Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 20:12:56 följande:
    Nope. För då måste man ju börja erkänna att muslimer är individer, och inte en stor, ond massa som bara vill förinta västvärlden. ;-/
    Ja det fruktansvärt svåra steget lär inte hatande Islam-kritiker våga ta i alla fall, då rasar hela deras värld.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 20:14:57 följande:
    Att många hedersmord begås av kristna familjer, liksom att mycket av tvångsgifte och till och med kvinnlig omskärelse begås av kristna verkar liksom inte gå in i det allmänna medvetandet.
    Nej då höjs alltid röster, 'jamen nu diskuterar vi Islam!' Och sen glömde man visst bort att diskutera det andra....
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-09 22:03:28 följande:
    Tillåt mig småle............................................. ................!
    Varför det? Dorian har varit tydlig i flera inlägg hans syn på Islam och den faller dock inte alltid mig i smaken. Dock är han ärlig i jämförelse med flera andra, eftersom han vågar försöka vara objektiv, trots sitt ogillande av religion överlag. Få av er andra klarar det. Så rätt ska vara rätt, som Dorian sa.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:39:36 följande:
    Det är samma sorts värnande som i kristendomen. Kvinnor ses upp till, så länge de är "madonnan", och lever upp till normer och förväntningar. Om de inte gör det faller de snabbt till att bli "horan", precis som i kristendomen.
    Jag skulle inte uttrycka det så. Utan Islam talar om allas värde, och att det endast är våra handlingar som skiljer. Dvs det handlar om rättfärdighet och orättfärdighet inför Allah (swt).

De kvinnor som väljer att inte följa den vägen kallas inte för horor. 
    Det är ju faktiskt en sort ryktesspridning, dvs förtal av kvinnor att kategoriskt och ohört kalla kvinnor för det enligt Islam i alla fall. Så det är ett oislamiskt sätt om det skulle sägas av muslimer.  

Jag tycker mer det låter som kulturella uttryck att ständigt omtala kvinnor som horor. Ska man vara petig så är det en speciell sorts kvinnor som är det, dvs som tar betalt för sexuella tjänster. De som då köper dessa tjänster är visserligen män, men även de borde då kallas för något annat - om det är att utmärka könen man är ute efter.

Koranen talar enkelt om både kvinnors och mäns värde, utgående från våra handlingar inför Allah (swt) dvs sådant vi gör för att vi vill följa Allahs (swt) väg och det Han givit oss.

For Muslim men and women,- for believing men and women, for devout men and women, for true men and women, for men and women who are patient and constant, for men and women who humble themselves, for men and women who give in Charity, for men and women who fast (and deny themselves), for men and women who guard their chastity, and for men and women who engage much in Allah's praise,- for them has Allah prepared forgiveness and great reward. (33:35)

Så både jämlikhet inför Allah (swt) är vad som gäller.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-10 09:58:45 följande:
    Vad, i Dorians syn på islam, är det som inte faller dig i smaken, Halal ?

Dorian ärlig och objektiv  !!!!  Kyss mig i röven......... 
    Finns en del som han skriver där jag inte delar uppfattning. Finns en del av det han skriver som jag delger honom min uppfattning.

Det stolligaste är när Islam-kritiker börja jaga och smäda folk som inte är muslimer för att vara det, bara för att de inte håller med om alla antitester som läggs fram.

Den som åtminstone gör ett ärligt försök att inte bara basha utan försöker vara objektiv, är ärlig och rättfram. Bashare är inte det, utan drivs av hat många gånger och kan visserligen sägas vara ärliga, de framlägger sitt hat, men de är absolut inte objektiva. De är styrda av sina hatiska tankar.

Jag har dessvärre sett många såna exempel genom åren. Här på FL finns det också en eller ett par som går in och ut och bara byter nick. Det är tragiskt rent utav att delta i diskussioner och inte vilja ha ut något av det.
    Det vill Dorian som jag uppfattar det. Han kan även ta till sig information han får som inte är enligt hans uppfattning. Det är något bra och positivt.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 19:18:35 följande:

Män får ha fyra fruar, varför får inte kvinnor ha fyra män? Och ja, jag vet att ''om du behandlar dem rättvist'', men det är sexism. Män och kvinnor behandlas olika, och kvinnan får inte samma priveliger. Varför får inte kvinnor ha flera män, männen får ju ha flera fruar?
    I Suran 4:34 får män slå sina fruar. Och du kallar det jämställt?! Man lär femåringar att man inte ska slå, och våld löser inget, det är bara patetiskt att vuxna inte förstår det. I en hadith står det ett land styrt av en kvinnlig ledare inte kan bli framgångsrikt.

I Islam så är inte utgångspunkten jämlikhet i den svenska bemärkelsen, dvs att man gör allting på exakt samma sätt, däremot så gör man samma.

Så det som du har tagit upp, varför inte kvinnor också får gifta sig med 4 män, så beror det på att kvinnor inte är familjeförsörjare. Så det skulle vara ologiskt att kvinnor skulle ha försörjningsplikt för 4 män och sina barn, när hon inte har det för 1 man och barn. Så försörjningsbördan ligger på männen därför är det också han som har möjlighet till att gifta sig med fler än en fru.

Jag tror inte män kallar det för ett privilegium att kunna gifta sig med fler än en fru, eftersom det är en tung ekonomisk börda framförallt. Få gör det också, enligt en undersökning så är det ca 2 procent som gör det.

