Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
Toboas skrev 2011-07-07 10:40:04 följande:
Det är därför vi har religionsfrihet. Frågan var dock ställd om varför folk upplevde att muslimer hade en dålig kvinnosyn och i ett samhälle där generationer av kvinnor ha kämpat för lika rätt inför lagen och i samhället så kan argumentet "Man måste skilja på män och kvinnor för att det står i min bok" som något som inte gynnar kvinnors ställning. Muslimska samhället ligger ofta långt efter de västliga när det gäller kvinnors ställning. (Återigen - inte nödvändigtvis på grund av islam.)Visst kan man ha olika åsikter om det, som en del i tråden lyft fram så ses en tillvaro som muslimsk kvinna som idealisk. Problemet - som alltid när det kommer till religion - är att argumenten hämtas från dogmer istället för det egna valet. I den bästa av världar så är det individen som väljer en religion som stämmer överens med dennes åsikter (som konvertiter kan göra) men för den som växer upp i ett samhälle genomsyrat av religiösa regler är problemet att de inte längre tillåts välja fritt.
Nej det beror inte på Islam, utan ofta på avsaknaden av att hålla sig till det. Helt andra värderingar styr och då blir både män och kvinnor lidande.
Jag tycker du gör ett sakfel. För du utgår från att man tvingas till att följa ting som kanske inte är enligt ens värderingar plus att eget val inte skulle rymmas i det. Det finns inget som exkluderar eget val, bara för att man följer de principer man anser vara de bästa och rätta.
Jag kan hålla med, att man så att säga föds in i sin religion, på gott och ont. Men samma sak gäller även annat. Alla växer upp i samhällen som präglar dem. Dessa samhällen sätter sin prägel på individen och ger dem arvet av det. Både på gott och ont och även bra och dåligt. Det gäller i lika hög grad även de samhällen som idag brukar kallas för att vara fria. Det finns inte någon frihet i den bemärkelsen, eftersom alla följer ett kulturrelaterat mönster. Handlar det om att befria sig från det, som exempel då man kan säga svenska konvertitet gör, så betyder det ju också att bli fri och befria sig från det tankemönster och idéer som man växt upp med och uppfostrats med och som man kanske tidigare inte ens reflekterade över.
Därför är frihet och vad det egentligen innebär subjektivt och kan inte bara mätas från en specifik mätstock.