• Kazeer

Hur mådde era barn som föddes v 34-36

Mitt första barn föddes i vecka 36+3. Han var tillväxthämmad och vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm lång.
    Han var inskriven på neonatal i åtta dygn. Han låg på värmebädd, solade och sondmatades. Han blev utskriven och fick åka hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Mitt andra barn föddes i vecka 35+3. Han var också tillväxthämmad och vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång.
    Han var inskriven på neonatal i 33 dygn. Han låg på värmebädd och sondmatades. Efter 16 dygn kunde han hålla värmen själv och fick komma hem med hemsjukvård. När sonden togs bort, blev han utskriven. I samband med att sonden drogs lade jag ner amningen och gick över till att ge ersättning.
    När han var 1,5 månad upptäckte jag att han hade ljumskbråck, något som kan drabba prematurer. Han opererades en vecka senare. En månad efter den första upptäckten, såg jag att han hade fått tillbaka ljumskbråcket så en månad efter första operationen blev det en ny operation.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur mådde era barn som föddes v 34-36