Det står inte så enkelt i versen du nämner utan det är unik situation och en stegvis väg att följa. Sen kan man också fundera över att profeten Muhammad (fvmh) aldrig tog till våld mot sina fruar.

Kvinnor kan vara delaktiga i politiken, precis som de är i många andra så den biten är inte några problem. Att vara statschef däremot är ett 24 timmars arbete och då lär familjen bli lidande. I Sverige resonerar man ju inte riktigt på samma sätt alla gånger, effersom det ofta handlar om att förverkliga oss själva, medan Islam lär att man sätter familjen i första rummet. Därför resonerar vi inte lika i den frågan misstänker jag.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 21:23:31 följande:
    Njae, många muslimska länder har inte månggifte, och det är väldigt få som faktiskt utnyttjar det. Så det är inte ett vidare starkt argument direkt.

Och jag är också för månggifte, fast polygamt, inte polyandriskt eller polygynt.  
    Det stämmer tror jag det verkar som det i mångt och mycket anammas ett monogamt äktenskap. Och som jag också skrev i tidigare inlägg, få är det som väljer att ha en fru till.

Men som jag ser det, Islam är rak på sak och muslimer vet vad som gäller. Medan länder som stiftar  en lag att man har rätt att gifta sig med bara en, bortser från att man utöver det kan ha ytterligare sambo, särbo, älskare och vad det nu heter allting. Det ser jag som hyckleri för min del och det ger lite dubbla signaler. Dessutom har de som står utanför den äktenskapliga förbindelsen inga rättigheter, medan alla som ingår i det muslimska äktenskapet har samma rättigheter.

Sen kan man ju tycka om det vad man vill, det är en annan sak.
  • oOHalalOo
    Mentat skrev 2011-07-10 22:44:01 följande:
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
    Det kan vara bra att förstå att i Islam gör inte män och kvinnor exakt samma sak, samtidigt, för att vara jämlika. Utan det handlar om att göra samma sak.

T.ex. båda har rätt att gifta sig.
    Båda har rätt att ärva.
    Osv.

Ett annat exempel är bönen. Här handlar det om skyldighet istället. Män och kvinnor har plikt att be, det står i de fem grundpelarna. Vi ber på samma sätt, men männen har förpliktelse att gå till moskén att be, medan kvinnor kan välja att be hemma t.ex. istället. Det gör inte män och kvinnor ojämställda för att den ena har en plikt (att gå till moskén) och den andra inte. Utan vi gör samma, men det kan göras på olika sätt. Och det är värt lika mycket, dvs jämlikt, inför Allah (swt).
  • oOHalalOo
    Mentat skrev 2011-07-10 22:57:08 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att mannen och kvinnan inte har lika arvsrätt under muslimsk lag. Det går ju i så fall inte ihop med jämställdhet, eller?
    Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.

Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse. 
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-10 23:18:35 följande:
    Varför kan inte kvinnor vara familjeförsörjare? Alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter, rättigheter, och skyldigheter. Könsroller är inte bra...

Spelar ingen roll om det är en ''unik situation'', eller ''stegivis'', DET ÄR ALDRIG OKAY MED HUSSTRUMISHANDEL! Det är aldrig okey med våld överhuvud taget, men riktigt pinsamt att någon år 2011 kan försvara husstrumisshandel, eller våld över huvudtaget. Det är olagligt, och konstigt att ena sekunden säga att islam är jämdställd, till ena att män får slå sina fruar. Varför får inte kvinnor slå sina män? Dessutom tycker jag att man inte ska ta Mohammed som någon förebild hur man ska behandla sina fruar då han själv gifte sig med en nioåring och hade sex med henne. Jag vet inte vad jag ska säga, blir helt stum av att någon vuxen kan tycka att det är okey med att slå folk, så där beter sig barn med aggressionsproblem. Alla som är civilseradeser hur sjukt det är att med att slå sin egen fru.

Varför blir familjen inte lidade när en man är aktiv inom politiken?
    De kan vara det om familjen kommer överens om det, men nu talade vi väl om vad Islam säger om det? Poängen är också att det är dit muslimer vänder sig om de inte kommer överens. Man löser det genom att se vad Koranen och Sunnah säger om den situation som uppstått.

De som inte vill efterleva könsroller utan göra på annat sätt får göra det. Jag tycker vi själva ska få välja hur vi vill göra i våra egna hem, tycker du inte?

Det är inte tillåtet med misshandel. Nu skrev jag ju inte att det är ok att slå, du får gärna läsa det jag skriver istället. Jag skrev att profeten Muhammad (fvmh) är det exempel som vi följer och han slog aldrig någon kvinna, 'slå inte Allahs (swt) tjänarinnor' sade han.

Det var rätt vanligt förr i tiden att äldre män gifte sig med yngre kvinnor, så det är inte unikt på något sätt. Bara att läsa lite historia så ser du vad jag menar.

För att mannen inte har ansvaret för familjen på det sätt som kvinnan har. De har olika ansvarsområden. Vilket inte betyder att mannen inte tar hand om sin fru och familj. Om jag återigen får ta profeten Muhammad (fvmh) som exempel så brukade han sy sina kläder själv och leka med barn. och det hann han med även om han var statschef. Så det kan även dagens män hinna med. Men ansvaret för barnens väl och ve ligger på kvinnan.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?