Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:40:07 följande:
    Fast nu gör du det igen. SVENSKA KYRKAN är öppen för homosexualitet. Svenska kyrkan represtenterar långtifrån alla svenska kristna, och då talar jag inte om JV eller Livets Ord! När man diskuterar islam är det inte som att man diskuterar JV, som är en sekt eller kyrka inom en större religion - man diskuterar kristendomen i stort, så att säga. Att döma och fördöma hela islam efter vad deras motsvarigheter till JV gör är alltså som att jag skulle döma ut alla kristna efter vad Fred Phelps och Åke Green gör. DET är skillnaden. När man angriper JV angriper man JV, inte hela kristenheten, men när det kommer till islam gör man inte skillnad på grupperna, utan målar in alla miljarden troende (eller inte fullt så troende) i samma fålla, och generaliserar om dem.  
    En del kanske generaliserar till alla, jag gör det inte. TS är dock skapad så att hon frågar sig varför muslimer anses ha sämre syn på kvinnor och när en sådan fråga ställs på ett svenskt forum så är det - i mina ögon - naturligt att jämföra med de sekulariserade eller mellanmjölkskristna som är de vanligaste i Sverige. Om frågan var (inga liknelser i övrigt) varför kamphundar ha så dåligt rykte är svaret att de hundarna är agressivare än andra, utan att alla för den sakens skull är det.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:12:06 följande:
    Precis som i bibeln, där man ska stena. Och inte bara om hon varit otrogen, man får ljuga och säga att hon inte var oskuld när man gifte sig, och sedan få kvinnan stenad, om man tröttnat på henne.
    Fast det är inte urkunderna som diskuteras utan hur man idag efterlever dem.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:24:00 följande:
    Tvärtom, jag ser verkligen inte skillnaden. Det är exakt samma skit i alla religioner. Jag försöker just nu hitta vart det står att kvinnan ska hållas i tukt, för jag vet att jag läst det någonstans (om det var i bibeln eller om det var något som Luther uttryckt är jag mer osäker på). Men jag postade nyligen ett litet inlägg från Petrus om att kvinnan ska hållas "i fruktan". Charmigt va?

Sanning med massiv modifikation. VISSA kristna menar att GT upphävs av NT. Många, många kristna menar att GT BEKRÄFTAS av NT.

Samma sak i kristendomen. De kristna som lever jämställt gör det TROTS bibeln, inte PÅ GRUND av den. Paulus, den solklart viktigaste jämte Petrus, skriver ju tydligt att "kvinnan ska tiga i församlingen", så kyrkor som har kvinnliga präster går MOT bibelns (eller i alla fall emot Paulus) bud.     
    Ja, men som jag skrev ovan så är det inte urkunderna vi diskuterar utan hur man lever idag. Om man bara utgick från de heliga skrifterna så är det ingen skillnad på en kristen homosexuell pacificst som kämpar för homoäktenskap och en som mördar abortläkare.
  • Toboas
    hallencreutz89 skrev 2011-07-12 20:54:20 följande:
    du kan ju inte kalla slöjan ett per definition könsdiskriminerande plagg, det är ju bara din åsikt och inte någon "definition"
    Är slöjan till för män eller kvinnor? Är det ett plagg som bara är till för ett kön att bära i sällskap av det andra könet?

Det stämmer i alla fall in på definitionen av könsdiskriminering tycker jag.
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 22:50:19 följande:
    Det är en myt. Islam. Alla profeter som skulle födas har redan fötts. Den siste för drygt 1400 år sedan.
    Är det en myt att det fötts profeter eller att alla redan har fötts eller att det ska födas fler?
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 01:26:06 följande:
    Det FINNS en efterfrågan. Men den räknas inte, av någon mystisk anledning. Det är en massiv övertro på konsumentmakt om man tror att modehusen och klädfirmorna bryr sig ett jota om vad kunderna vill ha. De syr upp de plagg som är mode, och vill du hitta annat får du gå på second hand eller myrorna.
    Det finns inget som helst mystiskt med det. I grunden ligger skalekonomin vilket gör det billigare att sy upp 100.000 plagg i 4 olika storlekar istället för 20.000 plagg i 20 olika storlekar. Kolla i USA, där är det inga problem att hitta jättestora kläder, inte på grund av att de skulle vara mindre influerade av mode utan för att marknaden är stor nog.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 01:24:12 följande:
    Vi har MER friheter här, men vi är inte fria per se. Jag kan tala om genus och normativitet, men det är fortfarande så att det är ämnen som är hånade och bespottade av stora delar av samhället (det är bara att ta sig en runda här på FL för att se det). Och trots vår frihet är kvinnor (och, för all del, också män) fortfarande förtryckta.

