Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Birdie skrev 2011-07-06 01:09:43 följande:
    Varför många konverterar till islam, ja för att många gånger har de partner som är muslimer, de söker tröst, blivit manipulerade eller har överseende med att hela religionen kanske inte är så fin. Vad vet jag?
    Du skulle kunna veta mer om du läste konvertitberättelser. Där både män och kvinnor, fd. kristna präster och judar m.fl. själva berättar varför de/vi väljer Islam som vår livsväg.
    Idag är det lätt att hitta svar - om man verkligen är intresserad.
  • oOHalalOo
    Polly S skrev 2011-07-06 11:04:31 följande:
    men om man inte vill ha en partner alls utan klara sig själv, alternativt inte vill gifta sig?
    Det är inget tvång att gifta sig.
  • oOHalalOo
    Polly S skrev 2011-07-06 11:09:30 följande:
    men man har inte samma ekonomiska rättigheter?
    då ÄR man mindre värd.
    Vilka ekonomiska rättigheter är det du talar om här?
  • oOHalalOo
    anhe100 skrev 2011-07-06 11:28:46 följande:
    Alla ni som försvarar Islam ni är hjärntvättade om ni inte kan se verkligheten. Hur kan ni som medmänniskor försvara att tex en kvinnas vittnesmål är värd hälften av en mans. Att flickor gifts bort med dubbelt så gammla män som kanske tom är ders farbror, Att kvinnor inte får köra bil i vissa länder. Att kvinnor skall skyla sig för mannes blickar men va fa... om mannen är så kåta att dom inte kan låta bli o hoppa på en kvinna som inte går beslöjad så kastrera honom, Att flickor fostras med en sexualskräck för att hon skall vara oskuld för släktens heder osv osv.
    SKÄRP er tjejer ni lever i ett fritt land börja TÄNKA SJÄLVA försvara er inte med att Svenska kvinnor lever lösaktigt och oansvariga mot familjen FÖR DÅ HAR NI IMTE ÖPPNAT ÖGONEN OCH SETT VERKLIGHETEN.
    Hur kan ni ha mage att försvara en religion som anser det är ok med HEDERSMORD för att en tjej inte vill giftasbort med en man som föräldrarna valt.
    Man är inte hjärntvättad för att man disktuerar utifrån Islams källor, det är ju snarare sunt förnuft att göra det och fobi att inte vilja göra det utan bara gå på antiteser, eller hur?

När det gäller kvinnans vittnesmål;

(b) Vittnesmål: En vanlig, men felaktig, uppfattning är att som regel kvinnans vittnesmål är värt hälften så mycket som mannens vittnesmål. En genomgång av ställen i Koranen som avser vittnesmål bestyrker inte det här påståendet. Skillnad i antalet vittnen förekommer i Koranen endast i sammanhanget ekonomiska kontrakt (se K 2:282). Anledningen ges i samma stycke, nämligen för att bekräfta kvinnans vittnesmål och förhindra oavsiktliga fel. Dock är vittnesmål ett medel för att nå ett mål och en domare kan använda det omdöme som krävs för att förvissa sig om rättvisa. Mäns och kvinnors vittnesmål är helt jämställda i Koranen 24:6-9.

(Från samma länk jag hänvisat till tidigare i tråden).

Tvångsgifte är inte tillåtet enligt Islam. Om det sker, så är det inte enligt Islam utan människor handlar utanför Islams tillåtelse.

I Saudiarabien finns det en nationell lag som hindrar kvinnor att köra bil. Det är inte Islams påbud.

Både kvinnor och män ska täcka sig, för att följa Allahs (swt) påbud om täckande.

Både man och kvinna som gifter sig ska vara oskuld, dock inte om man varit gift tidigare. Omgifte är tillåtet och då är det naturligt att inte längre vara oskuld när man går in i det nya äktenskapet.

