Inlägg från: Toboas |Visa alla inlägg
  • Toboas

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 15:19:49 följande:
    Du tror alltså att "marknaden" tar reda på vad vi vill ha? Har du kollat i modetidningar någon gång? DE bestämmer, på förhand, vad vi ska ha till nästa säsong. De. Inte vi. Och vi har liksom inget större val, antingen köper vi det som finns, eller så får vi gå på loppis eller sy eget. Då det är skämmigt att köpa kläder second hand (utom i vissa speciella kretsar), och få har tid och kunskap att sy, så...
    Har du sett Djävulen bär Prada och tror på vad de säger där om modeindustrins makt? Det de ägnar sig åt är inte beslut, det är trendanalys. Det största företaget på billiga modekläder är Inditex som äger Zara. Den främsta framgångsfaktorn är att de har en ledtid från design till butik på 2 veckor. De är alltså extremt snabba på att reagera på vad som funkar och inte funkar. Gå in på HM och kolla på mängden rea-kläder och fråga dig om de verkligen skulle ha för mycket kläder av fel sort om de hade någon som helst makt över vad vi ska ha.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-05 17:39:08 följande:
    Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn? Varför skulle dom ha sämre kvinnosyn än någon annan? Dom som förstår islam på rätt sätt förstår att det är totala motsatsen! Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt.

Kom ihåg att det ända rätta är vad som står i koranen och inte hur en del muslimer misstolkar den. Var uppmärksam!
    För att återgå till startfrågan:

På sajten muslim.se som är till för att motverka (!?) fördomar mot muslimer kan man lära sig att:

www.muslim.se/familjehornan/makenahustrun/617-tva-maen-i-huset.html

"Män av natur: När han kommer hem från jobbet så är han trött och frustrerad - och han vill se att hans fru tittar på honom, ler, tar hand om honom och ger honom uppmärksamhet. Om han kommer hem från jobbet och ser sin fru i telefon, eller internet, eller att hennes uppmärksamhet inte är på honom på ett bra sätt – då kommer han att känna frustration. Han kommer att känna att hans fru inte är för honom, och på grund av detta, börjar problemen."
  • Toboas
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-07-14 16:54:39 följande:
    Nu måste jag skratta lite jag också. Du sitter skrattar och inte läst historien och spekulerar dess värre. Du kan läsa om händelsen, hur han från första tugget sade åt sina kompanjorer att sluta äta eftersom lammet innehöll gift. Säg inte att han hade bra smaklökar hehe. Förresten, att ha bra immunfrsvar förhindrar inte från att bli förgiftad, det visste du om?

Tack, det verkar inte att vi får sol idag tyvärr. Kanske imorrn, hoppas jag!
    Du menar "Enligt den återberättade - och helt säkert 100% garanterat inte tillrättalagda - berättelsen så åt han först och sa till sina vänner att sluta äta varpå de ändå fortsätter äta nog för att dö"?
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:42:20 följande:
    Ni kanske är väldigt uppkäftiga mot era män och kör "jag gör vad f*n jag vill" stilen. Det gör inte jag,
    Och det finns ingen gråzon mellan att lyda sin man och vara väldigt uppkäftig?

Jag börjar förstå mig på dig lite bättre nu. Det är därför det inte finns någon skillnad mellan att täcka brösten  på stranden och inte visa respekt för sig själv och sin partner.
  • Toboas
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:02:33 följande:
    En brittisk man frågade en Shaykh: "Varför är det inte tillåtet för en muslimsk kvinna att skaka hand med en man?" Shaykhen svarade: "Får du skaka hand med drottning Elizabeth?" Han svarade: "Självklart inte! Bara särskilda personer får skaka hand med drottning Elizabeth." Shaykhen svarade: "Våra kvinnor är drottningar, och drottningar skakar inte hand med främmande män."
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:06:29 följande:
    Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå, men inte när han vill och hur han vill.

Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa så ska mannen först försöka prata tillrätta kvinnan(dag1) och om hon då fortsätter så skall mannen sluta ha sex med henne och hon får inte röra i honom(dag2) och fortsätter hon ändå efter det så får han ta till våld.
    Om man jämför muslimska kvinnor och drottningar så kan det väl vara värt att påpeka att om drottning Elizabeth var tjurig och gnällig så skulle nog ingen slå henne för att göra henne foglig igen. Just say'n...
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-16 08:44:40 följande:
    Ålder har inte någon stor roll på det sättet i Islam. Dvs det här med att bedöma mycket utefter ålder är mer en svensk grej tror jag. I andra länder har man en mycket mer generös och avslappnad syn. Det förekommer ju också i en del länder fortfarande att generationer bor tillsammans. Man umgås mycket ofta över generationsgränserna. Det finns liksom inget prestigetänkande i vilken ålder folk har. Förutom att man visar stor respekt för dem som är äldre och som tagit hand om sina barn och levt ett långt liv och skaffat sig livserfarenhet.
    Fast med ålder kommer erfarenhet och kunskap men det du fick var ju ett tydligt exempel på att könet var viktigare än övriga saker.
  • Toboas
    Korsriddaren skrev 2011-07-26 10:14:26 följande:
    Det var nog det löjligaste jag hört på den här sidan julafton. Det finns INGEN som kan bevisa att gud finns och det finns inte heller någon som kan bevisa att gud INTE finns.
    Byt ut gud mot en enhörning.

Skulle du fortfarande hävda att INGEN kan bevisa att de finns? Om de skulle finnas är det väl bara att släpa fram den för ett antal skeptiska biologer som får testa den och ta DNA-test så skulle väl saken vara bevisad. Att bevisa att enhörningar inte finns är dock tuffare.

Detsamma gäller väl gud - om gud skulle göra samma saker som han påstods göra i bibeln så skulle det väl inte vara några problem att bevisa det.
  • Toboas
    Korsriddaren skrev 2011-07-27 00:05:34 följande:
    Gud är ingenting du kan ta på, ingenting du kan mäta och ingenting du kan se, precis som luft. Ändå vet vi att luft finns, för att man lyckats belägga det vetenskapligt. Fram tills någon lyckats belägga guds existens, eller ickeexistens, tycker jag att det är förmätet att avfärda andras tro som sagor, när man inte har någonting som styrker denna tes.
    Som motfrågan redan har ställts så det ju en sak att påvisa något - neutriner kan mätas även om det är mycket slit för att få till det, gravitation observerar vi ju ofta indirekt (ljusets avböjning) och så vidare.

Det svåra är ju att bevisa att något inte finns, det låter sig på sin höjd göras i ett mycket avgränsat rum. Att det inte finns någon enhörning i min ficka borde jag kunna bevisa men hur bevisar man att det inte finns några enhörningar alls? Du får samma problem oavsett vad det är vars o-existens du försöker påvisa. Vi har tomten, enhörningar, drakar och gudar. Samtliga är lika svåra att bevisa att de inte finns - anser du att det är förmätet att anse att drakar, enhörningar och tomten tillhör sagorna också?
  • Toboas
    Korsriddaren skrev 2011-07-28 14:09:42 följande:
    Nej det gör jag inte eftersom det inte finns tillräckligt många människor med ett så personligt förhållande till dina uppräknade saker som skulle känna sig förminskade och kränkta. Vi har miljarder människor i världen som tror på gud och har ett engagemang i sin religion. Detsamma blir nog svårt att säga när det gäller enhörningar...
    Så det enda kriteriet för om något ska kunna avfärdas som en saga eller inte hänger ihop med hur många som tror på det?

Det finns för övrigt människor som blir kränkta av det mesta, varför ska de som tror att jultomten finns inte ånjuta samma skydd?
  • Toboas
    oOHalalOo skrev 2011-07-28 19:46:44 följande:
    Alltså är det inte så att det är religionsfrihet som det handlar om i svensk lag? Klassas tron på tomten som en religion? Om inte, varför kommer det hela tiden upp som en jämförelse?
    Jo, alla har rätt att tro på vad de vill och tillhöra vilka religiösa samfund de vill. Det ger i sig inget skydd för att man ska respekteras för sin tro - förutom från statens sida. Vi har yttrandefrihet som också låter oss kommentera och kritisera saker i samhället.

Tomten kommer upp som jämförelse (i alla fall för min del) för att det finns mängder av människor (ofta under 5 års ålder) som tror att han är verklig vilket gör det till en relevant jämförelse när man talar om andra saker där det finns lika mycket belägg men som kräver respekt för sin tro. 
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?