Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
oOHalalOo skrev 2011-07-11 09:20:43 följande:
Det gör det säkert. Det kan ändå vara bra att se helheten också, inte bara det sista steget i versen, det blir lite underligt att endast fokusera på just den biten. Det är som att inte se skogen för alla träd eller nåt sånt. Jag skulle inte riktigt uttrycka det som du gjort i slutet där, utan att det handlar om vikten av att leva sitt liv i enlighet med sin religion och övertygelse. Att inte ta ut stegen för mycket så att det går riktigt tokigt.
Jag kan förstå hur det går att uppfatta dock för dig som är ateist, det börjar ju så att säga med att du inte tror på högre makt och då blir det ju ännu konstigare att man både gör de och ser vikten av att också följa det som man tror på. Så jag har förståelse för hur du kan uppfatta det när du inte får med hela bilden och inte ser det från den andliga sidan.
Nja, eftersom vi diskuterar mannens ev rätt att med våld tillrättavisa sin hustru, så är det också mannens rätt att utifrån religion och övertygelse styra hur kvinnan ska leva sitt liv det handlar om.