Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

1337 skrev 2011-07-06 21:50:04 följande:
    Har man otäcka åsikter kommer man att kritiseras för dessa. Att uttrycka sin avsky för inhumana åsikter är ju också en del av yttrandefriheten. Folk vill inte inskränka din yttrandefrihet bara för att de tycker att din åsikt om homosexuella är vidrig.
    Kritisera är inte samma sak som förbjuda. Det var förbjuda (eller ev förbjuda) som det skrevs om här i tråden tidigare.

Nu läste du inte så bra. Jag skrev inget om homosexualla personer, utan om homosexualitet.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-07-06 21:51:49 följande:
    Morse tog upp den där statistiken för att påvisa att muslimer har en taskig syn på HBT-människor. Sen börjar du föga oväntat dilla iväg, prata om yttrandefrihet och dra på dig offerrocken.
    Vi hade en bra diskussion, och om h*n är missnöjd med svaret så tror jag inte du behöver ta på dig rollen som domare däremot, utan h*n klarar av det själv.
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 21:59:35 följande:
    Att "uttrycka" det går under den lagstiftningen ja.
    Du får vara tydligare. Får man tycka det (skriva det på FL t.ex.) eller inte?
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 22:03:34 följande:
    Kan inte lagstiftningen helt ut. Skulle tro att du får skriva "gillar inte homosexuella" men när man börjar hetsa och skriva om lagstiftning mot det , kriminalisera, uppmana om misshandel etc. blir det straffbart.
    Ok, det låter rimligt tycker jag.

För uppmaning eller anstiftan till att gå till angrepp på något sätt låter inte som det skulle vara lagligt.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-07-06 22:04:49 följande:
    Du snyftade om att folk brukar få hysteriska utbrott när du vädrar dina åsikter om homosexualitet. Jag ser dock sällan någon som vill förbjuda dig att tycka att " homosexualitet inte är ok". I och med att du är fundamentalist så är ju din åsikt om öppet homosexuella människor heller inte så milt negativ som att homosexualitet inte är ok.

Det spelar ingen roll. Din åsikt blir inte bättre av att du försöker få den till att inte handla om person utan läggning. Läggningen är en del av personen och vårt behov av närhet, kärlek och sex är rätt så grundläggande.
    Jag har inte snyftat, jag tycker du läser väldigt dåligt ikväll.

Jag vädrar inte heller mina åsikter om homosexualitet, utan om det är lagligt att tycka att homosexualitet inte är okej. Vilket det verkar luta åt är helt okej att tycka om man vill det.

Jag är fundamentalist ja som du rätt ofta påpekar. Det betyder att jag praktiserar min religion och följer Koranen och Sunnah.

Du tycks inte förstå skillnaden. Jag fördömer inte homosexuella personer, eftersom inte heller Islam dömer dem. Däremot så tycker jag inte homosexualitet är okej eller normalt.
    Läs nu detta och begrunda det jag skrev.

Det här handlar inte om att du ogillar min åsikt, det vet jag redan. Utan det handlar om vad som är okej och inte inför lagen.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-07-06 22:20:15 följande:
    Martyrskap är din specialitet.

Du behöver inte vädra dem eftersom att du vädrat att du är muslimsk fundamentalist. Att jag ofta påpekar att du ( eller andra konvertiter ) är självutnämnda fundisar beror på att jag tycker att just det självmålet är omåttligt underhållande.

Jo, jag förstår skillnaden. Jag tycker bara att skillnaden inte är särskilt stor.

Aha, men då ska jag avsluta diskussionen om HMF åt er. Det är lagligt att tycka att homosexualitet inte är ok.
    Inte alls. Det är endast hur du vill uppfatta det. Dvs din åsikt, vilket inte betyder att den är ultimat.

Vet inte vad 'självutnämnda fundisar' är för  något. Å andra sidan är dina åsikter inlägg inte alltid helt lätt att förstå, eftersom de går rätt mycket off topic. Du fokuserar mycket på person och inte på sakfrågan. Blir lite struligt då.

Tänk om du skulle ha kunna fokusera så enkelt tidigare i tråden!...Dvs 'det är lagligt'. Det var ju vad jag frågade. Då hade du sluppit en del off topic skrivande.
  • oOHalalOo
    Buster78 skrev 2011-07-06 22:21:08 följande:
    okej, och det har du inte som en icke muslim??

Jag sätter familjen framför mitt ego, jag värnar om min familj, jag skapar harmoni, och här ÄR vi jämnlika, vi jobbar BÅDA två, vi tar hand om barna BÅDA TVÅ, vi städar BÅDA TVÅ, och vi värnar BÅDA TVÅ om att va samspelta, DET ÄR ETT JÄMNLIKT FAMILJELIV!!!

och en sak till

NI blir ifrågasatt angående er religion........

Det räcker med att kolla här på familjeliv!
    Nu frågade ju ju vad muslimer tycker? Men för över det till 'har du inte som muslim'? Jag tror det blir enklare om du vet att du verkligen vill ha svar på det du frågar och inte upplever svaren som provocerande. Eller?

Vet inte varför du använder så mycket stora bokstäver?

Jättebra att du upplever detta personligen. Men som sagt, trodde du ville veta vad muslimer tycker då det var din ursprungliga fråga?

Ja icke-muslimer ifrågasätter rätt ofta mitt val av religion. Medan jag inte ifrågasätter andras val av religion eller icke-religion. Tycker jag är mer tolerant faktiskt eftersom jag inte anser andra behöver eller måste förklara sina val för mig. Jag tycker de valen är upp till dem/er. De valen angår mig helt enkelt inte.
  • oOHalalOo
    Umm Elias skrev 2011-07-06 22:55:18 följande:
    ickereligiösa är väl dem med absolut sämst kvinnosyn.
    Jag förstår hur du menar, att riktlinjerna för hur man ska handla inte finns så att säga? Utan det  är lagen säger ifrån så att säga? Resten är upp till var och en och bedöms subjektivt. Och klart så är inte alla Guds bästa barn, och då kan andra få sitta i kläm. Sen är det väl inte kategoriskt så att alla ssom inte är religiösa har en sämre kvinnosyn, men som sagt jag tror jag är med i ditt resonemang. Den moraliska aspekten och etik finns given i Islams riktlinjer för respekten både makar emellan och människor i allmänhet likaså.
  • oOHalalOo
    Gulliiver skrev 2011-07-06 23:21:22 följande:
    Du har glömt att nämna att du även kan bli stenad till döds, inte många icke muslimska kvinnor som blir det!
    Fast å andra sidan har man ju valet att inte begå brott som leder till straff. Det är ju en valsituation det handlar om.

För övrigt så gäller även dödsstraff män som begått brott, om de är i den kategorin som kan dömas.
  • oOHalalOo
    Inima skrev 2011-07-06 23:34:00 följande:
    Tycker jag inte. Koranen är inte ensam om att vara en liten instruktionsbok i hur man tar ifrån kvinnan all makt över sitt egna liv och sina egna val.
    Jag kan inte bedöma vad andra religiösa skrifter har att säga i detalj och vad de religiösa följer. Den kunskapen får du stå för.

Däremot så är jag lite mer bevandrad i Koranen och här får du gärna hänvisa till var kvinnan tas ifrån makten över sitt eget liv och sina val däremot. Så jag vet vad det är du refererar till.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?