Skydd i lagen säger du... Du vet förstås att det är en ganska stor problematik kring tvångssterilisering av transsexuella här i Sverige va? Det är bättre än i Iran, onekligen, men vi har verkligen ingen rätt att sitta på höga hästar, för vi är inte direkt guldgossar här heller.

Min argumentation är att det är patetiskt med detta eviga muslimhetsande. Ja, jag menar att muslimer har precis lika taskig kvinnosyn som kristna, som svenskar, och som folk över lag oavsett religion eller härkomst. Att då hela tiden hacka på muslimerna för något som vi är precis lika skyldiga till är bara hycklande in absurdum.     
    Kan du då förklara vad du menar är en bra kvinnosyn eftersom den som religiösa och sekulariserade oavsett religion eller härkomst har är lika dålig.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 10:07:35 följande:
    Storlek, delvis. Mode, nej. Försök hitta utsvängda jeans (ja, såvida det inte är mode i år, jag har ingen koll). Spelar ingen roll vad du och så hundra tusen andra vill, det är inte vad som tillverkas.
    Det säljs ungefär 12 miljoner jeans i Sverige varje år så att göra 100.000 jeans (0,8% av marknaden) i låt oss säga 5 olika modeller (storlekar/skärning) och hoppas att de 100.000 som vill ha produkten verkligen springer iväg och köper dem är inte så intressant för en stor aktör. Om du däremot tror att det finns en marknad så är det inget som hindrar att du gör som Cheap Monday och startar upp egen produktion. Marknaden är vi och ingen annan.
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 10:11:06 följande:
    1) En bra kvinnosyn vore en syn där man inte ser kvinnor och män som olika, eller i alla fall inte har olika rättigheter och skyldigheter (både lagligt och normmässigt). Där inte ett kön får gå i fotriktiga skor och skön klädsel och det andra förväntas gå i giftiga ansiktsmålningar, dåliga skor och opraktiska kläder.

2) Där ett kön inte får sämre lön.

3) Där kvinnor å ena sidan "minsann" får gå "klädda hur de vill" (så länge de efterlever normer och mallar och mode), men så fort de råkar illa ut anses borde ha klätt sig i burka, för att inte ha "provocerat" våldtäktsmannen. Där kvinnor inte känner sig manade att operera sig och spruta in nergifter av rädsla för att inte duga. När allt sådant är borta, eller i alla fall mycket ovanligare än idag, då har vi en bra kvinno- (och mans-) syn.
    1) Och lik förbaskat kan du inte se skillnad på en religiöst grundad uppdelning av män och kvinnor jämfört med den frihet som gäller i Sverige? Ingen har påstått att det är perfekt men ambitionen i Sverige är att män och kvinnor ska vara jämställda och reglerna inom islam gör tydlig skillnad på män och kvinnor.

2) Får de sämre lön på grund av kön eller finns det andra förklaringar? Hur ser du på problemet att långa personer tjänar bättre än korta, är det också något som skvallrar om ett systematiskt fel?

3) Hur upplever du att opinionen har reagerat när kvinnors klädsel har tagits upp som förmildrande omständighet för våldtäkt? Förekommer inga skönhetsoperationer bland män?
  • Toboas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 15:18:15 följande:
    Vilken frihet är det? Vi har ju exakt samma religiösa dogmer! Kvinnor SKA ha klänning, men FÅR inte ha klänning. Man SKA kunna se skillnad på könen, till och med på spädbarn, annars blir det ojojoj-trådar på Familjeliv!

Reglerna inom islam är precis lika relevanta som reglerna inom kristendomen. Eller tror du att varenda muslim är fanatiskt bokstavstroende?

Kön spelar givetvis in! Och om längd spelar in är det givetvis också fel.

Opinionen har varierat. Moralister tycker att kvinnorna är slampor (även om de givetvis inte säger det i så många ord), medan andra tycker att det är vansinne att diskutera kvinnans klädsel eller dryckes- och sexvanor. Det är splittrat, men oavsett så fortgår den sortens domstolsbeteenden.        
    Mygg och kameler i samma filter med andra ord. Kvinnor KAN utan problem välja att inte bära klänning, män kan ha klänning även om det uppfattas som annorlunda.

Reglerna inom kristendomen är INTE lika relevanta eftersom det dels finns en konsensus om att GT utgör historier och liknelser och att NT's centrala budskap är Jesus kärleksbudskap. Detta att jämföra med en direkt uppenbarad skrift från gud. Alla muslimer är varken fanatiska eller bokstavstroende men det finns å andra sidan ingen som har påstått. Ännu en halmgubbe med andra ord.

Opionen är splittrad (men inte 50/50) men det finns fortfarande inget stöd i lagen för den typen av övervägande. Domstolar har också haft en tendens att i för hög grad gå på kvinnans berättelse i ett antal rättsfall så det är väl snarare ett tecken på att dommare är mänskliga än att det finns en genrell tendens.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?