och har ju derygt 8,5 km till skolan.
    Har än inte lyckats få tag i nån ansvarig gällande detta.
    Men sen är barnen skrivna hos sin mor men bor varannan vecka hos oss varannan hos henne.
    Spelar det nån roll?
    Här skulle barnen ha fått skjuts på morgonen, inte på eftermiddagen.

Tyvärr vet jag inte hur det funkar vid växelvis boende. Är det inom samma kommun så tycker jag att det borde gå att ordna hos kommunen (att man inför varje termin talar om vilka veckor barnen bor var, och givetvis direkt om något skulle ändras). Kommunen är faktiskt skyldig att ordna skolskjuts, inom kommungränsen
  • LyckeM

Hur funkar det om ett barn bor varannan vecka i olika kommuner? Vi bor inte i samma kommun som skolan och mamman.

• Svennis
    LyckeM skrev 2011-08-23 11:24:59 följande:
    Hur funkar det om ett barn bor varannan vecka i olika kommuner? Vi bor inte i samma kommun som skolan och mamman.
    Ingen aning faktiskt. Dottern hade en klasskompis tidigare som bytte skola helt, denna skola ligger i en annan kommun. De får ingen skolskjuts alls. Mer än så vet jag inte.

Det bästa är väl att ringa "skolskjutsansvariga" på kommunen och kolla. Vår kommun har iallafall en sådan
  • Rockenrola

jag har hittat på kommunen sida nu att vi bör få rätt till skolskjus men ansvarig är på semester fram till 5 sep så får snällt avvakta.

de fanns olika alternativ när de gäller olika sorters boende.

tips till dig LyckeM   gå in på din kommuns hemsida o klicka dig till just skolskjus. sen väl där ska man kunna välja vilken typ av boende just ni har då.

som vi växelvis boende i samma kommun exempelvis

• Rockenrola

Tänkte bara uppdatera hur de löst sig för oss me skolskjuss!

Barnen fick var sitt busskort genom kommunen och åker nu buss till skolan va dag.
    De va inga som hellst problem
    Det är en vanlig linje som går här ute dom åker med.
    Så ingen speciell för just skolbarn.

Känns att dom blivit stora nu närstan att man får lite "ångest" över att dom växer upp så fort!
    Men glad att de löste sig så bra här.

Svar på tråden Skolskjuss