Korsriddaren skrev 2011-07-29 00:34:54 följande:
1) Troligtvis för att det inte finns någon som har jultomten som livsfilosofi.
2) Kristendomen har gjort att vårt samhälle ser ut som det gör idag, våra lagar har sina rötter i tio guds bud etc.
3) Vad tomten tillfört annat än glädja småbarn de senaste 100 åren vet jag inte.
1) Drar du någon gräns för vilken livsfilosofi som ska respekteras och vilken som inte ska det? I Sydafrika hade många en åsikt att svarta var mindre värda än vita, borde vi ha tassat på tå där också?
2) Ok, nu förstår jag lite bättre var du kommer ifrån. Tyvärr (eller som tur är) har du helt fel. Låt mig snabbt korrigera tanken om att våra lagar har sina rötter i guds tio bud (från Wikipedia / Bibeln 2000). Mina egna kommentarer bakom tankesträcket:
1) Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.
- Vi har religionsfrihet vilket gör att vi ger ett lagstadgat skydd att INTE följa det budet.
2) Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
- Samma här, yttrande friheten smäller högre så återigen har vi tt lagstadgat skydd att INTE följa det budet.
3) Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
- Finns inga hinder att arbeta på söndagar med undantag av systembolagssäljare.
4) Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
- I lagen finns det bara regler som reglerar föräldrarnas agerande gentemot barnen, oavsett hur barnen beter sig. Alltså en negativ variant av vad budet gäller.
5) Du ska inte dräpa.
- I Sverige gäller den lagen alla i motsats till i GT där den bara gällde andra judar. I Sverige kan vi åtala folk för folkmord även i andra länder i motsats till GT där fullständig utrotning av andra stammar kom direkt från samma källa.
6) Du ska inte begå äktenskapsbrott.
- Inga lagar eller straffsatser reglerar hur parterna har sex inom eller utom äktenskapet.
7) Du ska inte stjäla.
- Ja, är finns det en korrelation. Dock undrar jag om någon tror att det finns något samhälle i Asien med Buddistisk, Hinduistisk, Taoistisk eller Shintoistisk religion som saknar sådana regler. (Eller att vi i Norden före kristendomens införande ansåg att stöld var ok.)
8) Du ska inte vittna falskt mot din nästa.
- Här har vi lagar som i vissa avgränsade fall gör det olagligt att ljuga, t.ex. om det rör sig om förtal, i samband med affärer eller man befinner sig i en domstol. I övrigt kan du faktiskt gå ut och ljuga dig blå varenda dag utan att lagen säger något om det.
9) Du ska inte ha begär till din nästas hus.
- Fritt fram att vilja ha din grannes hus!
10) Du ska inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom.
- Återigen, fritt fram att vilja ha allt (och lite till) som din granne har. Större delen av konsumptionsindustrin skulle gå i putten om det blev olagligt.
Som du ser så har de tio budorden en väldigt svag koppling till vår lagstiftning med flera fall av lagar som direkt säger motsatsen (1,2 och 4), inte tar ställning (3, 6, 9 och 10) några har delvis koppling (5 och 8) och en är en lag som du hittar i de flesta samhällen (7). 3) Vad religionen har tillfört de senaste 200 åren förutom att glädja en del vuxna (och skapa enorm ångest hos andra) vet jag inte.