Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 20:39:46 följande:
    Åfan. Jag har alltid hört "stickan". Är det med nya bibeln det blev grand, eller är jag fellärd?
    Grand är gammalt som gatan.
    Förekomsten i min länk är daterad till en NT utgåva från 1526.

• SkåneP
    Mentat skrev 2011-07-10 22:44:01 följande:
    Öh, nu vet jag inte om du försöker vara fånig eller om det är en allvarligt menad fråga. Jag får väl hoppas på det förra men självklart är det en syn på förhållandet man - kvinna som är långt, långt från jämställdhet om mannen får ha fyra fruar men kvinnan bara en man.
    I synnerhet om månggiftet baseras på mannens försörjande förmåga, vilket alltså innebär att kvinnan skulle vara oförmögen till motsvarande försörjningsansvar.

"Kvinnor kan, men män kan 4ggr bättre"
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:02:33 följande:
    En brittisk man frågade en Shaykh: "Varför är det inte tillåtet för en muslimsk kvinna att skaka hand med en man?" Shaykhen svarade: "Får du skaka hand med drottning Elizabeth?" Han svarade: "Självklart inte! Bara särskilda personer får skaka hand med drottning Elizabeth." Shaykhen svarade: "Våra kvinnor är drottningar, och drottningar skakar inte hand med främmande män."
    Hur förklarar det de muslimska män som vägrar ta kvinnor i hand, trots att drott...kvinnan själv sträcker fram den?

(min moster som är läkare stöter på detta fenomen med jämna mellanrum)

• SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:16:52 följande:
    Samma orsak, givetvis.
    Att män är kungar som inte tar kreti och pleti i hand menar du?
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 23:20:11 följande:
    Det kan skilja, det beror på situationen. Så ibland ärver mannen mer, ibland kvinnan och ibland ärver de lika mycket. Ja det är jämställt som jag ser det. Inte alltid samma på samma gång, men samma rätt att ärva.

Förresten när fick kvinnor arvsrätt i Sverige? Bara som en kul jämförelse. 
    1845
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:23:27 följande:
    Absolut! Varför tvivlar du?
    Tvivlar? Försöker bara förstå.

Så analogin är att man betraktar ägaren till den utsträckta handen som inte fin nog.

Sympatiskt. 
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:27:06 följande:
    Män tar inte andra kvinnor i hand av respekt till kvinnorna. Det skulle anses ofint som man att ta i hand med en kvinna och tvinga henne att vidröra en.
    Du missade att det var kvinnan som sträckte fram handen.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-10 23:30:08 följande:
    Tack. Så muslimska kvinnor fick arvsrätt flera århundraden före svenska kvinnor i alla fall. Som sagt, bara en jämförelse.
    Jag var kanske lite otydlig.  

From 1845 gäller lika arvsrätt. Kvinnlig arvsrätt fanns även tidigare, tex redan i Gutalagen (från 1200 talet ca).

Vissa landskap/häraden hade lika arvsrätt även före 1845.

• SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:31:50 följande:
    En muslimsk kvinna sträcker inte fram handen eftersom hon inte bör vidröra andra män än sin man.
    Där ser man.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?