Behöver råd om annans barn som hävdar sig mot mitt barn
Hej!
Jag och min familj bor i ett villaområde, och det finns mycket barnfamiljer runt oss.
Vi har en son på 2 år och 5 mån, en glad kille som är full av livslust och vill ha kontakt så fort ett barn kommer ut, en social kille som vill leka och busa med alla.
MEN i vårt kvarter så finns det en pojke som verkar ha sett ut vår son som någon man ska hävda sig mot.
Han är 3, 5 år ungefär. Det ENDA han säger till vår son är t.ex.:
"Jag är längre än dig"
" Vi har mycket större pool"
"Vi har många fler blommor"
"Alla kan utom XX"
Har inte märkt att han gör såhär mot andra barn.
Dessutom har han börjat rimma på vår sons namn för att vara rolig.
Har inte hört andra barn ta efter dock. Som tur är så är vår son för liten för att bli ledsen, han busar och vill ta kontakt lika mycket med den här pojken.
Spontant (när man bitit sig i tungan FLERA gånger) tycker jag nog mest synd om honom som hela tiden måste hävda sig. INGEN får låna hans grejor men han lånar gärna av andra. Han är ganska utåtagerande och välter t.ex. bort barn som "råkat" sätta sig på hans Bobby Car. Detta gör att man alltid vill vara på sin vakt när han är ute, för det känns som att man inte kan lita på honom för fem öre.
Nu min fråga:
Tror ni att detta är en fas som de flesta barn går igenom?
Vad ska man säga när han hela tiden vill markera att han är större, har bättre grejor, m.m.?
Han är väldig ego om jag får säga själv, vill ha och säger aldrig tack. Den här pojken har en storebror och vi föräldrar på kvarteret upplever att han blir ganska "bortdaltad"" av föräldrarna.
Tacksam för svar
/Nektarinen