Du ljuger när du säger att Islam påbjuder hedermord och dessutom skriker du åt oss att vi stöjder det. Jag tycker du ska ta och varva ner lite och istället ta reda på hur saker och ting förhåller sig före du brusar upp nästa gång.
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 20:24:40 följande:
    Hmm...nu ska vi se om jag hänger med, inte alls säkert Glad Tänkte på namnet på tråden, "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?" Som jag förstå så menar hon/han att muslimer inte kan ha taskig kvinnosyn vilket jag motsäger. Det är muslimer som tolkar koranen och bokens syn på kvinnor vilket gör att det är muslimer som har denna taskiga syn. Menar absolut inte att ALLA muslimer har det, har själv muslimska vänner så jag VET att alla (inte ens nära majoriteten skulle jag tro) inte har det.

Sen det om respekt? Förstår jag rätt att jag itne visar respekt för att jag kallar koranen sagobok? Om det är så vill jag bara förtydliga att det är inget mot Islam eller mot muslimer utan mot ALL religion som finns. Ser på bibeln med precis samma avsky som koranen eller toran.
    Och som jag har skrivit redan 'det finns säkert en del muslimer som har det'.

Skillnaden är kanske att jag inte utgår från att man har en taskig kvinnosyn bara för att man är muslim.

För min del så blir diskussioner oftast ointressanta när motparten mer verkar vilja framlägga sitt ogillande istället för att disktuera sakfrågor. Jag tappar lätt intresset då för egen del. Jag tycker människor - som vill diskutera - har intelligensen att klara av det utan att hänfalla till den låga nivån. Eftersom det oftast ger mer.
  • oOHalalOo
    ODS skrev 2011-07-06 20:47:51 följande:
    Bara det att inte få visa ansikte/hår visa sig nakna inför andra (tex omklädningsrum), hedersrelaterade historier säger väl allt....
    Eller så handlar det om respekt.

Du vill se det på ditt sätt, jag ser det på ett islamisk sätt.

Man måste inte tycka det är normalt och det enda rätta att visa sig naken för vem som helst. Det är det svenska sättet måhända, men det betyder inte att allt annat är fel bara för det.
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 21:06:09 följande:
    Jag utgår absolut inte utfrån att muslimer specifikt har taskig kvinnosyn. Var har du fått det från?
    Om du inte har det så är du ju ett av undantagen i den här tråden.
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-06 21:24:24 följande:
    The Guardian 7 Maj 2009:

"None of the 500 British Muslims interviewed believed that homosexual acts were morally acceptable."

"margin of error (5% for the Muslim figures, 3% for the general public)"

95-100% av brittiska muslimer är alltså emot homosexualitet.
    Det är lite så här. I Sverige råder det yttrandefrihet (om jag överför det du tar upp till ett svenska scenario, lika bra för det brukar ändå oftast hamna där), och då har man rätt att tycka att homosexualitet inte är okej. Det är en åsikt som man får ha enligt den svenska yttrandefriheten. Homosexualitet är inte en helig ko som man inte får ha åsikter om.

Tycker du att det ska vara förbjudet att vara emot homosexualietet? Dvs tycka att det är fel, inte utföra det själv? Om ja, varför det?
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-06 21:35:17 följande:
    Självklart ska det inte vara förbjudet att vara emot homosexualitet.
    Låter bra. Men du ska veta du är rätt ovanlig i det fallet. De flesta brukar nästan få ett hysteriskt utbrott om man säger vad man tycker om det. Eftersom det kanske upplevs som provocerande när en muslim säger det.
    Så en del kör med dubbelmoral tycker jag. Men du är ärlig gällande detta, vilket är bra.
  • oOHalalOo
    Jamo skrev 2011-07-06 21:41:17 följande:
    Går inte förbjuda åsikter, däremot tycker jag det ska vara förbjudet att uttrycka vissa åsikter som går under annan lagstiftning, hets mot folkgrupp etc.
    Det finns väl redan en sådan lagstiftning, hets mot folkgrupp?

Går åsikten 'jag tycker inte homosexualitet är okej' under kategorin 'hets mot folkgrupp'?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?