Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-11 09:20:43 följande:
    Det gör det säkert. Det kan ändå vara bra att se helheten också, inte bara det sista steget i versen, det blir lite underligt att endast fokusera på just den biten. Det är som att inte se skogen för alla träd eller nåt sånt.

Jag skulle inte riktigt uttrycka det som du gjort i slutet där, utan att det handlar om vikten av att leva sitt liv i enlighet med sin religion och övertygelse. Att inte ta ut stegen för mycket så att det går riktigt tokigt.

Jag kan förstå hur det går att uppfatta dock för dig som är ateist, det börjar ju så att säga med att du inte tror på högre makt och då blir det ju ännu konstigare att man både gör de och ser vikten av att också följa det som man tror på. Så jag har förståelse för hur du kan uppfatta det när du inte får med hela bilden och inte ser det från den andliga sidan.
    (min fetstil)

Nja, eftersom vi diskuterar mannens ev rätt att med våld tillrättavisa sin hustru, så är det också mannens rätt att utifrån religion och övertygelse styra hur kvinnan ska leva sitt liv det handlar om.
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:15:11 följande:
    Kristendomen är fortfarande inte charmigare.

3:1 Likewise, ye wives, be in subjection to your own husbands; that, if any obey not the word, they also may without the word be won by the conversation of the wives;3:2 While they behold your chaste conversation coupled with fear.3:3 Whose adorning let it not be that outward adorning of plaiting the hair, and of wearing of gold, or of putting on of apparel;3:4But let it be the hidden man of the heart, in that which is not corruptible, even the ornament of a meek and quiet spirit, which is in the sight of God of great price.3:5 For after this manner in the old time the holy women also, who trusted in God, adorned themselves, being in subjection unto their own husbands:3:6 Even as Sara obeyed Abraham, calling him lord: whose daughters ye are, as long as ye do well, and are not afraid with any amazement.3:7 Likewise, ye husbands, dwell with them according to knowledge, giving honour unto the wife, as unto the weaker vessel, and as being heirs together of the grace of life; that your prayers be not hindered.
    Jag har aldrig framhållit kristendomens förträfflighet.

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:24:00 följande:
    Tvärtom, jag ser verkligen inte skillnaden. Det är exakt samma skit i alla religioner. Jag försöker just nu hitta vart det står att kvinnan ska hållas i tukt, för jag vet att jag läst det någonstans (om det var i bibeln eller om det var något som Luther uttryckt är jag mer osäker på). Men jag postade nyligen ett litet inlägg från Petrus om att kvinnan ska hållas "i fruktan". Charmigt va?

Sanning med massiv modifikation. VISSA kristna menar att GT upphävs av NT. Många, många kristna menar att GT BEKRÄFTAS av NT.

Samma sak i kristendomen. De kristna som lever jämställt gör det TROTS bibeln, inte PÅ GRUND av den. Paulus, den solklart viktigaste jämte Petrus, skriver ju tydligt att "kvinnan ska tiga i församlingen", så kyrkor som har kvinnliga präster går MOT bibelns (eller i alla fall emot Paulus) bud.     
    Jag har dock inte diskuterat med någon kristen som försvarat de där ojämlikheterna utan bara att man försöker bortförklara dem.
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:37:57 följande:
    Jag ser ingen större skillnad på att försvara och bortförklara. Båda metoderna är sätt att rättfärdiga eller blunda för negativa saker som utövare kan pyssla med, och få stöd för genom tolkningar av de heliga texterna. Jag ser ingen som helst fördel med att komma med undanflykter framför att försvara beteenden.
    Ser du inte? Vet inte om det är lönt, men låt mig försöka förklara skillnaden.

Bortförklara:  Det där gäller inte längre. Hustrumisshandel är alltid fel
    Försvara: Det är OK om man bara har goda skäl, som tex att se till att Allahs väg följs.

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:47:36 följande:
    Bortförklara: Hustrumisshandel är alltid fel. Men vi ser genom fingrarna med det, och döljer det om det sker i vår församling.

Du glömde den detaljen. 
    Nej, jag glömde inte den.

Den detaljen har ingen kristen jag diskuterat med lagt in i sin bortförklaring av bibliska obevämligheter.

Om om du bara för en kort stund skulle försöka hålla dig till trådens ämne, tycker du inte det är höjden av ironi att TS fråga ang muslimers kvinnosyn besvarades av TS själv med att mannen är familjens överhuvud och därmed har viss rätt att ta till våld?

Eller så här, utan att säga något om andra religioners ev. brister, tycker du att islam förespråkar en jämställd kvinnosyn?
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:57:41 följande:
    Klart att de inte har. Precis som moderna muslimer inte säger så mycket om fundisars beteenden. Skillnaden är att du här vill ställa alla muslimer mot väggen för vad fundisarna försvarar, medan du inte gör det med dina kristna bekanta. DET är skillnaden.

Nej, och det har jag mig veterligt aldrig hävdat heller, så det är att sparka in en vidöppen dörr.  
    Jag har som sagt ännu inte diskuterat med någon kristen som försvarar mannens rätt att slå sin fru.

Två muslimer har gjort det i denna tråd. Men de är väl "fundisar", vad vet jag? 
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-12 22:34:37 följande:
    Precis. Det är alltid lika spännande med kulturell hemmablindhet. Slöjan är inte mer förtryck än att kvinnor inte får gå barbröstade på stan, fastän män får det. Eller att kvinnor förväntas bära kjol eller klänning, medan män inte får det. Eller att kvinnor ska ha smink, men inte män.
    Så allt det du rapar upp tycker du alltså är bra?
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-12 22:42:41 följande:
    Jag tycker att allt det är dåligt. Och i Sverige enormt mycket vanligare än slöja.
    Så du tror kampen mot könsstereotypa ideal vinner på att man ignorerar slöjans ev. diskriminerande aspekter?
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 23:21:06 följande:
    Varför ska då inte också männen framhävas genom att bära högklackat? Varför diskrimineras de eftersom den typen av skor inte görs för dem?
    Hade män efterfrågat det hade en marknad och produktion funnits.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-12 23:24:11 följande:

Efterfrågar kvinnor högklackat eller presenteras det för kvinnor som ett måste, designat av män kanske?

Tycker fortfarande det är diskriminerande att utbudet inte finns utan att det måste efterfrågas.

I vilken utsträckning, och i synnerhet varför, kvinnor efterfrågar högklackat har jag ingen aning om, men en snabb blick i vilken skoaffär som helst antyder att marknaden är stor.

Diskriminerande? 
    Det vore vansinne att producera varor ingen vill ha.

Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?