Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Varför flaskmatar så många unga mammor?

mammatill2rara skrev 2011-07-06 20:10:26 följande:
    Dessutom pratar vi om små barn här, när barnen var vid 5-6 månader och uppåt tog jag självklart med mellanmål på stan eller lunch. Så alltså då dem var yngre fick jag amma ute...sÅ var inte oroliga, dem fick en bra kost :)
    Vad för mellanmål till halvårsbarn?
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:13:37 följande:
    Jag fick första dottern strax innan jag blev 21 och andra dottern strax innan 23, så jag räknar mig som relativt ung.

Min teori är att det stämmer, unga ammar mindre. Jag tror att det dels beror på att man blir så bunden  och kan även tänka mig att det är jobbigt för många att "exponera" sin kropp då dom är unga och lite osäkra på sig själva. Tror även att det där med utbildningsnivån stämmer. 
    Om jag ser till bekanta i min egen ålder som fått barn så är det åtminstone 70% som ränner på krogen var och varannan helg och lämnar sina små till div. barnvakter och det är ju svårt att göra om man har en bebis som vill tutta stup i kvarten- vilket enligt mig är enormt omoget.

Själv ammade jag första dottern endast 2 månader då vi hade stora problem från start. Med andra dottern fungerar det utmärkt, hon är 10 månader nu och jag har inga planer på att lägga ner amningen på länge.    
    Märkliga bekanta en del har. Tror inte spår på det heller.
  • Här och nu
    mammatill2rara skrev 2011-07-06 20:19:52 följande:
    Mellanmål, banan, eller annan puré, du vet som finns på affären. Kanske ett rån. Vad gav du själv dina barn på stan eller hemma för mellan mål?
    Bara undrade.
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:26:19 följande:
    Vad är det du inte tror på? OM det är pga möjligheten att festa dom inte ammar vet ju inte jag, men det hade varit väldigt praktiskt svårt att ha deras livsstil med ett ammande barn. För festa det gör dom.
    Tror inte att de flesta av dina vänner festar o samtidigt har bebisar. Men de flesta är kanske 2 av 3?
  • Här och nu
    Krokodila skrev 2011-07-06 20:34:31 följande:
    Fick mitt första barn som tonåring,ammade henne i två år. Andra barnet kom strax därpå och henne ammade jag också i nästan två år. Jag tror inte man kan generalisera utan enbart acceptera att detta med amning är en klassfråga...
    Är det en klassfråga?
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 20:29:02 följande:
    Jag menade att kvinnor som enbart tänker på förlossningen under graviditeten kan bli överrumplade över att amningen inte alltid fungerar automatiskt från början.
    Det var vad vårt MVC predikade inför båda våra barn. Tur att man visste bättre.
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:41:00 följande:
    Det är inte mina vänner utan bekanta så det jag har att gå på är facebook-uppdateringar och dylikt så visserligen vet jag inte alls hur dom lever sitt vardagsliv, jag sitter mest och gapar över vilda partybilder som läggs upp helg efter helg trots att jag vet att dom har alldeles nykläckta små hemma... 
    Tror det inte, tyvärr.
  • Här och nu
    sirisdotter skrev 2011-07-06 20:49:44 följande:
    Vad predikade MVC?
    Att alla kan amma, att det är så mysigt, går så bra mm mm.
  • Här och nu
    tobiq skrev 2011-07-06 20:53:13 följande:
    Tyvärr? Det är väl bara bra i så fall, om dom inte väljer bort amningen av såna skäl? Och råkar det vara så av en ren slump att det bara är mina gamla bekanta som festar trots (små!) barn är det ju ännu bättre.
    Jag tror inte att många som har bebisar festar.
  • Här och nu
    Alvi skrev 2011-07-06 21:38:55 följande:
    Hur ställde sig BVC till det? Jag helammade i 6,5 månader, sedan blev jag tvingad att börja med mat vilket resulterade i viktnedgång...
    Men nånstans måste man börja med att TESTA mat.
Svar på tråden Varför flaskmatar så många unga mammor?