Mina grabbar har mått bra båda två, ingen större problem.
Äldsta är född i v 36+2 och vägde 3030g till sina 48 cm. Han mådde bra men orkade inte hålla sig vaken tillräckligt länge för att äta. Det var ett helvetes bråkande med honom, tog 5 dagar innan vi äntligen fick en sond. Varje amningstillfälle innan det hade tagit 1,5 timme och sen var det bara 1,5 timme kvar till nästa...så hade jag det dygnet runt som nybliven mamma. Fattar inte varför de inte gav oss sond på en gång? För han hade bra suggrepp redan från första taget, men han var som sagt för trött för att orka hålla sig vaken för att äta. Och sen tror jag personligen att det här med 3-timmarns regeln förstör mycket. Så fort jag har kommit hem med mina barn och de har fått amma fritt så har vikten skjutit iväg.. Men som nybliven förälder till ett barn som inte orkar äta så tycker man inte att man har så mycket att säga till om, man förutsätter ju att sjukhuset ska veta vad de gör. *'tsss* Den gången blev vi kvar 8 dagar men skulle ha fått åka hem på dag 5 om jag inte hade fått en infektion som tvingade oss kvar i ytterligare 3 dagar. Vi låg på spec-bb. Nu är han snart 2 år och verkar inte ha fått några men av att ha kommit tidigt.
Minsta sonen är född i v 34+3 och vägde 2610 till sina 47 cm. Han kom till välden med akut kejsarsnitt eftersom han låg med fötterna neråt. Han mådde också bra och låg bara i iva-sal den första natten för att de skulle ha lite koll på honom. Sen fick han eget rum och låg i värmesäng, men det var den enda hjälp som han behövde. Även han har tagit tutten klockrent från första greppet och tack vare att han fick sond på en gång så slapp vi allt bråkande med honom. Var han för trött för att amma så fick han sova igenom målet medan jag sondade och han kom igång snabbt med den hjälpen. Denna gång låg vi på neo och fick vara kvar i 11 dagar. Han är snart 5 månader och har redan klättrat dryga 4 kurvor i vikt så det går ingen nöd på honom.
Även här så stack vikten iväg så fort vi kom hem och jag kunde amma fritt och komma in i våra egna rutiner.
Lillgrabben har vattenbråck så det ska eventuellt åtgärdas vid 6 månader, men det kan lika gärna hända barn som är födda i "rätt" tid.